728 x 90

ليبرتي,

حقوق ساکنان اشرف بر اموال منقول و غیرمنقولشان و حتی بر زمین اشرف یک حق مسلم است

-

دکتر شیخ تیسیر رجب التمیمی
دکتر شیخ تیسیر رجب التمیمی
بیانیه قضایی و فتوای شرعی قاضی‌القضات دکتر شیخ تیسیر التمیمی رئیس مرکز تحقیقات و حقوق‌بشر قدس شریف درباره مالکیت ساکنان اشرف بر اموال منقول و غیرمنقول

از موضع مسئولیت قانونی و قضایی و شرعی خود به‌عنوان رئیس مرکز تحقیقات و حقوق‌بشر قدس شریف تأکید می‌کنم که حقوق ساکنان اشرف بر اموال منقول و غیرمنقول و حتی بر زمین اشرف یک حق مسلم است که جای هیچ مناقشه و منازعه را از سوی هیچ‌کس باقی نمی‌گذارد.


متن بیانیه صادر شده از سوی دکتر شیخ تیسیر رجب التمیمی درخواست حکم شرعی و قانونی مالکیت ساکنان کمپ اشرف بر اموال منقول و غیرمنقول کمپ
دکتر تیسیر رجب التمیمی قاضی‌القضات فلسطین، رئیس مرکز تحقیقات و حقوق‌بشر قدس پایتخت فلسطین و عضو کمیته عربی اسلامی در دفاع از اشرف با صدور یک بیانیه قضایی و حکم فقهی و شرعی و قانونی در مورد اموال منقول و غیرمنقول ساکنان اشرف توضیح داد و اعلام کرد بعد از بررسی مفصل قوانین مربوطه مشخص شد که این اموال مطابق با متون و احکام قانون مدنی عراق سال 1951 که هم‌اکنون در عراق ساری و جاری است بوده و با استناد به مواد زیر اجرای آن واجب است.
1-ساکنان، زمین کمپ اشرف را که مرز و مشخصات آن شناخته شده است بعد از این‌که یک طرف رسمی مسئول آن دوره به شکل قانونی به آنها واگذار کرد، مالک شدند. این مالکیت با حسن‌نیت صورت گرفته است و مالکیت آنها شامل مرور زمان شده که به مالکیت اکتسابی منجر شده است. از این‌رو ساکنان اشرف و وارثان بعدی آنها با استناد به ماده 1117قانون فوق‌الذکر مالک این زمین هستند. این ماده می‌گوید هر چه در زمین و زیرزمین است اعم از ساختمان و درختان و هر تأسیسات دیگر نتیجه عمل صاحب ملک و با هزینه او ایجاد شده، محسوب و در مالکیت اوست. مگر این‌که دلیل خلاف آن به اثبات برسد و با استناد به ماده شماره1165 که می‌گوید کسی که با حسن‌نیت مالی را در دست دارد، برای مدتی که آن مال در دست او بوده است، مالک افزوده‌ها و بهره‌هایی است که از آن حاصل شده است.

2- کلیه تأسیساتی که ساکنان در کمپ اشرف بنا کرده‌اند اعم از منقول و غیرمنقول و کلیه تأسیسات بنا شده در اشرف و درختانی که در آن کاشته شده، همه آنها مطابق با متن ماده شماره 1120 قانون فوق‌الذکر متعلق به ساکنان است. ماده 1120 در این باره می‌گوید اگر کسی با مواد و مصالح خود روی زمینی که ملک دیگری است، با ادعا و دلیل قانونی ساختمان و تأسیسات بسازد و یا درخت به‌کارد و قیمت اشیاء ایجاد شده بیشتر از قیمت زمین باشد، سازنده می‌تواند با پرداخت قیمت زمین صاحب و مالک آنها گردد و اگر قیمت زمین کمتر از قیمت اشیاء ساخته شده نباشد، صاحب زمین می‌تواند با پرداخت قیمت اشیا ایجاد شده مالک آنها گردد. همچنین مطابق متن ماده شماره 1121 کلیه تأسیساتی که ساکنان در کمپ اشرف بنا کرده‌اند، متعلق به آنهاست. ماده 1121 می‌گوید اگر کسی با مواد و مصالح خود روی زمینی که ملک دیگری است با اجازه او تأسیسات بسازد و بین آنها بر سر تعیین‌تکلیف تأسیسات ایجاد شده توافقی نشده باشد، صاحب زمین نمی‌تواند درخواست نابودی تأسیسات ایجاد شده را بنماید و اگر صاحب تأسیسات طالب ازبین‌بردن آن نباشد، باید قیمت تأسیسات ایجاد شده به او داده شود.
پس از مراجعه به منابع شرعی و منابع دسته‌بندی شده فقهی و مجله احکام عدالت مشخص گردید که این متون بر آمده از احکام و تعالیم عالیه شریعت اسلامی است. خلاصه کلام این‌که قوانین محلی عراق با احکام شریعت اسلامی در مورد حقوق شرعی و قانونی ساکنان اشرف در خصوص اموال منقول و غیرمنقول که قوانین و کنوانسیونهای بین‌المللی آنها را تضمین نموده منطبق است. چرا که مالکیت آنها در طول سالیان متمادی که بر آن گذشته است، یک مالکیت قانونی است و کلیه داراییهای بنا شده در زمین اشرف حاصل دسترنج و تلاش خودشان است. من از طرف کمیته عربی اسلامی در دفاع از کمپ اشرف و ساکنان آن و بنا‌ به مسئولیت پیگیری موضوع انتقال اجباری به کمپ لیبرتی و درد و رنجی که در نتیجه اقدامات سرکوبگرانه و ضدبشری دولت عراق علیه آنها انجام شده و موانعی که بر سر راه فروش اموالشان در کمپ اشرف گذاشته شده است از موضع مسئولیت قانونی، قضایی و شرعی خود و به‌عنوان رئیس مرکز تحقیقات و حقوق‌بشر قدس شریف تأکید می‌کنم که حقوق ساکنان اشرف بر اموال منقول و غیرمنقولشان و حتی بر زمین اشرف یک حق مسلم است که جای هیچ مناقشه و منازعه‌یی از سوی هیچ‌کس نمی‌گذارد. کمیته عربی اسلامی در دفاع از اشرف و ساکنانش ضمن تأکید بر علاقمندی و پافشاری در امر دفاع از حقوق آنها اعلام می‌دارد که در انجام اقدامات قانونی و مردمی در این راستا هیچ کوتاهی نخواهد کرد.

الخلیل فلسطین دوشنبه 22اکتبر 2012میلادی.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4b7beee8-defb-457a-a376-4c4cc20b44d6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات