728 x 90

خبرگزاری فرانسه: آیا مذاکرات هسته‌یی با ایران با شکست مواجه است؟

مذاکرات برجام
مذاکرات برجام

خبرگزاری فرانسه (وین) سه‌شنبه ۲۳آذر نوشت: دیپلماتهای بین‌المللی در هتلی در وین محصور شده‌اند تا به این موضوع بپردازند که آیا توافق تاریخی ۲۰۱۵ را می‌توان نجات داد یا این‌که زمان برای احیای این توافق به پایان رسیده است.

چه چیزی در خطر است؟

مذاکرات برای نجات توافق ایران با قدرتهای جهان برای محدود کردن جاه‌طلبیهای هسته‌یی در مقابل برداشتن تحریم‌ها در یک وضعیت بحرانی قرار دارد.

تهران متهم شده است که از پیشرفتی که در اوایل سال به‌وجود آمده بود عدول کرده و این باعث شده که به‌طور مؤثر مذاکرات در بن‌بست قرار بگیرد. واشنگتن گفته است که اگر مذاکرات به جایی نرسد در حال آماده‌سازی برای گزینه‌های دیگری است، که مشخصاً به این‌که این گزینه‌ها چیست اشاره‌ای نکرده است.

این مشخص نیست که اگر مذاکرات با شکست مواجه شوند به‌طور مشخص چه اتفاقی خواهد افتاد. می‌شود از تهران این انتظار را داشت که از تعهداتش در توافق هسته‌یی بیشتر فاصله بگیرد و از متحدان غربی می‌توان انتظار داشت که تحریم‌ها را سخت‌تر کنند.

«بلینکن» گفته است که آمریکا «به‌طور فعالی با متحدان و شرکای خود در رابطه با گزینه‌یی دیگر» در صورت شکست خوردن گفتگوها «درگیر است».

«بازها» در آمریکا به‌دنبال فشار بیشتر اقتصادی و دیپلماتیک بر روی ایران هستند و هم‌چنین احتمال عمل نظامی را در نظر می‌گیرند.

«علی واعظ» متخصص ایران در «گروه بین‌المللی بحران International Crisis Group»، می‌گوید: یک گزینه دیپلماتیک برای آمریکا می‌تواند این باشد که اجلاس ویژه هیأت حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای تصویب قطعنامه‌ای برای محکوم کردن ایران گردهم بیاورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3064efef-6fea-4dcd-86be-34e1c85ef6b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات