728 x 90

علمي,

مغز آلبرت اینشتن

-

 -
-
تصاویری از مغز آلبرت انشتین منتشر شده است. این تصاویر می‌تواند راه را به ما نشان دهد که چگونه او به بزرگترین نابغه تاریخ بشریت تبدیل شد.

دکتر سانجی گوپتا، تحلیلگر پزشکی: بررسی مغز اینشتن یکی از چالشهای بسیار هیجان انگیز است. این تصویر یکی از زوایای مغز اینشتن است. عکسهای زیادی از مغز او گرفته شده است. اگر به شیارها و ناهمواریهایی که روی مغز وجود دارد، نگاه کنید و به این موضوع توجه کنید که در روند رشد انسان این شیارهای مارییچ در مغز تولید می‌شود و رشد می‌کند، هر چه این درهم پیچیدگیها و شیارها بیشتر باشد، یعنی پستی بلندیهای بیشتری روی مغز وجود داشته باشد، به این معنی است مغز از سطح بیشتری برخوردار است. این یکی از بهترین نقاطی است که می‌توان تشخیص داد تأثیر نورونهای مغزی کجا بیشتر هستند. اگر قسمت خاکستری مغز بزرگتر باشد، نورونهای مغز بیشتر هستند. لذا مغز می‌تواند با سایر نقاط خود به‌راحتی ارتباط برقرار کند. البته این به‌معنی آن نیست که فرد باهوش‌تر است، اما می‌توان گفت که بر اساس این‌گونه تصاویر، ظرفیت هوش بیشتر می‌شود. ظرفیت بیشتر مغز به‌معنی ارتباط سیال‌تر میان قسمتهای مختلف مغز است.

سی.ان.ان: مغز انشتین چه تفاوتهای دیگری با مغز افراد معمول دارد؟
دکتر سانجی گوپتا: به این تصویر در مغز نگاه کنید. منطقه‌یی زرد شده و خطوط قرمز مابین آنها. در مغز اینشتن منطقه فوقانی مغز او به دو قسمت جدا از هم تقسیم شده. اما در اکثر افراد این دو منطقه به هم متصل هستند. این‌جا ناحیه‌یی از مغز است که مسئول عملکردهای اجرایی است. یعنی نه تنها برای فکر کردن در مورد یک ایده، بلکه پیاده کردن آن ایده است. به عبارت دیگر توانمندی فرد برای به اجرا گذاشتن و به‌کار انداختن یک اندیشه. البته توصیف این‌که اینشتن چگونه موفق شد کارهایی را که می‌کرد، انجام دهد، کار دشواری است، اما وقتی به این اختلافات در مغز نگاه می‌کنید و کارکرد هر قسمت را شناسایی می‌کنید، می‌توانید اختلاف میان مغز کسی مانند اینشتن را با سایرین تا حدودی تشخیص دهید.
 
 



در این تصویر مشخص است که دو ناحیه مغز او کاملاً از هم جداست. این یک پدیده غیرمعمول است، و شاید ریشه هوش و نبوغ انشتین از این‌جا ناشی شود. نبوغ او مادر زادی نبوده او آن را به‌دست آورده است. به احتمال زیاد مغز او در واکنش و در تبادل با ایده‌ها و تلاشهایش در روند رشدش تغییر یافت. قسمتی از مغز هست که مسؤل کارهای موتوری، یعنی حرکتی فرد است. در حقیقت کارکرد دست چپ او را نشان می‌دهد. این ناحیه شبیه به موسیقیدانان خارق‌العاده است. اگر بدانید اینشتن یک موسیقیدان هم بود. او ویلون می‌زد. این ناحیه از مغز که مسئول نواختن ویلون است، چیزی نیست که با تولد وجود داشته باشد. مغز او در واکنش به نواختن موسیقی تغییر کرده بود. این به ما یک بینش و بصیرت جزیی می‌دهد که چگونه ناحیه‌های دیگر مغز او هم احتمالاً تغییر کرده است. قسمتی از مغز او بزرگتر از مغز سایرین بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2f7f5914-e077-40ad-a327-63d5efacdff5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات