حدود ۳سال پیش رژیم آخوندی اعلام کرد با ۱۸شرکت خارجی قراردادهایی را به ارزش ۷۰میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز ایران منعقد کرده است.
این شرکتها متعلق به این کشورها بودند: ژاپن، چین، هند، مالزی، اندونزی، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، روسیه، اتریش، فرانسه، ایتالیا، آلمان، لهستان، اسپانیا، سوئیس، ترکیه و انگلیس
اما در این مدت بهدلیل گسترش تحریمهای آمریکا و اروپا این شرکتها یکی پس از دیگری از ایران خارج شدند، یا با تاخیرهای متعدد باعث لغو قرارداد شدهاند.
جدیدترین مورد شرکت پگنیگ «PGNIG» لهستان است. رژیم اعلام کرده بهدلیل تأخیرهای متعدد این شرکت قرار داد با آن لغو شده است. این شرکت قرارداد توسعه میدان گازی لاوان را به ارزش ۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار منعقد کرده بود.
پیش از این هم قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک آذر با شرکت «گاز پروم» روسیه فسخ شد.
اخیراً هم خبرگزاری حکومتی مهر از تعلل شرکتهای چینی برای عمل کردن به به قراردادهای ۴۰میلیاردی خود برای توسعه میادین نفت و گاز در پارس جنوبی خبر داد.
رژیم پیشتر اعلام کرده بود که برای توسعه میادین نفت و گاز به هزار میلیارد دلار نیاز دارد که باید ۳۰۰میلیارد دلار آن از منابع خارجی تأمین شود. اما بهدلیل بیثباتی رژیم و ترس از عواقب تحریمها هیچ شرکت خارجی حاضر به سرمایهگذاری در ایران نیست.
این شرکتها متعلق به این کشورها بودند: ژاپن، چین، هند، مالزی، اندونزی، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، روسیه، اتریش، فرانسه، ایتالیا، آلمان، لهستان، اسپانیا، سوئیس، ترکیه و انگلیس
اما در این مدت بهدلیل گسترش تحریمهای آمریکا و اروپا این شرکتها یکی پس از دیگری از ایران خارج شدند، یا با تاخیرهای متعدد باعث لغو قرارداد شدهاند.
جدیدترین مورد شرکت پگنیگ «PGNIG» لهستان است. رژیم اعلام کرده بهدلیل تأخیرهای متعدد این شرکت قرار داد با آن لغو شده است. این شرکت قرارداد توسعه میدان گازی لاوان را به ارزش ۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار منعقد کرده بود.
پیش از این هم قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک آذر با شرکت «گاز پروم» روسیه فسخ شد.
اخیراً هم خبرگزاری حکومتی مهر از تعلل شرکتهای چینی برای عمل کردن به به قراردادهای ۴۰میلیاردی خود برای توسعه میادین نفت و گاز در پارس جنوبی خبر داد.
رژیم پیشتر اعلام کرده بود که برای توسعه میادین نفت و گاز به هزار میلیارد دلار نیاز دارد که باید ۳۰۰میلیارد دلار آن از منابع خارجی تأمین شود. اما بهدلیل بیثباتی رژیم و ترس از عواقب تحریمها هیچ شرکت خارجی حاضر به سرمایهگذاری در ایران نیست.