728 x 90

زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد در زندان زاهدان اعدام شد

اعدام زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد
اعدام زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد

دژخیمان خامنه‌ای زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد، را صبح روز شنبه ۱۱بهمن در زندان مرکزی زاهدان اعدام کردند. جاوید دهقان خلد، روز پنجشنبه جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده بود.

خانواده جاوید دهقان‌ خلد روز گذشته، جمعه ۱۰ بهمن‌ماه، آخرین ملاقات را در زندان مرکزی زاهدان با وی انجام دادند.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۹بهمن۹۹ با انتشار بیانیه‌یی از مقام‌های رژیم ایران خواسته بود بلافاصله برنامه اعدام جاوید دهقان، را متوقف کنند.

روز جمعه ۱۰بهمن شورای حقوق‌بشر سازمان ملل نیز خواستار توقف اجرای حکم اعدام جاوید دهقان خلد شد. این سازمان هم‌چنین ضمن اشاره به اجرای ۲۸ حکم اعدام از اواسط ماه دسامبر در ایران نوشت؛ ما به‌شدت تداوم اعدامها را محکوم می‌کنیم و از مقامات ایران می‌خواهیم تا پرونده جاوید دهقان و دیگر زندانیان محکوم به اعدام را مطابق با قوانین حقوق‌بشر بررسی کنند.

زندانی سیاسی بلوچ جاوید دهقان خلد، ۵سال و نیم در زندان به‌سر می‌برد و در خرداد۱۳۹۴ دستگیر شد، در اردیبهشت۱۳۹۶ در بیدادگاه ضد انقلاب زاهدان به اتهام آخوند‌ساخته محاربه به اعدام محکوم شد.

جاوید پس از دستگیری مدتها در سلول انفرادی نگهداری شده و دژخیمان برای گرفتن اطلاعات و اعترافات اجباری او را زیر شکنجه‌های شدید از جمله ضربات کابل و کشیدن ناخن قرار دادند.

مقاومت ایران دبیرکل، شورا و کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد و عموم مدافعان حقوق‌بشر را به اقدام فوری برای نجات جان این زندانی سیاسی و عموم زندانیان زیر اعدام فرا‌خواند و بار دیگر بر لزوم اعزام یک هیأت بین‌المللی برای بازدید از زندانهای ایران و ملاقات با زندانیان، به‌ویژه زندانیان سیاسی و زندانیان زیر اعدام تأکید کرد.

مرکز رسانه قضاییه جلادان به‌نقل از دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «بامداد امروز جاوید دهقان خلد معروف به محمد عمر به سبب محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله مسلحانه به مأموران سپاه و عضویت و همکاری با گروهک جیش الظلم و جیش النصر اجرا و بدار مجازات آویخته شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b20636c-fde9-4596-88e1-ae0c216db811"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات