728 x 90

‌گزارش مرکز آمار رژیم، در بارهٔ وضعیت فاجعه‌بار‌کارگران

مرکز آمار رژیم گزارشی از وضعیت فعالیت بنگاههای مشکل‌دار منتشر کرد که گرچه اساساً برای کوچک جلوه‌دادن وضعیت بحرانی صنعت و پنهان کردن عمق فاجعه معیشتی کارگران است اما همین گزارش نیز در همین حد می‌تواند گویای وضعیت فاجعه‌بار کارگران و صنایع داخلی باشد.

در این گزارش از جمله آمده است:

بر اساس آخرین آمار از وضعیت فعالیت بنگاههای مشکل‌دار در کل کشور (تنها در ایام منتهی به خرداد ماه ۹۸) از ۱۲۶۲بنگاه مشکل دار، ۱۱۹۳بنگاه در سطح کشور دستمزد نیروی کار خود را با تأخیر چندماهه پرداخت کردند یا هم‌چنان بعد از ماهها پرداخت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش تنها ۶۹بنگاه دستمزد کارگرانشان را سرموعد معمول پرداخت کرده‌اند!

بر اساس همان گزارش، اطلاعات به دست آمده از وضعیت حقوق معوق کارگران نشان می‌دهد، در ۳۱استان کشور بنگاه‌های دارای حقوق معوق وجود دارند و در مجموع دستمزد ۱۳۰هزار و ۴۱۳نیروی کار در سطح کشور از یک‌ماه و بیشتر پرداخت نشده است.

این عدد نشان می‌دهد که چنین تعداد انبوهی از خانوارهای کارگری ماه‌هاست حتی نان خالی هم برای خوردند ندارند به حساب هر خانوار ۴نفر، این تعداد نان آور معادل بیش از نیم میلیون نفر هموطن شریفی است که شب‌ها گرسنه سر به بالین می‌گذارند. عددی که واقعیت آن بسا فراتر از آمارهای حکومتی و چندین برابر آمار رسمی حکومتی است.

این گزارش می‌افزاید: بررسی آمار تفکیک شده هر استان نیز حاکی از آن است که بنگاههای اقتصادی استان تهران با حقوق معوق ۱۷هزار و ۲۷۱کارگر در صدر قرار دارند که این حجم از حقوق معوق نیروی کار مربوط به ۳۰بنگاه اقتصادی است.

پس از تهران، بنگاههای اقتصادی استان مرکزی بیشترین حقوق معوق را در سطح کشور دارند به‌طوری که حقوق ۱۰هزار و ۲۷۱نیروی کار در ۶۱بنگاه اقتصادی در این استان با تعویق در پرداخت مواجه شده است.

لازم به یادآوری است همزمان با انتشار این گزارش، اخبار اعتراض و تظاهرات کارگران هپکوی اراک نیز وارد سلسله‌ خبرهای رسانه‌یی شبکه‌های اجتماعی شد و نشان داد آخوندها تنها هنگامی اقدام به انتشار آمار و خبرها می‌کنند که آب از سر نظامشان گذشته باشد و کارگران راهی خیابان‌ها شده باشند!

این گزارش اضافه می‌کند: علاوه بر تهران و استان مرکزی در استان هرمزگان نیز پرداخت حقوق ۸هزار و ۶۶۵کارگر شاغل در ۷۱بنگاه اقتصادی با تأخیر مواجه شده است.

پس از سه استان تهران و مرکزی و هرمزگان،‌ استان خوزستان نیز در زمره استانهای دارای بیشترین کارگر با دستمزدهای معوق قرار دارد. در این استان ۸هزار و ۱۷۵نیروی کار که فقط در ۱۸بنگاه اقتصادی فعالیت دارند، با تعویق در پرداخت حقوق مواجه شده‌اند.

همچنین ۸هزار و ۱۳۴نیروی شاغل در ۳۵بنگاه اقتصادی استان آذربایجان شرقی دستمزد معوق دارند. در استان فارس نیز تعداد ۷هزار و ۹۰۴نیروی شاغل در ۱۲۳کارگاه و بنگاه اقتصادی حقوق‌شان معوق شده است.

به این ترتیب باید منتظر اوج گرفتن حرکت‌های اعتراضی کارگران در حداقل ۶استان کشور از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین ناحیه ایران بود. حرکتی که در پیوند با فعالیت‌های کانون‌های شورشی می‌تواند رژیم را در ناگوارترین وضعیت ممکن قرار دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/097315c5-d337-43e2-8aae-53bd5a6f3dd8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات