728 x 90

۱۲شرط آمریکا و ناتوانی رژیم ایران در برخورد با آن

دکتر رضوان السید استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لبنان
دکتر رضوان السید استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لبنان

وزارت‌خارجه آمریکا شروطی را برای رژیم ایران مشخص کرد که در صورت عدم سرسپاری به آنها با سخت‌ترین تحریمهای تاریخ روبه‌رو خواهد شد.

 

دوازده شرط آمریکایی در مقابل رژیم ایران قرار دارد تا بتواند از تحریمهای سخت اقتصادی دوری کند.

وزارت‌خارجه آمریکا عقیده دارد که شروط آمریکا برای اجرا کردن ساده است به‌ویژه عدم حمایت از تروریسم چیزی غیرممکن نیست ولی از نظر رهبران رژیم ایران این شروط اصل نظام را نشانه گرفته‌اند و تنها به برنامه اتمی و توقف برنامه موشکهای بالستیکی آنها محدود نمی‌شود.

 

در میان برجسته‌ترین شروطی که رژیم ایران می‌بایست به آنها پاسخ مثبت دهد اجازه به نمایندگان آژانس انرژی اتمی به دست‌یابی به سایتهای اتمی ایران است. علاوه بر این، رژیم ایران می‌بایست غنی‌سازی اورانیوم را پایان دهد و این شروطی است که این رژیم در توافق اتمی سال ۲۰۱۵پذیرفته بود.

 

ولی چیزی که شروط آمریکا را از توافق سابق اتمی متفاوت می‌کند مهار رژیم ایران در منطقه است. این رژیم نباید از گروه‌های بنیاد گرا در کشورهای عراق، یمن و سوریه حمایت کند.

 

خواسته آمریکا سرنگونی رژیم ولایت فقیه

تحلیل گران تأکید می‌کنند که خواسته‌های آمریکا در توسعه‌طلبیهای این رژیم در منطقه برای این رژیم غیرممکن است چرا که صدور انقلاب در قانون اساسی این رژیم آمده است و درصورتی‌که رژیم این عقب‌نشینی را انجام دهد معنی‌اش شروع سرنگونی نظام ولایت فقیه است

از بیروت دکتر رضوان السید استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لبنان در پاسخ به این سؤال که بهای رویارویی رژیم با آمریکا بسیار سنگین است و این رژیم با استراتژی جدید آمریکا چگونه برخورد خواهد کرد و آیا مشابه همان برخوردی را خواهد کرد که هنگام آتش‌بس در جنگ ایران و عراق کرد گفت:

دکتر رضوان السید استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لبنان: من عکس العمل‌های آنها نسبت به خارج شدن آمریکا از برجام و تهاجم‌های اسراییل به مواضعشان در سوریه و برخوردهایشان در لبنان قبل و بعد از انتخابات را دیدم. آنها فهمیده‌اند که رویارویی با دولت ترامپ می‌تواند با دولتهای بوش یا اوباما تفاوت داشته باشد.

 

به این دلیل با روسیه گفتگو کرده‌اند و اروپایی‌ها را تهدید می‌کنند ولی در روی زمین کاری برای تهاجماتی که به آنها می‌شود نه از طریق سوریه و نه از لبنان نمی‌کنند. البته مقدار کمی در یمن دست درازی می‌کنند ولی در آنجا هم نفسهای آخرشان را می‌کشند.

نظرشان این است که موضوع را کش بدهند و اگر بتوانند یکی دو سال مقاومت کنند اوضاع به نفعشان خواهد چرخید. تا این تاریخ چیزی که از ایرانیها و مطبوعات و اظهارات آنها شنیده‌ام این است. حتی اطلاعیه‌های سپاه پاسداران آنطور که انتظار می‌رفت تهدیدآمیز نیست.

 

یک پدیده دیگر هم وجود دارد. درست است که در لبنان قوی هستند ولی در عراق حضورشان قابل‌قبول نیست و در ارتباط با سوریه طبعاً مردم سوریه نمی‌تواند در مقابل آنها مقاومت کند و با آنها مخالفت کند چرا که نیمی از مردم سوریه آواره شده و نیم دیگر در زیر بمباران است و در منطقه هم زیر فشار هستند.

 

دکتر رضوان السید در پاسخ به این سؤال که با توجه به فشارهای افزاینده آمریکا آیا رژیم ایران می‌تواند مقاومت کند گفت:

نه نمی‌تواند مقاومت کند حتی تحریمهای قبلی که بسیار سبک تر بودند باعث شد که آنها به پای میز مذاکره بیایند. آنها نمی‌توانند دو سال مقاومت کنند و منتظر بمانند.

 

صدور به‌اصطلاح انقلاب توسط ولی‌فقیه رژیم

او در پاسخ به این‌که ولی‌فقیه رژیم علی خامنه‌ای آیا می‌تواند دست از صدور به‌اصطلاح انقلاب به کشورهای دیگر بردارد نیز گفت: این صدور انقلاب نیست بلکه قتل و غارت است. انقلاب یعنی وقتی که شما به عراق و سوریه و لبنان می‌روید باید دولتی پیشرفته بنا کنید و این کشورها را بسازید و امنیت و صلح و پیشرفت و دموکراسی را با خود به این کشورها ببرید ولی اینها گروهی هستند که کشورهای دیگر را غارت می‌کنند.

 

آنها عراق را به آشوب کشیدند، سوریه را تخریب کردند، نیمی از لبنان را غارت کردند و هنوز هم غارت می‌کنند.اینها صدور انقلاب نیست. این صدور انقلاب مشروعیت دادن به تجاوز به دیگران است و می‌خواهند بگویند که قدرت بزرگ قومی و دینی هستند و می‌خواهند که بر مسلمانان دیگر و همسایگان عربشان تسلط داشته باشند و خانه هایشان را غارت کنند و آنها را از کشورهایشان بیرون کنند.

 

در صورتیکه یک نیروی پیشرفته انقلابی می‌بودند چرا شش تا هفت میلیون سوری را آواره کرده‌اند. و چرا که آنها را به‌خاطر هویتشان کشتار می‌کنند؟

 

جامعه جهانی در سالهای گذشته به‌دلیل سیاست اوباما جلوی این رژیم را نگرفت چرا که اولویت او جلوگیری از تولید سلاح اتمی بود ولی دست برداشتن یا برنداشتن از صدور انقلاب یک مسأله تاکتیکی است کدام نیروی سنی است که خواسته باشد انقلابش را صادر کند حتی کوبا انقلابش را بهتر از رژیم ایران به کشورهای آفریقایی صادر کرد.

 

رژیم ایران چه خواهد کرد؟

آیا رژیم ایران قدرت رویارویی با آمریکا و اسراییل را دارد؟

دکتر رضوان السید استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه لبنان در پاسخ می‌گوید: این رژیم طی دو سه ماه آینده کار مهمی نمی‌تواند انجام دهد. شاید اعمالی مانند نفوذ و ترور یا شلیک از این جا و آنجا یا ایجاد تنش در شرق یا جنوب سوریه داشته باشند ولی عکس العملی قوی و گسترده نخواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/57abe512-156a-4fa0-aee6-db6fa1e042bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات