728 x 90

۱۱۰قانونگذار جمهوریخواه از بایدن می‌خواهند مذاکرات اتمی ایران را کنار بگذارد

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

به گزارش سایت واشنگتن فری بیکن ۱۲ژانویه ۲۰۲۲؛ ۱۱۰قانونگذار جمهوریخواه از بایدن می‌خواهند مذاکرات اتمی ایران را کنار بگذارد.

با گسترش برنامه تسلیحاتی تهران، فشارها بر بایدن برای کنار گذاشتن مذاکرات افزایش می‌یابد.

بر اساس نامه‌یی که روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه ارسال شد، ائتلافی متشکل از بیش از ۱۰۰قانونگذار جمهوریخواه از دولت بایدن می‌خواهند که از مذاکرات با ایران با هدف تضمین یک توافق هسته‌یی اصلاح شده دست بکشد: «ما در این نامه از شما می‌خواهیم فوراً از مذاکرات بی‌ثمر وین برای ورود مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شوید و در عوض تحریم‌های موجود علیه ایران را به‌ویژه در رابطه با تجارت نفت بین ایران و جمهوری خلق چین به‌شدت اجرا کنید».

 

قانونگذاران در نامه‌یی که توسط مایکل مک کال، عضو ارشد روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا (از تگزاس) و توسط ۱۰۹قانونگذار دیگر ارسال شده می‌نویسند «تأخیر بیشتر در اقدام در این زمینه، تنها ایران را در فعالیت‌های شرورانه آن از جمله پیگیریهای تهاجمی (برنامه) اتمی آن توانمندتر می‌سازد».

 

این نامه نشانه این است که جمهوریخواهان علیه پیوستن مجدد به توافق ۲۰۱۵متحد هستند. هم‌چنین در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات با تهران به دومین سال کشیده شده و رژیم ایران خواستار امتیازات بیشتر از دولت بایدن، از جمله لغو کامل تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌یی و فعالیت‌های تروریسم منطقه‌یی این کشور است.

با از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک پس از ماهها تأخیر، ایران برنامه هسته‌یی خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم را که جزء اصلی سلاح اتمی است، بسیار گسترش داده است. ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی و ذخیره اورانیوم با غنای بالا است که فقط می‌تواند برای ساخت بمب از آن استفاده کند. این کار با وجود تحریم‌ها و مخالفت‌های جامعه بین‌المللی ادامه یافته است. مقامات ارشد دولت بایدن در هفته‌های اخیر اذعان کرده‌اند که ایران در حالی که برنامه هسته‌یی خود را پیش می‌برد، مذاکرات را متوقف کرده است.

 

قانونگذاران جمهوریخواه می‌نویسند: «ایران با استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته و تولید تجهیزات برای چنین سانتریفیوژها در حالی که مقادیر فزاینده‌ای اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰درصد و ۶۰درصد را ذخیره می‌کند، برنامه هسته‌یی خود را پیش می‌برد... ایران هم‌چنین از طریق این فعالیت هسته‌یی به دستیابی به دانش برگشت‌ناپذیر ادامه می‌دهد. در حالی که دولت به‌طور مداوم تمایل خود را برای مذاکره برای بازگشت به برجام نشان داده است، ایران بازگشت را برای [جامعه بین‌المللی] کم ارزش‌تر کرده است زیرا دست‌آوردهای هسته‌یی بیشتری به دست آورده و به انقضای بندهای توافق نزدیک‌تر می‌شود».

در این نامه اشاره شده است که ایران هم‌چنین از تبعیت از کار نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسدود کردن بازرسان و جلوگیری از دسترسی آنها به سایت‌های مورد بحث هسته‌یی خودداری می‌کند.

قانونگذاران معتقدند که تنها افزایش تحریم‌ها و اجرای کامل محدودیتها، حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌یی را متوقف می‌کند، نه مذاکرات بی‌پایان در وین.

 

محموله‌های غیرقانونی نفت ایران، که در سال۲۰۲۱ با افزایش واردات چین به‌شدت افزایش یافت، جدیدترین نقطه اختلاف در مذاکرات است. دولت بایدن می‌گوید که آماده است تا تمامی تحریم‌های بخش نفت ایران را لغو کند، و این موضوع خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخت که می‌گویند این تصمیم به ایران امکان دسترسی به میلیاردها دلار پول نقد را می‌دهد. به نوبه خود، رژیم می‌تواند از این پول برای دامن‌زدن به حملات تروریستی علیه ایالات متحده و متحدانش در منطقه استفاده کند.

قانون‌گذاران جمهوریخواه از دولت بایدن می‌خواهند که فوراً تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به‌دلیل ارسال غیرقانونی نفت این کشور به چین، ونزوئلا، روسیه و سایر کشورها اعمال کند. قانونگذاران فاش می‌کنند که ایران حداقل ۱.۳ میلیارد دلار در ماه از این فروش‌ها دریافت می‌کند.

به گفته جمهوریخواهان، «گزارشهای ماه نوامبر نشان داد که [چین] به واردات روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت ایران ادامه می‌دهد». اکنون زمان آن است که دولت به این مذاکرات مسخره پایان دهد و تحریم‌های فعلی ما را به‌طور کامل اجرا کند تا این منبع درآمد حیاتی برای رژیم ایران را کاهش دهد».

 

رهبران جمهوریخواه در نامه خود می‌گویند که این استراتژی به ثمر نرسیده است و از دولت بایدن می‌خواهند که مسیر خود را تغییر دهد و تحریم‌های بیشتر را اعمال کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/86da9fb9-7acd-4e2c-9e8c-09ee7d69fe46"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات