728 x 90

یورونیوز: پهپادهای شاهد رژیم ایران، توسط ۱۸شرکت مستقر در ایالات متحده، آلمان و ژاپن ساخته می‌شوند

پهپادهای شاهد رژیم ایران
پهپادهای شاهد رژیم ایران

رسانه‌های حکومتی در مطلبی به‌نقل از یورونیوز به مونتاژی بودن پهپاد موسوم به شاهد که رژیم ایران مدعی ساخت آن هست، اعتراف کردند و نوشتند:

«یورونیوز نوشت: پهپادهای شاهد که به‌عنوان «سلاح کلیدی» تهاجم روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، متشکل از قطعات تولید شده از جمله ریزپردازنده‌ها و نیمه‌هادی‌هایی هستند که توسط ۱۸شرکت مستقر در ایالات متحده، آلمان و ژاپن ساخته می‌شوند. این نتیجه گزارش جدید چند سازمان غیردولتی از جمله سازمان همکاری بین‌المللی برای حقوق‌بشر (IPHR)، کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در اوکراین (ناکو)، سازمان غیردولتی (truth Hounds) که جنایات جنگی در اوکراین را بررسی می‌کند و شرکت حقوقی «گلوبال دیلیجنس» است.

این نتیجه گزارش جدید چند سازمان غیردولتی از جمله سازمان همکاری بین‌المللی برای حقوق‌بشر (IPHR)، کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در اوکراین (ناکو)، سازمان غیردولتی (truth Hounds) که جنایات جنگی در اوکراین را بررسی می‌کند و شرکت حقوقی «گلوبال دیلیجنس» است.

این تحقیق، با تکیه بر مطالعه ریزپردازنده‌های غربی انجام شده که سال گذشته از پهپادهای ایرانی «شاهد ۱۳۶» سرنگون شده در اودسا و چرکاسی یافت شدند.

بر اساس یافته‌های وزارت دفاع بریتانیا، از ماه می‌ تاکنون بیش از ۳۰۰دستگاه از این نوع پهپاد برای حمله به اهداف مختلف استفاده شده است.

بر اساس تحلیل (ناکو) از دو پهپاد سرنگون شده در اودسا و چرکاسی، «نوع قطعات [غربی] یافت شده در هر کدام از این دو پهپاد شاهد ۱۳۶ متفاوت است؛ اما آنچه مسلم است، سهم واقعی و قابل توجه این قطعات در توانایی کلی آن‌هاست».

بسیاری از این قطعات محصول حداقل ۱۵ شرکت آمریکایی از جمله تگزاس اینسترومنت (texas Instruments) یا آنالوگ دیوایس (Analog Devices) است. این قطعات شامل ریزپردازنده‌ها، نیمه‌هادی‌ها و حتی فلش مموریها هستند.

چهار قطعه تولید شده دیگر محصول یک شرکت ژاپنی، یک شرکت کانادایی، یک شرکت آلمانی (مستقر در ایالات متحده) و یک شرکت سوئیسی هستند.

روی هم رفته در این گزارش به ۳۴ قطعه غربی یافت شده در پهپادهای شاهد اشاره می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2abe588-609e-4b0c-99b1-6f35d163b707"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات