728 x 90

یازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین - ارسال جنگنده

ارسال جنگنده به اوکراین
ارسال جنگنده به اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - انتظار می‌رفت که تعداد پناهجویان اوکراین روز یکشنبه به ۱.۵ میلیون نفر برسد، زیرا حمله روسیه برای یازدهمین روز ادامه داشت و اوکراین برای کمک بیشتر غرب از جمله تحریم‌ها و تسلیحات بیشتر فشار می‌آورد.

رویترز - اطلاعات ارتش انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می‌دهند اما قدرت مقاومت پیشروی روسیه را کند کرده است.

رویترز - اطلاعات نظامی بریتانیا می‌گوید: پیشروی روسیه با حملات اوکراین به خطوط تدارکاتی کند شده است.

رویترز - سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا می‌گوید: مقیاس و قدرت مقاومت اوکراین هم‌چنان روسیه را غافلگیر می‌کند.

رویترز - وزیر خارجه اوکراین: جامعه بین‌المللی باید امنیت نیروگاههای هسته‌یی در اوکراین را تضمین کند.

رویترز - وزیر خارجه اوکراین: موضع ناتو در منطقه پروازممنوع دلسردکننده است و منجر به کشته شدن غیرنظامیان بیشتر می‌شود

رویترز - بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در مورد مرز لهستان و اوکراین با کولیبا وزیر خارجه اوکراین دیدار کرد. کولیبا گفت اوکراین در جنگ با روسیه پیروز خواهد شد، سؤال این است که به چه قیمتی؟

رویترز - پس از گفتگوهای معاونان وزیر خارجه کشورهای عضو ناتو در روز شنبه وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه و ایالات متحده در «هماهنگی نزدیک» باقی خواهند ماند زیرا آنها برای راه‌حل دیپلماتیک برای تهاجم روسیه به اوکراین تلاش می‌کنند.

رویترز -زلنسکی می‌گوید او با وزارت دفاع آمریکا در مورد امنیت، حمایت مالی از اوکراین و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه صحبت کرد

خبرگزاری فرانسه - در حالی که این جنگ بعد از تهاجم مسکو وارد دهمین روز خود شد. شنبه طی یک تماس تلفنی بین وزیر خارجه چین «وانگ یی» و همتای آمریکایی وی آنتونی بلینکن، پکن مصرانه خواستار گفتگوهای مستقیم بین روسیه و اوکراین شد. این تبادل اولین تماس تلفنی بین دو دیپلمات ارشد چین و آمریکا از زمان شروع خصومتها با بمباران سنگین روسیه و مقاومت شدید مبارزان اوکراینی که کنترل کی‌یف پایتخت اوکراین را حفظ می‌کنند، نشان داد. از زمان شروع جنگ چین یک خط محتاطانه سیاسی را طی کرده است و امتناع می‌کند که اقدامات مسکو را محکوم کند...

روز شنبه «وانگ یی» به آنتونی بلینکن گفت بر اساس بیانیه‌یی که توسط وزارت‌خارجه چین منتشر شد ما گفتگوهای مستقیم بین روسیه و اوکراین را ترغیب می‌کنیم.

 

دریافت پایانه‌های بیشتر استارلینک در اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی از ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس برای در اختیار گذاشتن پایانه‌های بیشتری از اینترنت ماهواره‌یی استارلینک تشکر کرد. ولودیمیر زلنسکی گفت، این پایانه‌ها هفته آینده در اختیار شهرهای ویران‌شده اوکراین خواهند بود. آقای ایلان ماسک پنجشنبه ۳مارس گفته بود، استارلینک در برخی مناطق اوکراین تنها سیستم ارتباطاتی غیرروسی است که هنوز کار می‌کند. با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که این پایانه‌ها ممکن است هدف حملات هوایی روسیه واقع شوند.

 

تحویل جت جنگنده به اوکراین

رسانه‌های آمریکایی از مذاکره دولت این کشور با لهستان برای تجهیز ارتش اوکراین به جنگنده‌های ساخت شوروی سابق خبر داده‌اند. بنا بر گزارشها، لهستان بعضی از جنگنده‌های ساخت شوروی سابق مانند میگ-۲۹ و سوخوی اس یو-۲۲ را در اختیار اوکراین می‌گذارد و در ازای آن از آمریکا جنگنده اف-۱۶ تحویل خواهد گرفت.

خلبانان ارتش اوکراین برای پرواز با هواپیماهای ساخت شوروی سابق و روسیه آموزش دیده‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا خواهان دریافت جت جنگنده شده بود. یک مقام کاخ‌سفید در واکنش به این گزارشها گفت: ما در حال همکاری با لهستانی‌ها بر سر این موضوع هستیم و با دیگر اعضای ناتو هم رایزنی می‌کنیم.

 

تلاش روسیه برای تصرف شهر ماریوپول

شهردار ماریوپل روز شنبه گفت که نیروهای روسیه بمباران این شهر را از جمله با استفاده از هواپیماهای جنگی تشدید کرده است.

وادیم بویچنکو به تلویزیون اوکراین گفت که «این شهر تحت محاصره بسیار بسیار شدید است» و «بمباران بی‌وقفه مناطق مسکونی هم‌چنان ادامه دارد و هواپیماهای روسی بر روی مناطق مسکونی بمب می‌ریزند». وی افزود: هزاران کودک، زن و افراد مسن در حالی که قصد دارند از کریدور امن ایجاد شده به خارج شهر منتقل شوند زیر آتش قرار گرفته‌اند.

روسیه تعهد داده که بمباران ماریوپل، شهری با ۴۳۰هزار نفر جمعیت در جنوب اوکراین را متوقف کند تا مردم بتوانند از شهر خارج شوند، اما این آتش‌بس را نقض کرده است.

نیروهای روسیه تاکنون پیشروی بسیاری در جنوب اوکراین کرده‌اند و تلاش می‌کنند دسترسی اوکراین به دریا را قطع کنند. تصرف ماریوپل باعث می‌شود که روسیه بتواند کریدوری زمینی به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند، منطقه‌یی که سال۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/27ac8a7d-7642-4067-87eb-c3fc7a3b1152"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات