728 x 90

گزارشی از پایان حضور نظامی ۲۰ساله آمریکا در افغانستان

خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان
خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان

آمریکا ۲۴ساعت قبل از موعد تعیین شده ۳۱اوت، نیروهایش را به‌طور کامل از افغانستان خارج کرد و به حضور نظامی ۲۰ساله در این کشور پایان داد.

با اعلام رسمی خروج نیروهای آمریکا از فرودگاه کابل، نیروهای طالبان بلافاصله وارد فرودگاه شدند و کنترل آن را به دست گرفتند و به تیراندازی هوایی و شادمانی پرداختند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: خروج آخرین گروه سربازان آمریکایی که دوشنبه شب از فرودگاه کابل پرواز کردند، به عقب‌نشینی آمریکا- که سؤالات جدی را درباره این کشور به‌عنوان ابر قدرت برانگیخته است- پایان بخشید.

این خبرگزاری افزود: در کابل، سخنگوی طالبان پس مستقر شدن نیروهای این گروه در فرودگاه کابل گفت، افغانستان با خروج آمریکا "استقلال کامل" پیدا کرده است

کاخ‌سفید بیانیه جو بایدن در مورد خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: در ۱۷روز گذشته ما شاهد عملی ساختن بزرگترین تخلیه هوایی بیش از ۱۲۰هزار نفر از اتباع آمریکایی و کشورهای ائتلاف و متحدان افغانی بوده‌ایم... اکنون حضور ۲۰ساله نظامی در افغانستان به پایان رسیده است.

وزیر دفاع آمریکا ژنرال لوید آستین در بیانیه‌یی گفت: پایان یافتن این عملیات نشان‌دهنده پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست. ما ۲۴۶۱سرباز را در آن جنگ از دست دادیم و دهها هزار نفر دیگر متحمل جراحتهای آشکار و پنهان شدند. زخم‌های جنگ به‌راحتی بهبود نمی‌یابند و اغلب هرگز بهبود نمی‌یابند.

بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز ۹شهریور اعلام کرد: پروازهای نظامی آمریکا خاتمه یافت و نیروهای نظامی ما از افغانستان خارج شدند. مرحله جدیدی از تعامل آمریکا با افغانستان شروع شده است. این مرحله‌یی است که ما آنرا با دیپلماسی خود هدایت خواهیم کرد.

بلینکن هم‌چنین گفت: ما حضور دیپلماتیک خود در کابل را پایان داده‌ایم و از دوحه در قطر برای مدیریت امور دیپلماتیک خود در افغانستان استفاده خواهیم کرد.

ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام گفت تعدادی از شهروندان آمریکایی که احتمالاً "حدود چند صد نفر هستند، در افغانستان باقی مانده‌اند اما آنها قادر به خروج از این کشور خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۸شهریور شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌یی را روز دوشنبه در مورد افغانستان به‌تصویب رساند که از طالبان می‌خواهد به تعهداتش مبنی بر خروج آزادانه افرادی که خواهان ترک افغانستان هستند التزام داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه افزود: این قطعنامه اشاره‌یی به «منطقه امن» که توسط ماکرون مطرح شده بود، نمی‌کند. ۱۳کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت و چین و روسیه به آن رأی ممتنع دادند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0be7fb4c-265a-491d-b45c-66b6778604fa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات