728 x 90

گزارشی از مذاکرات وین و موضع‌گیریها

گرند هتل وین
گرند هتل وین

خبرگزاری رویترز ۱۳خرداد به‌نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد: مذاکرات هسته‌یی در وین روز پنجشنبه ۲۰خرداد از سر گرفته می‌شود.

همزمان عراقچی معاون درباره آخرین دور گفتگوها گفت: ما هنوز با نقطه‌ای که یک توافق را جمع‌بندی کنیم، فاصله داریم؛ البته دور هم نیستیم. بعضی از موضوعات وجود دارد که از نظر (طرفیهای گفتگو) شدنی نیست و چند موضوع کلیدی هم هست که درباره هر کدام پیشنهاد و بحث شده ولی تصمیم‌گیری درباره آنها نیاز به سطوح بالاتر دارد.

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال ۱۲خرداد در گزارش خود از آخرین نشست چهارشنبه شب در وین نوشت: انریکه مورا معاون جوزپ بورل گفت: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده آرزو داشتم که این دور آخر می‌بود. ولی این طور نشد اما ما به کارمان ادامه می‌دهیم مطمئنم که دور بعدی دوری خواهد بود که نهایتاً به توافق می‌رسیم».

این روندی پیچیده همراه با تصمیم‌گیریهای سیاسی است تا موضوعی فنی. اکنون ما به نقطه‌ای می‌رسیم که مجبوریم به قلب موضوعات بپردازیم.

خبرنگار وال استریت ژورنال نتیجه‌گیری کرد: انریکه مورا در اظهاراتی که به‌دقت بیان شد، گفت تصمیم‌های سیاسی باید توسط رژیم ایران و آمریکا گرفته شوند و انتظار او از موفقیت مبتنی بر آن است که رژیم ایران آماده اتخاذ تصمیمات باشد. این هشدارهای مهمی است».

گزارشی تکمیلی از مذاکرات وین و موضع‌گیریها

نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام روز چهارشنبه گفت بر این باورم در دور بعدی مذاکرات که هفته آینده شروع می‌شود توافقی به‌دست خواهد آمد اما سایر دیپلماتهای ارشد گفتند «مهمترین تصمیمات سیاسی هنوز باقی است»...

دیپلماتهای ارشد انگلستان فرانسه و آلمان محتاط‌تر بودند.

آنها در بیانیه‌یی اعلام کردند: «ما پیشرفت داشته‌ایم اما سخت‌ترین تصمیمات سیاسی در پیش است. ما البته بر اساس این اصل که هیچ توافقی نخواهد بود مگر آن‌که بر سر همه چیز توافق شود، کار کرده‌ایم».

آنها افزودند «ما می‌فهمیم که زمان به‌سود هیچ‌کس نیست. زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است. ما هفته دیگر تجمع می‌کنیم».

عباس عراقچی مذاکره‌کننده رژیم ایران گفت موانع برای احیای توافق پیچیده است ولی غیرقابل حل نیستند... .

در واشنگتن جالینا پورتر سخنگوی وزارت‌خارجه به خبرنگاران گفت: «پیشرفتی صورت گرفته است» اما «قرار نیست که پروسه‌یی سریع و ساده باشد». (خبرگزاری رویترز ۱۲خرداد)

سایت اکسیوس هم در این باره نوشت در پنجمین دور مذاکرات غیرمستقیم در وین بین ایالات متحده و (رژیم) ایران، تاکنون پیشرفت بسیار کمی حاصل شده است.

در چند روز اخیر در مورد موضوعات کلیدی مانند تولید سانتریفوژهای پیشرفته در ایران که می‌توانند «زمان گریز اتمی» را... به‌طور چشمگیری کوتاه کنند، پیشرفت کمی به‌دست آمده است.

سایت آکسیوس به‌نقل از دو منبع مطلع در مورد مذاکرات اتمی در وین، گزارش داد: «

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری (رژیم) ایران، در پنجمین دور مذاکرات غیرمستقیم در وین بین ایالات متحده و (این رژیم)، تاکنون پیشرفت بسیار کمی حاصل شده است.

هفته گذشته مقام‌های آمریکایی با ابراز خوش‌بینی محتاطانه به دور پنجم گفتگوها رفتند.

اما در چند روز اخیر در مورد موضوعات کلیدی مانند تولید سانتریفوژهای پیشرفته در ایران که می‌توانند «زمان گریز اتمی» را جهت تولید اورانیوم بسیار غنی‌شدهٔ کافی برای سلاح اتمی به‌طور چشمگیری کوتاه کنند، پیشرفت کمی حاصل شده است.

عراقچی، مذاکره‌کنندهٔ اصلی (رژیم) ایران، روز چهارشنبه گفت که طرفین به نقطه‌یی رسیده‌اند که «همه معتقدند اختلافات قابل حل نیست».

آکسیوس تصریح کرد: «معلوم نیست هفتهٔ آینده مذاکرات از سر گرفته شود یا تا بعد از انتخابات ۱۸ژوئن متوقف شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1a348066-084f-4238-9490-f27dd22b3824"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات