728 x 90

گزارشی از اجلاس کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران «نه به رژیم زن‌ستیز، آری به جمهوری دموکراتیک»

خانم مریم رجوی در کنفرانس آنلاین در پارلمان انگلستان
خانم مریم رجوی در کنفرانس آنلاین در پارلمان انگلستان

ظهر امروز در کنفرانسی در پارلمان انگلستان در وست‌مینستر با حضور نمایندگان مجلسین عوام و اعیان این کشور و مشاوران آنها از تمامی احزاب انگلستان، خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران، به‌صورت آنلاین شرکت و سخنرانی کرد. ریاست این جلسه را خانم آنا فیرث، نماینده مجلس عوام از حزب محافظه‌کار برعهده داشت.

 

 

خانم رجوی در سخنرانی خود از جمله گفت:

قیام بزرگ و سراسری مردم ایران برای سرنگونی فاشیسم دینی به هفتادمین روز خود رسیده است، ریشه درخواست جامعهٔ ایران برای آزادی و عدالت و رهایی زن ایرانی دارد و تکیه بر ارادهٔ مردم ایران برای سرنگونی رژیم آخوندها دارد و از هیچ قدرت خارجی تأثیر نمی‌پذیرد.

دو عامل باعث شکست رژیم در تلاش برای سرکوب قیام شده است. اول وضعیت انفجاری جامعه و دوم نقش کانون‌های شورشی و شبکه سازمان مجاهدین در داخل ایران در سازمان دادن قیام.

ما و مردم‌مان انتظار نداریم و نمی‌خواهیم دولتهای خارجی در ایران دخالت کنند. سرنگونی رژیم وظیفه مردم ایران و مقاومت‌شان است. خواسته‌های ما از جامعه بین‌المللی و طرفداران حقوق‌بشر و دموکراسی: به دوران مماشات که نخستین قربانی آن مردم و مقاومت ایران بوده یک بار برای همیشه پایان دهید. دیگر بس است

دولت‌های غرب حقانیت مبارزه مردم ایران برای سرنگونی رژیم را بپذیرند. آنها باید به‌رسمیت بشناسند که نبرد جوانان با سپاه پاسداران ضروری و حق و عادلانه است. تمامیت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران را به‌عنوان یک موجودیت تروریستی اعلام کنند. سفارتهای رژیم را تعطیل و مأموران و مزدوران را اخراج کنند. این رژیم نماینده ملت ایران نیست و مشروعیتی ندارد و باید از همه سازمانهای بین‌المللی اخراج شود.

 

-

 آنا فیرث گفت: کنفرانس ما روی نقش زنان در این قیام تمرکز دارد که رژیم را به چالش کشیده‌اند و این قیام را برای یک آینده بهتر و آزادتر رهبری می‌کنند. من خواهان آن هستم که رژیم از کمیسیون مربوط به استاتوی زنان اخراج شود.

این افتخار بزرگ من است که سخنران اصلی را معرفی کنم. خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران رهبری بزرگترین مقاومت دمکراتیک سازمان‌یافته را برعهده دارد. در یک جلسه در استراسبورگ خانم رجوی برنامه ۱۰ ماده‌ای‌اش را اعلام کرد، یک راه‌حل ایرانی برای مردم ایران. راه‌حلی که توسط زنان رهبری می‌شود که خواهان آزادیهای اساسی هستند.

 

-

ترزا ویلیرز، نماینده ارشد مجلس عوام انگلستان و وزیر سابق ایرلند شمالی و وزیر سابق محیط‌زیست سخنران بعدی کنفرانس بود که از جمله گفت: من از همه زنان شجاع ایرانی که ۷۰روز است تظاهرات می‌کنند حمایت می‌کنم. و شجاعت آنها غیرقابل باور است و تمام جهان از آنها حمایت می‌کنند و این زنان نیروی دینامیک تغییر هستند و حالا بنیان رژیم را به لرزه انداخته‌اند.

همه ما خواهان یک آینده آزاد و دمکراتیک هستیم. مهم است که کارنامه نقض حقوق‌بشر رژیم ایران به شورای امنیت ملل متحد ارجاع شود. باید دفتر ولی‌فقیه در انگلستان تعطیل شود. من هم‌چنین فراخوانی را که بارها در پارلمان و خارج پارلمان داده‌ام را تکرار می‌کنم و آن لیست‌گذاری سپاه پاسداران است به‌خصوص در این شرایط. سپاه پاسداران یک نیروی شیطانی است.

 

-

 

جیم شانون سخنگوی نماینده مجلس عوام از حزب اتحاد دمکراتیک ایرلند گفت: من همواره از مردم ایران که تحت سرکوب رژیم هستند حمایت کرده‌ام. من هستم اینجا هستم برای ابراز حمایت از مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها. خانم رجوی شما براستی یک رهبر ذیصلاح هستید. رژیم ایران مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند و علیه زنان و کودکان خشونت اعمال می‌کند و هم‌چنین علیه اقلیتهای مذهبی. البته این سرکوبی تا زمانی که این رژیم حاکم است ادامه خواهد داشت.

این برعهده مردم ایران است که آینده خودشان را ترسیم کنند. ولی ما هم باید از خواسته‌های خانم رجوی در این راستا حمایت می‌کنم. از این نظر ملل متحد باید جنایات رژیم را محکوم کرده است و رهبران انرا مورد محاکمه و حسابرسی قرار دهد. باید فرهنگ مصونیت را خاتمه دهیم زیرا به مردم ایران کمک می‌کند.

 

-

 

پروفسور لرد آلتون از لیورپول از حزب لیبرال دموکرات در مجلس اعیان سخنران بعدی کنفرانس بود که از جمله گفت: رژیم ایران نه تنها یک تهدید علیه زنان ایران است بلکه یک عنصر بی‌ثباتی در منطقه است که خودش را در حمایت رژیم از روسیه و کشتار مردم بیگناه در اوکراین نشان می‌دهد. فرهنگ مصونیت باید خاتمه دهد.

همان طور که خانم رجوی گفته است حذف خشونت با حسابرسی میسر است و من از فراخوان او برای تحقیق حول جنایتهای این رژیم حمایت می‌کنم. آینده ایران با شورای ملی مقاومت و با خانم رجوی است که یک آینده آزادی را برای مردم ایران در نظر دارد. من از دولت خودمان می‌خواهم در کنار خانم رجوی و مردم ایران قرار گیرد تا این انقلاب پیروز شود. من می‌خواهیم پیروزی شورای ملی مقاومت ایران را برای تحقق برنامه ده ماده‌ای خانم رجوی که تضمین انتخابات آزاد برای مردم ایران ببنیم.

 

-

 

لرد ترنبرگ عضو مستقل مجلس اعیان و رئیس سابق کالج سلطنتی، از جمله گفت: همه می‌دانند که رژیم فعلی یک خطر است. یک خطر برای جهان به‌خاطر حمایتش از تروریسم در خارج و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و مشوق تروریسم و بیش از همه یک خطر برای مردم ایران است که خیلی رنج کشیده‌اند به‌خصوص زنان ایران. ما باید کارهای بیشتری بکنیم که در راستای سرنگونی این رژیم تلاش کنیم. من از خانم رجوی و شورای ملی مقاومت ایران برای تلاشهایش و سازماندهی این برنامه تشکر می‌کنم.

 

-

 

لرد بلینگهام، عضو مجلس اعیان از حزب محافظه‌کار و معاون سابق وزارت‌خارجه تصریح کرد:

آنچه که توسط زنان تظاهر کننده شروع شده است توسط دانش‌آموزان ادامه یافته است. آنها مشعل آزادی را به‌دست گرفته‌اند. این قیام یک نقطه کیفی است. همه ایرانیان متحد شده‌اند و همه جهان نظاره‌گر است. این تحولات تحت رهبری شما، محقق شده است و باید به تلاشهایی که شما کرده‌اید توجه کنیم. ما هم در مجلس عوام و مجلس اعیان باید اقدامات بیشتری انجام دهیم، برخی اقدامات پراتیک از جمله توجه به نقش سفارت رژیم ایران در انگلستان است که کارهای مخربی را ترتیب می‌دهد و باید هیأت دیپلماتیک انرا تحت‌نظر دهیم. ما از شما حمایت می‌کنیم و کشور شما در یک نقطه‌عطف است. و به‌نظر می‌رسد سرانجام این رژیم در حال سقوط است و دمکراسی در حال تحقق در ایران.

 

-

لرد پولاک عضو مجلس اعیان از حزب محافظه کار سخنرانی بعدی این کنفرانس بود و تأکید کرد سپاه پاسداران که حزب‌الله لبنان را هم می‌چرخاند باید در لیست سازمانهای ممنوعه قرار گیرد. رژیم ایران از کمیسیون موقعیت زنان اخراج شود.

 

-

انتیا مک اینتایر، نماینده سابق پارلمان اروپا از انگلستان و معاون سابق حزب محافظه‌کار در سخنان خود از جمله گفت: خانم رجوی ما در سالهای متمادی در استراسبورگ با همدیگر ملاقات می‌کردیم و شما می‌گفتید که اتحادیه اروپا نباید از رژیم ایران استمالت کند.

آنچه که در ایران ظرف دو ماه گذشته در ایران در جریان است و زنان نقش رهبری کننده را در آن دارند به‌طور واقعی غیرقابل تصور است. جهان یک ایران متفاوت را دیده است. در حالی که ایرانیان برای یک جمهوری دمکراتیک مبارزه می‌کنند ما باید از آنها حمایت کنیم. این یک مقاومت سازمان‌یافته است که مجاهدین و کانون‌های شورشی به اعتراف خود رژیم در آن نقش دارند. خانم رجوی پیشتاز این مبارزه به‌خصوص در خصوص حقوق زنان بوده است. من از فراخوان تریسا ویلییرز برای ممنوع اعلام کردن سپاه پاسداران به‌عنوان یک ارگان تروریستی حمایت می‌کنم و سفارت رژیم ایران در لندن باید تعطیل شود.

 

-

در ادامه کنفرانس باب بلکمن، نماینده حزب محافظه‌کار از مجلس عوام تصریح کرد:

ما از همه احزاب در حمایت از مردم ایران در حالی که در خیابانهای ایران شعار می‌دهند مرگ بر دیکتاتور چه شاه باشه چه رهبر، حمایت می‌کنیم. سپاه پاسداران چکار دیگری باید بکند که در لیست تروریستی قرار بگیرد. باید دست به اقدام بزنیم و مانع شویم سپاه به سرکوب مردم ایران ادامه دهد. امیدوارم بحثی در مجلس عوام داشته باشیم و بعد هم یک قطعنامه را تصویب کند.

من یک قطعنامه را مطرح کرده‌ام که توسط ۴۷ نماینده دیگر مورد حمایت قرار گرفت و به تشکیل یک کمیسیون تحقیق درباره قتل‌عام ۶۷ فراخوان می‌داد که رئیس جمهور فعلی رژیم ایران در آن نقش داشت.

 

-

بارونس ایتون عضو مجلس اعیان از حزب محافظه کار در سخنرانی خود از جمله گفت: خانم رجوی من از توصیه‌های شما و همکارانم درباره اقداماتی که باید برای پایان دادن به خشونت علیه زنان خیلی امیدوار شدم. دولت ما و متحدان و شرکای بین‌المللی باید شجاعت سیاسی را داشته باشند که این فراخوانها را عملی کنند. من کاملاْ با محاکمه مسئولان سرکوب و به‌خصوص تبعیض علیه زنان در ایران موافقم. دولت ما باید با استفاده از مکانیزم های حقوق‌بشر با خانم رجوی و مقاومت ایران برای تحت حسابرسی قرار دادن مسئولان رژیم همکاری کند. ما باید در کنار مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها که توسط شما رهبری می‌شود بایستیم.

 

-

ریچل ماسکل، نماینده مجلس عوام از حزب کارگر و وزیر سایه در دولت سایه کارگر در امور دیجیتال، فرهنگ، مطبوعات و ورزش ضمن اعلام حمایت از خانم رجوی و شورای ملی مقاومت، تأکید کرد: باید برخیزیم و از شما حمایت کنیم. و امروز ما در کنار مردم ایران هستیم،  خیلی از مقاومت و ایستادگی شما علیه سرکوب رژیم انگیزه می‌گیریم. ما باید به‌سرعت سپاه پاسداران در لیست تروریستی قرار دهیم. به‌عنوان یک عضو حزب کارگر همه تلاشهای خودم را برای حمایت از شما بکار خواهم گرفت.

 

-

لرد سینگ عضو مجلس اعیان از حزب محافظه‌کار تصریح کرد: من خواهان حسابرسی از رژیم به‌خصوص به‌خاطر سرکوب و تبعیض علیه زنان هستم. دولت و قضاییه رژیم در سرکوب و تبعیض علیه زنان نقش مستقیم دارد. ما مسئولیت داریم که فرهنگ مصونیت را خاتمه دهیم. ما مسئولیت داریم از کسانی که برای یک ایران سکولار و دمکراتیک فعالیت می‌کنند حمایت کنیم. ما در ملل متحد باید درباره نقض حقوق‌بشر در ایران صحبت کنیم و کسانی که مسئول این جنایات هستند را مورد حسابرسی قرار دهیم.

 

-

 

طاهر بومدرا، رئیس بخش حقوق‌بشر هیأت مساعدت ملل متحد در عراق در سخنان خود گفت: ما همه می‌دانیم که رژیم سرکوبگر ایران رفرم پذیر نیست و باید سرنگون شود. این رژیم است که ناقض حقوق‌بشر است. ما از فراخوان بردن پرونده حقوق‌بشر به ملل متحد استقبال می‌کنم. ولی این وظیفه کشورهای عضو ملل متحد است که باید اینکار را بکنند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b452a99-42ec-4cc9-8de3-ec1ae363881c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات