728 x 90

گزارشهای متفاوت دربارهٔ تصرف پنجشیر توسط طالبان در افغانستان

تصویری از  نیروهای طالبان در  پنجشیر
تصویری از نیروهای طالبان در پنجشیر

انبوه خبرها و گزارشهای متفاوت دربارهٔ تصرف پنجشیر توسط طالبان در افغانستان در روز دوشنبه در صدر اخبار جهان قرار داشت.

رویترز گزارش کرد: طالبان مدعی کنترل پنجشیر است اما اپوزیسیون می‌گوید مقاومت ادامه خواهد داشت.

به گزارش رویترز طالبان روز دوشنبه با ادعای پیروزی بر نیروهای مخالف در دره پنجشیر در شمال شرقی کابل، اعلام کرد که تسلط خود را بر افغانستان به پایان رسانده‌اند و قول داد که به‌زودی دولت جدید خود را اعلام کنند.

تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، اعضای طالبان را در جلوی دروازه مجتمع فرمانداری پنجشیر ایستاده‌اند نشان می‌دهد که پس از درگیری آخر هفته با جبهه مقاومت ملی افغانستان به فرماندهی احمد مسعود است.

رویترز افزود: سخنگوی طالبان در کنفرانس مطبوعاتی می‌گوید: «پنجشیر که آخرین پناهگاه فراریان دشمن بود تسخیر شد». اما احمد مسعود که رهبری نیروهای باقیمانده از ارتش منظم افغان و نیز جنگجویان محلی را بر عهده دارد شکست را نپذیرفته و به مخالفت ادامه می‌دهد.

او در توئیتر خود گفت: «ما در پنجشیر هستیم و مقاومت ما ادامه خواهد یافت». محل دقیق او معلوم نبود. اما او گفت سالم است و جزییاتی نداده است.

سخنگوی طالبان در این باره گفت که احمد مسعود و امرالله صالح معاون پیشن رئیس‌جمهور افغانستان به تاجیکستان در همسایگی افغانستان رفته‌اند.

طبق گزارشهای دیگر از جمله دویچه وله در آلمان، هر چند جنبش مقاومت افغانستان خبر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی خود و هم‌چنین ژنرال عبدالودود زره، یکی از خویشاوندان احمدشاه مسعود را تأیید کرده اما خبر تصرف دره پنجشیر را توسط طالبان تکذیب کرده و می‌گوید که نیروهای آن در همه نقاط این منطقه آماده مقابله با حملات طالبان هستند.

متقابلاً فرماندهان طالبان می‌گویند که با موفقیت در پنجشیر، حاکمیت طالبان کل افغانستان را در برگرفته است.

جنگ بر سر تصرف پنجشیر پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز شد و حدود چهار روز ادامه داشت. طالبان روز جمعه سوم اوت (۱۲شهریور) بر دامنه حملات خود به این شهر افزود.

از سوی دیگر وزارتخارجهٔ رژیم ایران اخبار افغانستان را واقعاً نگران‌کننده و مایهٔ تأسف و تأثر عمیق خواند.

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ۱۵شهریور ۱۴۰۰:

سوال خبرنگار از سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم - ۱۵شهریور۱۴۰۰: من می‌خواستم موضع جمهوری اسلامی ایران را در مورد دخالت مستقیم پاکستان دخالت نظامی پاکستان در مورد تحولات افغانستان بدانم

خطیب زاده: اخباری که از پنجشیر میرسه واقعاً اخبار نگران‌کننده‌ای هست حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف و تاثر عمیق است. دخالت خارجی که شما اشاره کردید باید حتماً بررسی بشود، ما در دست بررسی داریم، اما همه باید بدانند که تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی چه مستقیم چه غیرمستقیم نتیجه‌یی جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته.

ما در سطوح مختلف در تماس هستیم، نماینده ویژه ما شاید بتوانم بگویم در روزهایی ساعتی با طرفهای مختلف در افغانستان در تماس بوده، دیشب آقای دکتر امیر عبداللهیان با آقای عبدالله عبدالله صحبتی را داشتند مذاکرات و گفت و گوها هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد. (خبرگزاری ایران پرس رژیم: ۱۵شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c0b4472-3534-4c95-b6f3-2b3b3133f2ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات