728 x 90

گزارش کمیسیون تحقیقات سازمان ملل برای سوریه: یک دهه مرگ، محرومیت و ویرانی

بمباران مردم سوریه توسط رژیم جنایتکار اسد
بمباران مردم سوریه توسط رژیم جنایتکار اسد

سایت شورای حقوق‌بشر سازمان ملل روز ۳۰بهمن در گزارشی درباره سوریه که توسط کمیسیون تحقیقات سازمان ملل برای سوریه تهیه شده است نوشت: «راه‌حلهای نظامی» در سوریه منجر به یک دهه مرگ، محرومیت و ویرانی شده است».

این گزارش که در آستانه دهمین سالگرد جنگ و بحران سوریه تهیه شده از طرفهایی که حقوق بنیادین مردم سوریه را قربانی دست‌آوردهای سیاسی کوتاه مدت خود کرده‌اند انتقاد کرده و نوشته است این کمیسیون به احیای مجدد تلاشهای بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ و قرار دادن این کشور در مسیری به سوی صلح و عدالت فراخوان می‌دهد.

کمیسیون تحقیق در مورد سوریه در گزارشی ۲۰صفحه‌یی (با نقشه‌های ضمیمه ۳۱صفحه) که ۳۰بهمن منتشر شد، فجیع‌ترین موارد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق‌بشر را که از ماه مارس ۲۰۱۱ علیه مردم غیرنظامی در سوریه انجام شده است، یادآوری می‌کند. چنین اقداماتی احتمالاً مصداق جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و سایر جنایات بین‌المللی، از جمله نسل کشی، می‌باشد.

پائولو پینه هیرو رئیس این کمیسیون گفت: «طرفهای این جنگ از مداخله گزینشی و اهمال اسفناک جامعه جهانی بهره‌مند شده‌اند، جنگی که هیچ خانواده سوری را بدون آسیب نگذاشته است. کودکان، زنان و مردان سوریه بهای آن را پرداخته‌اند زیرا یک دولت استبدادی بیرحم برای سرکوب مخالفان خشونت فوق‌العاده‌ای بکار گرفت. بودجه فرصت‌طلبانه خارجی، تسلیحات و سایر حمایتها از طرفهای درگیر بر روی این آتش سوخت ریختند که جهان به تماشای آتش‌سوزی آن رضایت داده است».

وی نتیجه‌گیری کرد، «بیش از حد دیر شده است که سرانجام مردم سوریه را در اولویت کار خود قرار دهیم - و تمام تلاش خود را صرف حمایت از یک راه‌حل صلح‌آمیز مذاکره شده برای جنگ و کمک به قرار دادن سوریه در راهی به سوی آینده‌ای پایدار، شکوفا و عادلانه برای همه مردمش کنیم».

پس از ۱۰سال، بیش از نیمی از جمعیت قبل از جنگ در داخل یا خارج از کشور آواره شده‌اند، شهرها به ویرانی تبدیل شده‌اند و یک دسته از عوامل مسلح هم‌چنان مردم را طعمه خود می‌کنند. مردم سوریه در مراکز جمعیتی از بمباران گسترده هوایی و توپخانه‌یی رنج کشیده‌اند. آنها متحمل حملات سلاحهای شیمیایی، محاصره‌های عصر مدرن که منجر به گرسنگی و محدودیتهای شرم‌آور در کمکهای بشردوستانه شده‌اند.

گزارش کمیسیون قرار است در تاریخ ۱۱مارس طی بحثی دوطرفه در چهل و ششمین جلسه شورای حقوق‌بشر ارائه شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f918e08c-d64d-4867-8dc4-eabc7d633a9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات