728 x 90

گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد درباره وضعیت زنان و دختران در ارتباط با اعتراضات ۱۴۰۱

قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو
قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو

گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد

درباره وضعیت زنان و دختران در ارتباط با اعتراضات۱۴۰۱


پاسخگویی در قبال نقضهای جدی حقوق بشر

و جنایات طبق قوانین بین‌المللی از جمله جنایت علیه بشریت

برای قربانیان و بازماندگان به‌ویژه زنان و کودکان

دست‌نیافتنی باقیمانده است


کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد درباره ایران روز ۲۳شهریور با انتشار گزارشی تحت عنوان به‌روزرسانی درباره وضعیت زنان و دختران در ارتباط با اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ و جنبش "زن، زندگی، آزادی" نوشت:

در دومین سالگرد مرگ خانم امینی و اعتراضاتی که در پی آن رخ دادند، هم‌چنان تغییرات نهادی معنادار و پاسخگویی در قبال نقضهای جدی حقوق‌بشر و جنایات طبق قوانین بین‌المللی، از جمله جنایات علیه بشریت، برای قربانیان و بازماندگان، به‌ویژه زنان و کودکان، دست‌نیافتنی باقی مانده است.

در عوض، در ماههای منتهی به سالگرد اعتراضات شهریور ۱۴۰۱، مقامات دولتی، شروع به گسترش اقدامات و سیاست‌های سرکوبگرانه کردند تا بیشتر، زنان و دختران را از حقوق بنیادین خود محروم کنند.

کمیته مستقل بین‌المللی حقیقت‌یاب سازمان ملل با اشاره به تشدید احکام اعدام علیه فعالان زن می‌افزاید:

بین مرداد و شهریور ۱۴۰۳، بازداشت و دستگیری اعضای خانواده معترضان کشته‌شده در جریان اعتراضات به‌ویژه در استانهایی از ایران که اقلیتهای قومی ساکن هستند، از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی، شدت گرفت.

ادامه محرومیت زنان و دختران از دسترسی بر حقوق بنیادین بشر، همراه با خشونتهای مکرر که از طریق چارچوب قانونی تبعیض‌آمیز برای مقرر کردن «حجاب مناسب»، که بر آنان تحمیل می‌شوند، یادآور واضحی است که مصونیت از مجازات، بی‌هیچ پاسخگویی، هم‌چنان پابرجاست.

 

کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب سازمان ملل در ادامه گزارش خود می‌افزاید:

با توجه به اقدامات آزاردهنده و تعقیبهای کیفری مداوم علیه زنان و دختران، در کنار فقدان عدالت و پاسخگویی ومسئولیت‌پذیری معنادار برای معترضان و خانواده‌های آنها در سطﺢ داخلی ایران، کشورها باید از پاسخگویی و جبران خسارت برای قربانیان، خانواده‌های آنها و کسانی که ابراز همبستگی کرده‌اند حمایت کرده و صلاحیت قضایی جهانی در دادگاههای داخلی خود برای جنایات مرتکب‌شده توسط رژیم ایران را اعمال کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa49d809-4c66-4a37-8561-67b5b8628f9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات