728 x 90

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

 

کشتارهای خودسرانه و قتل‌های غیرقانونی با انگیزه سیاسی توسط مقامات رژیم ایران

استفاده از سلاح گرم، گاز اشک‌آور و تک‌تیرانداز برای سرکوب تظاهرات آبان۹۸

سایت وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۱فروردین نوشت، وزارت‌خارجه آمریکا گزارش سال۲۰۲۰ خود را در مورد نقض حقوق‌بشر در کشورها منتشر کرد. در بیش از ۸۰صفحه این گزارش به موارد متعدد نقض حقوق‌بشر پرداخته شده است.

در این گزارش از جمله آمده است: تحقیقات مستقل، شفاف و قطعی در مورد وقایع [قیام] آبان ۹۸ صورت گرفته است. عفو بین‌الملل و رویترز آمار کسانی که توسط نیروهای امنیتی رژیم کشته شده‌اند را بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر در سراسر کشور تخمین می‌زنند.

این تظاهرات علیه افزایش قسمت بنزین صورت گرفت. بر اساس آنچه گزارش‌شده، مقامات رژیم ایران برای سرکوب این تظاهرات مسالمت‌آمیز از سلاح گرم، ماشین آب‌پاش، گاز اشک‌آور و تک‌تیرانداز علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند. سازمان ملل متحد اعلام کرد که مقامات رژیم ایران تاکنون آمار دقیق کشته‌شدگان و مجروحان را اعلام نکرده است

در این گزارش هم‌چنین آمده است: ۵گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل اعدام نوید افکاری توسط رژیم ایران را تحت عنوان «خودسرانه» محکوم کرده‌اند. آنها گفتند این اعدام به‌عنوان حربه‌یی از سوی رژیم برای ایجاد رعب و وحشت در میان جامعه خصوصاً در شرایط تشدید فضای ناآرامی‌های اجتماعی استفاده شده است.

 

در بخش دیگری از گزارش وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: مقامات رژیم ایران برای سرکوب فعالیت‌های ضدحکومتی از دستگیریهای خودسرانه استفاده می‌کنند. این شامل دستگیریهای گسترده در اطراف تظاهرات ضدحکومتی است. به گزارش عفو بین‌الملل این دستگیریها معمولاً شامل کودکان و عابرینی که در اطراف تظاهرات بوده‌اند نیز می‌شود که با رفتاری خشونت‌آمیز از جمله ضرب و شتم دستگیر شدگان همراه است.

در این دستگیریها لباس شخصیها به‌طور سرزده و بدون اطلاع قبلی به خانه‌های مردم یا دفاتر کارشان یورش می‌برند و آنها را دستگیر کرده و با ضرب و شتم با خود می‌برند. در این یورش‌ها وسایل شخصی دستگیر‌شدگان شامل مدارک، پاسپورت، کامپیوترها، تجهیزات الکترونیکی و اقلام شخصی دیگر را بدون اجازه رسمی دادگاه و طی کردن ریل قانونی ضبط کرده و با خود می‌برند.

در گزارش وزارت‌خارجه آمریکا هم‌چنین می‌گوید: شکنجه و دیگر اقدامات بی‌رحمانه و مجازاتهای تحقیرکننده در زندانهای رژیم ایران جریان دارد. شرایط زندانهای ایران در بحبوحه شیوع کرونا بسیار بدتر شده و زندانیان در معرض خطر هستند.

وزارت‌خارجه آمریکا به جنایات رژیم آخوندی در خارج ایران اشاره کرده و نوشته است: رژیم ایران علاوه بر داخل ایران، در سوریه و عراق و یمن نیز حقوق‌بشر را نقض می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/20c39af2-797d-49ce-a7a8-0df6d1eb6a0c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات