728 x 90

گردهمایی جهانی ایران آزاد-گزیدهٔ شماری از سخنرانیها و پیامها از ۵قارهٔ جهان

گردهمایی جهانی ایران آزاد - ۱۴۰۱
گردهمایی جهانی ایران آزاد - ۱۴۰۱

آنتونیو لوپز ایستوریز وایت – عضو کمیتهٔ خارجی پارلمان اروپا از اسپانیا، دبیرکل حزب مردم اروپا تا ژوئن۲۰۲۲

اکنون بیش از هر زمان دیگری، جامعهٔ ایران با چالشهای باور نکردنی مواجه است: بیکاری، تورم، بلایای طبیعی، بحران آب و برق. فقر در همه‌جا گسترده شده است. گرسنگی، میلیون‌ها نفر را تحت‌تأثیر قرار داده است. مردم ایران می‌دانند که نباید این‌گونه باشد. ما در مرحلهٔ جدیدی از جنگ سرد زندگی می‌کنیم. از یک‌سو ما دموکراسی‌هایی داریم که از آزادیهای فردی محافظت می‌کنند و از سوی دیگر ما خودکامه‌ها و دیکتاتورهایی را داریم که فقط از منافع خود محافظت می‌کنند. غرب دمکراتیک وظیفه دارد به صداهای دمکراتیک در سراسر جهان گوش دهد و از آنها حمایت کند، حمایت از کسانی که در ایران با نظام توتالیتر آن مقابله می‌کنند.

گستردگی اعتراضات علیه رژیم برای هر ناظری آشکار کرده است که مردم ایران خواهان تغییر اساسی هستند. تغییری که نظام فاسد حاکم را تغییر می‌دهد و به‌یک حکومت دمکراتیک بر اساس حاکمیت مردم تبدیل کند. زمان آن فرا رسیده است که جامعهٔ بین‌المللی خود را در کنار مردم ایران که خواهان یک جامعه آزاد هستند قرار دهد.

 

کاسما زلوتوفسکی – نمایندهٔ پارلمان اروپا از لهستان

درودهای ویژهٔ من به‌خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت که برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

من از پیشرفتی که در سال جاری توسط شبکهٔ مقاومت در داخل کشور حاصل شد تحت‌تأثیر قرار گرفتم که به‌شکل یک قیام مداوم و دائمی علیه بی‌عدالتی، اهمال و سرکوب جاری شعله‌ور می‌شود. فعالیت‌های مستمر کانون‌های‌شورشی علیه نظام حاکم، پیامی قوی را به‌مردم می‌دهد؛ پیام امید، اتحاد و استقامت.

آخوندهای حاکم، علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی و همهٔ کسانی که در مناصب کلیدی در رأس این دیکتاتوری وحشی قرار دارند، نباید آینده‌یی جز آنچه با سرنگونی شاه رخ داد در پیش‌رو داشته باشند.

بیش از موفقیتها در صحنه، مقاومت به‌دست‌آوردهای سیاسی مهمی دست یافته است، به‌ویژه در عرصهٔ بین‌المللی. شما به‌جهانیان نشان دادید که دوران مماشات و چشم‌بستن بر جنایات در ایران به‌پایان رسیده و دوران جدیدی آغاز شده که مستلزم حسابرسی از حاکمان کنونی در ایران حتی در دادگاههای بین‌المللی است. به‌یمن تلاش‌های بی‌وقفهٔ شما، اکنون مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی به‌دنبال پایان دادن به‌مصونیت حاکمان در ایران از مجازات هستند که مماشات غرب تا به‌امروز برای آنها فراهم کرده است.

پایان این دوران، آغاز دوران جدیدی است که در آن باید چشمان خود را به‌روی جایگزین واقعی و دمکراتیک رژیم آخوندی باز کنیم.

ایران نمی‌تواند به‌عقب برگردد. و بازنخواهد گشت راهی جز به‌سمت جلو وجود ندارد

آیندهٔ ایران می‌تواند بیش از هر چیز در مفاهیمی متبلور شود مانند آنچه که شما خانم رجوی در برنامهٔ ۱۰ماده‌یی‌تان ارائه کرده‌اید که من صمیمانه از آن حمایت می‌کنم. برای همهٔ شما آرزوی موفقیت دارم.

 

لادیسلاو ایلچیک – نمایندهٔ پارلمان اروپا از کرواسی

دوستان عزیز، خانم رجوی عزیز. بسیار خوشحالم که امروز با شما صحبت می‌کنم، به‌خصوص که می‌دانم مردم ایران دارند به‌این سخنان گوش می‌دهند. من لادیسلاو ایلچیک نمایندهٔ پارلمان اروپا از کشور کرواسی هستم.

من به‌دیگر همکارانم می‌پیوندم تا از این فرصت استفاده کنم و همبستگی خودم را با مردم شجاع ایران ابراز کنم که در پی آزادی و دموکراسی برای میهن و ملت خود هستند. من در نگرانی شما در مورد این امر شریک هستم که سران حاکم بر ایران دست به‌قتل‌عام۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷زده‌اند. ما شاهد بوده‌ایم که رژیم حاکم برای سرکوب مخالفان، معترضان و اقلیت‌های مذهبی به‌طور مستمر احکام ناعادلانه‌یی صادر می‌کند. اگر چه مادهٔ ۱۸ اعلامیهٔ جهانی حقوق‌بشر بیان می‌کند که هر کسی از آزادی اندیشه، افکار و مذهب برخوردارست، در ایران اقلیت‌های مذهبی مورد خشونت هدفمند قرار می‌گیرند؛ زیرا انتخاب آزادانهٔ عقیدهٔ آنها توسط دیکتاتوری مذهبی حاکم به‌چالش کشیده شده است. من از کشوری آمده‌ام که تجربهٔ زندگی تحت حکومت خودکامه را دارد. ما نیز آرزوی آزادی و امید به‌روزهای بهتر را داشتیم. بنابراین، پیام من به‌شما این است که به‌این اهداف ایمان داشته باشید و برای رسیدن به آن مبارزه کنید، زیرا این یک هدف عادلانه است. روز به‌روز به‌رویای یک ایران آزاد و دمکراتیک نزدیک‌تر می‌شوید. تا زمانی‌که به‌خود و آرمانهایتان وفادار باشید، به‌لطف سازمانهایی هم‌چون گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، حقایق مربوط به‌ایران نمی‌تواند از انظار عمومی پنهان بماند.

بنابراین، من و همکارانم در پارلمان اروپا تا پایان راه از شما حمایت خواهیم کرد و نه تنها از شما حمایت می‌کنیم، بلکه از شما خواهیم آموخت، از میهن‌پرستی فداکارانه، ترویج حقوق‌بشر و ارادهٔ شکست‌ناپذیر یک ملت برای آزاد ماندن. خطاب به‌مردم ایران که امروز تماشا می‌کنند می‌گویم: ما تمام تلاش خود را برای کمک به‌شما برای دستیابی به‌اهدف برحقتان برای آزادی در کشور تان انجام خواهیم داد. برای فعالیت‌های شما آرزوی موفقیت دارم.

 

هلموت گویکینگ – نمایندهٔ پارلمان اروپا از آلمان

سلام از پارلمان اروپا به آلبانی،

من از دعوت شما بسیار بسیار سپاسگزارم و کاملاً متقاعد هستم که در ایران نیز فصل تغییر را تجربه خواهیم کرد.

آخوندها نه تنها اقتصاد ایران را نابود کرده‌اند، بلکه حقوق‌بشر را لگدمال می‌کنند. ما اعدام‌های سال۱۳۶۷را به‌یاد می‌آوریم. این باور نکردنی است که چه اتفاقی در این کشور می‌افتد. و در چنین شرایطی کشورهای اروپایی مانند بلژیک نیز آن معاهده‌ها را برای تبادل زندانیان منعقد می‌کنند یا در تلاش هستند که منعقد کنند. همهٔ ما می‌دانیم که چنین مبادلهٔ زندانی، چه سرانجامی خواهد داشت. من حتی یک میلیمتر هم به‌این آخوندها نزدیک نمی‌شوم.

من از خانم مریم رجوی بسیار، بسیار ممنونم که این‌قدر تلاش و فعالیت می‌کنند.

خانم رجوی، من معتقدم، آینده ایران متعلق به‌شما است و می‌توانید روی حمایت کامل من حساب کنید، وقتی شما می‌گویید که خواهان یک ایران آزاد و دمکراتیک هستید که از حاکمیت قانون و حقوق‌بشر و آزادی مطبوعات و آزادی مذهب حفاظت و حمایت می‌کند. بله، اینها همان پیام اصلی اروپا است که شما می‌خواهید در ایران محقق کنید، یعنی چیزی که مردم ایران به‌آن نیاز مبرم دارند.

من به‌شما می‌گویم نیروهای خارجی مانند آمریکا یا اروپا حق دخالت در ایران را ندارند. مردم ایران به صراحت گفته‌اند و نشان داده‌اند که خودشان می‌توانند ابتکارعمل را به‌دست بگیرند. و با آنچه که من می‌بینم و بر اساس اطلاعاتی که به‌دستم می‌رسد، این‌که چگونه زنان شجاع در ایران به‌خیابان‌ها می‌آیند و خواهان دموکراسی هستند، آنگاه من دیگر ترسی ندارم، بلکه امیدوار می‌شوم. امید به‌این‌که، ایران در مسیر درستی قرار دارد. امید به‌این‌که شما، خانم رجوی، زمانی مسیر حرکت این کشور را مشخص کنید تا این کشور ثبات را به‌کل منطقه برگرداند و این‌که این کشور نقش خود را در جهان بازیابد، نقشی که این کشور شایستهٔ آن است و باید داشته باشد و اگر دمکراتیک اداره شود خواهد داشت و شما تضمین آن هستید

من از شما خانم رجوی حمایت می‌کنم تا به شما نشان دهم که آری، ما در کنار شما هستیم. اروپا در این رابطه ذی‌نفع است. اکنون برای شما آرزوی موفقیت دارم و در پایان این روند بسیار، بسیار طولانی، روزی ایران آزاد خواهد شد و من بسیار امیدوارم که تحت رهبری شما خانم رجوی باشد.

 

لوکاس ماندل – عضو کمیتهٔ خارجهٔ پارلمان اروپا، نایب‌رئیس زیرکمیسیون دفاع و امنیت

احساس افتخار می‌کنم که این فرصت را دارم که با شما صحبت کنم. من لوکا ماندل، عضو پارلمان اروپا از اتریش هستم و امروز از محل پارلمان اروپا در بروکسل با شما صحبت می‌کنم. می‌خواهم چند کلامی را با شما در میان بگذارم. شما امروز در تیرانا در آلبانی مستقر هستید، که من مانند هر شش کشور بالکان با آن ارتباط زیادی را احساس می‌کنم. امسال کم‌و بیش از همه جهان آزاد در این کنفرانس حضور بالایی دارند. و این یک علامت روشن برای آزادی مردم ایران و برای صلح در جهان است زیرا رژیم ایران تهدیدی برای مردم، برای شهروندان و هم‌چنین برای جهان است و به‌همین دلیل باید کنار هم باشیم. ما باید از تک‌تک جنبش‌هایی حمایت کنیم که برای آزادی و علیه خشونت و علیه نفرت در ایران فعالیت می‌کنند.

حکومت دیکتاتوری در ایران با شهروندان بسیار بد رفتار می‌کند و با نیروهای نیابتی‌اش اقدامات تروریستی در دنیا انجام می‌دهد، خشونت به‌عنوان یک گزینه توسط رژیم ایران در تمامی جهان به‌کار گرفته می‌شود. ما باید بر آن غلبه کنیم. ما باید برای خود شهروندان ایران هم که شده بر این امر غلبه کنیم؛ زیرا آنها شایستهٔ آزادی و زندگی با کرامت هستند و همان‌طور که تک‌تک مردم جهان شایستهٔ آن هستند و جهان در واقع شایستهٔ صلح است. در واقع، این نیز یکی از دلایلی است که ما منافع بسیاری داریم که بر این رژیم فائق شویم و از تک‌تک نیروهایی حمایت کنیم که برای رسیدن به‌آزادی و صلح و تفاهم و دموکراسی و حاکمیت قانون تلاش می‌کنند. به‌همین دلیل من بسیار قدردانم که ما با هم در ارتباط هستیم. من هم‌چنین به‌عنوان جانشین گزارشگر درباره گزارش سوریه در پارلمان اروپا مذاکره می‌کنم

و خاورمیانه بسیار به قلبم نزدیک است

و در سطح بالایی در مسؤلیتها و اولویت‌هایم در کار پارلمانی قرار دارد. چون خاورمیانه مهم است و برای همهٔ دنیا، تحولات خاورمیانه مهم است و بزرگ‌ترین دغدغهٔ خاورمیانه ایران است؛ به‌همین دلیل آزادی در ایران و یک حکومت متفاوت در ایران برای مردم آنجا و برای جهان از اهمیت برخوردار است. بهترین آرزوها را برایتان دارم.

 

ورونیکا ورِتسیونووا – نمایندهٔ پارلمان اروپا از جمهوری چک، نایب‌رئیس گروه محافظه‌کاران و رفرمیستها

خانم رجوی عزیز، خانمها و آقایان، من ورونیکا ورِتسیونووا نمایندهٔ پارلمان اروپا از جمهوری چک هستم آزادی، دموکراسی، عدالت و صلح چیزی است که همهٔ ما باید آن‌را گرامی بداریم، روی آن کار کنیم و آن‌را امری بدیهی تلقی نکنیم، همان‌طور که تحولات اخیر در اوکراین این‌را نشان داد. هم‌چنین نباید فراموش کنیم که به‌رغم دوران سخت در اروپا، هنوز رژیم‌هایی در جهان هستند که سیاست‌های تهدیدکننده و تهاجمی خود را نه تنها نسبت به‌سایر دولتها، بلکه بدتر از همه، نسبت به‌مردم خود ادامه می‌دهند. با وجود این، رژیم‌های متجاوز و استبدادی با هر خاستگاهی، شکست خواهند خورد و تا ابد باقی نمی‌مانند و تاوان جنایات خود را پس خواهند داد. ما فعالیت‌های مقاومت ایران به‌رهبری خانم رجوی و تیم فداکارش را تحسین می‌کنیم بدین‌ترتیب به‌جهان یادآوری می‌کنیم که اجازه نخواهیم داد انسان‌هایی که جانشان را این‌قدر زود هنگام از دست دادند فراموش بشوند.

این عدالتخواهی فداکارانه در طول سالیان متمادی کم‌ترین ادای احترامی است که می‌توان در حق شهیدان کرد. ابراهیم رئیسی که مستقیماً در این قتل‌عام دست داشته، اکنون رئیس‌جمهور است و به‌جنایات خود علیه مردم ایران ادامه می‌دهد. ما شجاعت همهٔ شهروندانی را تحسین می‌کنیم که مخالفت خود را با این رژیم‌های غیردمکراتیک نشان می‌دهند. مردمی که تهدید، کشته و زندانی می‌شوند، فقط به‌خاطر طلب زندگی بهتر، آزادی، عدالت و صلح. با تلاش مشترک، عدالت و آزادی پیروز خواهد شد. برای جنبش مقاومت شما و خانم رجوی آرزوی شجاعت و ایمان دارم تا به‌این نبرد برای ایران آزاد ادامه بدهند.

 

لوئیس لیته راموس-نماینده پیشین پارلمان پرتغال

عصر به‌خیر خانم رجوی. خانم‌ها و آقایان. دوستان عزیز ایرانی. گزارشهای رسیده از ایران نشان می‌دهد که مردم از همهٔ اقشار جامعه هر روز به‌خیابان‌ها سرازیر می‌شوند تا علیه مشکلات اقتصادی، فساد حکومتی، دستگیری مبارزان و سرکوب آزادی‌ها اعتراض کنند. تقریباً همهٔ اعتراضها با این‌که با خواسته‌های اقتصادی و اجتماعی شروع می‌شوند، ولی به‌سرعت تبدیل به‌فراخوان به سرنگونی رژیم می‌شوند با شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر رئیسی» که نشان‌دهندهٔ سطح نارضایتی مردم است.

این اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی و قیام مردم ایران، موجودیت رژیم حاکم را هدف قرار داده و برای هر ناظر بیرونی روشن ساخته که مردم ایران خواهان تغییرات اساسی و تغییر نظام فعلی حکومتی، از یک رژیم استبداد مذهبی یه یک حکومت دمکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت و حاکمیت مردم هستند. ولی با توجه به‌سرکوب مطلق و به‌کارگیری خشونت بی‌رحمانه در برخورد با هر نوعی از مخالفت، آیا می‌توان دیکتاتوری را در ایران سرنگون کرد؟

این سؤالی است که در اذهان همهٔ ناظران بیرونی وجود دارد. اینجاست که کانون‌های‌شورشی مقاومت سازمان مجاهدین وارد معادله می‌شوند. این کانون‌ها در سراسر ایران دست به‌عمل می‌زنند تا فضای رعب و وحشت را درهم بشکنند و مردم باور کنند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند. آنها به‌مردم امید و شجاعت می‌بخشند تا به‌پا خیزند و این تغییر را محقق کنند.

نقش جامعهٔ بین‌المللی چیست؟ و به‌طور مشخص‌تر، نقش دولتهای غربی در این رابطه چیست؟ به‌نظر من، دولتهای غربی باید مماشات با آخوندها را که قاتلان و سرکوب‌کنندگان مردم ایران هستند متوقف کنند. آنها باید در برابر دیپلماسی گروگان‌گیری و باج‌گیری رژیم ایران بایستند. دادن چنین امتیازاتی به‌آخوندها می‌تواند علیه منافع خودمان در اروپا و منافع مردم ایران باشد و بایستی لغو شود.

دولت‌های غربی باید در طرف مردم ایران و کانون‌های‌شورشی آنها باشند و از مبارزه آنها برای یک جمهوری دمکراتیک حمایت کنند که هم استبداد مذهبی و هم دیکتاتوری شاه را رد می‌کند. در این مبارزه، مردم ایران توسط خانم رجوی، شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق ایران نمایندگی می‌شوند. بار دیگر، من حمایت کامل خود را از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی و مردم ایران ابراز می‌کنم.

خانم رجوی، از شما به‌خاطر رهبری‌تان متشکرم. از شما به‌خاطر شجاعتتان متشکرم و به‌خاطر عزم و ارادةتان متشکرم. ما با شما هستیم. حاضر، حاضر، حاضر.

 

درک یان اپینک – نمایندهٔ پارلمان هلند، عضو کمیته‌های خارجی و دفاع

از این‌که من را دعوت کردید بسیار سپاسگزارم.

اولاً دو روز طول کشید تا من به‌اینجا رسیدم، فکر کردم به‌جایی می‌آیم که فقیرتر است، با چند خانهٔ کوچک و تعدادی باغچه که من باید از گل‌هایش بچینم.

اما وقتی به‌اینجا رسیدم، یک مرکز دولتی تمام‌عیار را مشاهده کردم. اساساً شما می‌توانید طی یک روز امور را در ایران برعهده بگیرید و از روز اول کارتان را شروع کنید.

آنچه امروز می‌بینیم، خانم‌ها و آقایان، این است که از مصونیت دیپلماتیک به‌عنوان پناهگاهی برای تروریسم سوءاستفاده می‌شود.

بلژیک با تبادل یک تروریست در مقابل یک توریست و گردشگر بلژیکی که احتمالاً از یک درخت اشتباهی عکس گرفته و در ایران دستگیر شده، موافقت کرده است.

خب، این غیرقابل قبول است و ما باید این کار را متوقف کنیم. و بعد این‌که تظاهرات‌های بسیاری در بیرون پارلمان بلژیک برگزار شد. و دوست شما در بلژیک، تئو فرانکن از NVA، هر روز آنجا بود و برای جلوگیری از انجام این مبادله بسیار فعال بود.

تروریست جایش در زندان است و توریست باید سفرش را بکند. باید چنین باشد و این کاری است که ما باید انجام بدهیم.

خوشبختانه، خانم‌ها و آقایان، سوئد و شاید این چندان به‌دولت سوئد برنگردد ولی دست‌کم دادگاه سوئد پیام در مورد حمید نوری را دریافت کرد. کسی که اکنون به حبس ابد محکوم شده است.

و این حکمی است که او سزاوارش است.

و در اینجا ما یک اصل حقوق بین‌الملل را تثبیت می‌کنیم و از سوءاستفاده از مصونیت دیپلماتیک برای اعمال تروریستی جلوگیری می‌کنیم.

خانم‌ها و آقایان، اجازه بدهید آخرین کلماتم را به‌زبان فارسی به‌شما بگویم. ایرانیان می‌گویند، شخصی که آخرین صحبت را می‌کند کار را به انجام رسانده است و این شما هستید که کار را انجام داده‌اید.

زیرا آنچه من اینجا و در اشرف۳ می‌بینم به‌واقع شگفتی‌آور است. این یک دستاورد بزرگ از جانب شما است.

هر کاری که می‌کنید، هر کاری که اینجا انجام می‌دهید، همان را در ایران انجام خواهید داد و شما ایران را آزاد خواهید کرد و بنابراین به‌همه شما می‌گویم: خداحافظ دوستان

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/074d0a23-daab-4bb4-b40e-1ee5cf1f3bca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات