728 x 90

گرانی لجام‌گسیخته و افزایش صد درصدی بعضی از اقلام خوراکی

گرانی برخی از اقلام خوراکی
گرانی برخی از اقلام خوراکی

وزرات صمت رژیم شنبه ۸خرداد، در جدیدترین آمار منتشر شده خود اعلام کرد قیمت برخی از اقلام خوراکی با افزایش صددرصدی بین ۲ تا ۴برابر و ۴۱ کالای دیگر ۵۰ تا ۱۰۰درصد گران شده است.

بر اساس آمار منتشر شده، افزایش قیمتهای اقلام خوراکی از جمله میوه‌جات، حبوبات و برنج، روغن و مرغ زنده و هم‌چنین انواع خوراک دام و طیور و در زمینه کالاهای صنعتی آهن‌آلات را شامل می‌شود که نسبت به سال۹۹ بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری حکومتی انتخاب رژیم ۸خرداد نوشت: از بین ۹۷ کالایی که تغییرات قیمت آنها از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا ماه مشابه ۱۳۹۹ منتشر شده، قیمت ۲۷ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آنها بین دو تا نزدیک به چهار برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی است که قیمت آن در مدت یاد شده ۳.۷ برابر شده است و در کنار آن باید به جو خارجی و داخلی با ۱۰۷.۸ و ۱۶۳ درصد و ذرت خارجی و داخلی با ۱۲۲.۸ و ۱۳۰.۳ درصد افزایش قیمت اشاره کرد؛ چرا که این کالاها نیز به‌عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند. قیمت مرغ زنده نیز در همین ماه با افزایش ۱۰۱.۱ درصدی نسبت به اسفند سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۷ هزار ۳۰۰ تومان رسیده است.

سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد، اما در اسفندماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. در نهایت با وجود این‌که دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند، دوازدهم فروردین‌ماه قرارگاه ساماندهی مرغ در اولین جلسه کاری خود نرخ مصوب مرغ را ۴۵۰۰ تومان افزایش داد.

از جمله کالاهای دیگری که قیمت آنها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی از انواع میوه، حبوبات، برنج و روغن است؛ به‌طوری که در اسفند سال قبل قیمت پرتقال ۱۳۶.۴، موز ۱۹۱.۵، قیمت حبوبات شامل نخود، لپه و عدس، به ترتیب ۱۱۵.۵، ۱۱۴.۱ و ۱۲۷.۲ درصد و قیمت برنج پاکستانی، هندی و تایلندی نیز ۱۱۳.۶، ۱۱۱.۱ و ۱۸۵.۴ درصد و کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی، حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی و روغن نیمه جامد به ترتیب ۱۱۹.۹، ۱۶۲.۹ و ۱۳۱.۱ درصد نسبت به اسفند سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

۴۱کالا ۵۰ تا ۱۰۰درصد گران شدند

در این میان ۴۱کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که از جمله مهم‌ترین آنها لوبیا چیتی و قرمز با ۹۹.۳ و ۹۱.۶ درصد، سیب زرد با ۸۷.۴، گوشت مرغ و تخم‌مرغ و جوجه یک روزه ۸۷ و ۸۳ و ۸۰.۹درصد، شیر خام درب دامداری، شیر پاستوریزه پرچرب، پنیر روزانه و ماست پاستوریزه با ۷۵.۹، ۷۱.۹ و ۸۸.۸ و ۵۵.۹درصد، شکر بسته‌بندی و کیلویی با ۷۴.۷ و ۷۲.۱، قند شکسته با ۸۶.۵، انواع چای خارجی ۶۷ تا ۷۳ درصد، خمیرمایه با ۵۴.۷ درصد و تن ماهی با ۸۱.۱، صابون و انواع شوینده شامل مایع ظزفشویی، دستشویی و پودر با ۶۲ تا ۶۹ درصد، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d837f1df-28b2-463f-aa68-2807fe45d113"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات