728 x 90

گرانی لجام‌گسیخته برای جبران کسری بودجه رژیم

سخن روز
سخن روز

توسن گرانی افسار پاره کرده و روی استخوانهای مردم پیش می‌تازد. کالاها و به‌خصوص کالاهای اساسی که عمدتاً در اختیار دولت است روز به‌روز گرانتر می‌شود. پس از گرانی آب و برق و مسکن و بلیط قطار و خودرو و لوازم خانگی و... اکنون نوبت به‌قوت لایموت مردم محروم یعنی نان رسیده است. خبرگزاری سپاه پاسداران از افزایش قیمت ۴۰، ۵۰درصدی نان خبر داد اما عامل آن را صنف نانوایان اعلام کرد. قیمت میوه نیز سر به‌فلک کشیده و به‌کلی از دسترس مردم، حتی کسانی که روزگاری طبقه متوسط نامیده می‌شدند خارج شده است.

آخوند روحانی که دولت او نقش اصلی را در افزایش قیمت کالاها دارد، روز ۲۵خرداد طی سخنانی در ستاد اقتصادی دولت، برخلاف دروغ‌درمانیهای همیشگی خود، به‌گرانی و مشکلات معیشتی مردم و به‌خصوص گرانی مسکن اعتراف کرد، اما با شیادی گناه این وضعیت را به‌گردن این و آن انداخت و گفت: «کوتاهی در برابر افزایش قیمتها به‌هیچ عنوان پذیرفته نیست... برخی واسطه‌ها با آشفته کردن فضا قیمت خرید و فروش مسکن را افزایش می‌دهند».

هم‌چنین در حالی که گرانی سرسام‌آور باعث شده که خرید بسیاری از کالاها از توان مردم خارج شود روحانی با وقاحتی مشمئزکننده گفت: «خوشبختانه مردم عزیز کشور مان شاهد بوده‌اند در تأمین اقلام مورد نیازشان کمترین مشکل را داشته‌ایم».

این سخن در حالی است که افزایش قیمت کالاها یکی از شیوه‌های شناخته شدهٔ غارت مردم توسط دولت روحانی است.

تأملی بر افزایش سرسام‌آور قیمت میوه و چند و چون آن می‌تواند تصویری از گرانی و این‌که چگونه افزایش قیمت کالاها یک شیوه رژیم برای چپاول مردم و تأمین کسری بودجه دولت است، به‌دست دهد.

تلویزیون رژیم (۲۴خرداد) گزارشی را پخش کرد حاکی از آن‌که چگونه میوه‌ای که در بازار به‌قیمت کیلویی ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود از باغدار به‌قیمت کیلویی ۵هزار تومان خریداری می‌شود که این مبلغ به‌هیچ‌وجه هزینه‌های صرف شده توسط باغدار را جبران نمی‌کند و تنها ضرر و زیان عاید او می‌شود.

تاکنون در موارد متعدد کشاورزان در حرکتهای اعتراضی خود محصولاتشان را به‌عنوان اعتراض در جاده یا جلو ارگانهای ذیربط رژیم ریخته و از بین برده‌اند. در فضای مجازی صحنه‌های دردناکی را دیده‌ایم که چگونه کشاورزان خشمگین و جان به‌لب رسیده در اعتراض به‌قیمت بسیار ناچیز محصولاتشان چگونه با دست خود ثمره یک سال رنج و زحمت خود را از بین می‌برند.

در همان گزارش تلویزیونی یاد شده، یکی از ایادی رژیم در توضیح چپاول بی‌رحمانه دسترنج کشاورزان و بلعیده شدن افزایش ۸برابری قیمت میوه، آن را به «دلالان نامریی» نسبت داد. این به‌اصطلاح دلالان نامریی که البته برای کشاورزان و عموم مردم ایران کاملاً مرئی و شناخته شده هستند جز باندهایی مافیایی و در رأس آن سپاه پاسداران، چه کسی می‌تواند باشد.

دولت روحانی عمد و نقشهٔ مشخصی در گران کردن همه کالاها دارد. این نقش و کار کرد در مورد خودرو، سوخت، بلیت اتوبوس و قطار و امثالهم نیازی به‌توضیح ندارد؛ اما در مورد کالاهایی مانند محصولات کشاورزی، از غلات تا میوه و صیفی‌جات که به‌طور آزاد عرضه می‌شوند این دلالان وابسته به‌حکومت هستند که نرخ را تعیین می‌کنند. آنها نرخ خرید را تا هر جا که بتوانند پایین می‌آورند که برای کشاورز و باغدار جز ضرر و زیان نتیجه‌یی ندارد. بخش کوچکی از این محصولات که با قیمت بسیار ناچیز از دست کشاورز محروم ربوده می‌شود، با چند برابر قیمت در بازار داخلی عرضه می‌شود، که عمدتاً خریدارشان همان ۴درصد معروف هستند اما بخش عمدهٔ محصولات به‌کشورهای دیگر صادر می‌شود تا برای رژیم ارز و دلار بیاورد و رژیم آن را به‌زخم کسری بودجه خود بزند به‌این ترتیب دولت ضدمردمی روحانی میوه و مواد غذایی را از گلوی مردم می‌برد تا به‌جیب خود بریزد. این شیوه غارتگرانه و ضدمردمی که تنها از یک نیروی اشغالگر خارجی متصور است، کاملاً لو رفته می‌باشد. روزنامه حکومتی جهان صنعت (۲۵خرداد) تحت عنوان «آقای رئیس‌جمهور لطفاً آتش‌بس اعلام کنید». به‌نقش دولت روحانی در گرانی‌ها اشاره کرده و می‌نویسد: «تورم و گرانی که عامل اصلی ایجاد آنها خود دولت است، چون خوره به‌جان اقتصاد و زندگی و معیشت مردم افتاده و در گروه‌های کم‌درآمد و حقوق‌بگیر این خوره از پوست و گوشت گذشته و به‌استخوان افراد این گروه اجتماعی رسیده است».

نتیجه این غارت وحشیانه فقر و فلاکت عمومی است که طی دهه‌های اخیر در ایران سابقه نداشته است. حلقه بعدی این فقر سیاه، انواع مفاسد اجتماعی از جمله قتل و افزایش شمار خودکشی به‌خصوص خودکشیهای خانوادگی است. به‌نوشته رسانه‌های حکومتی شمار خودکشیها در ۳ماهه اول امسال ۲برابر مدت مشابه سال گذشته است. همین رسانه‌ها با بیان این‌که در نتیجهٔ گسترش فقر «طبقه متوسط ایران تبخیر شده است». هشدار می‌دهند، این، به‌معنای تسلیم شدن نیست، به‌معنای آتش زیر خاکستر است» (روزنامه حکومتی همدلی ۲۵خرداد۹۹).

این، ترجمانی از سخن رهبر مقاومت ایران مسعود رجوی است که در پیام ۱۷خرداد خود گفت: «ارتش گرسنگان به‌سوی شورش و قیام می‌رود. آتشفشان خشم خلق فوران خواهد کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ce207b6-2f3e-43f1-87a4-bf9c44165d2e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات