728 x 90

کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان در ادامه کهکشان مقاومت ایران سال۱۴۰۲ (۲۰۲۳) - قسمت سوم

کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان در ادامه کهکشان مقاومت ایران سال۱۴۰۲
کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان در ادامه کهکشان مقاومت ایران سال۱۴۰۲

کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان

در ادامه کهکشان مقاومت ایران سال۱۴۰۲ (۲۰۲۳)

برای اعلام بیانیه مشترک ۵۲۵تن اعضای مجلسین عوام و اعیان از همه احزاب

در حمایت از قیام مردم ایران و طرح ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی

برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت

قسمت سوم

 

سخنرانی های بارونس کاکس عضو مجلس اعیان انگلستان

باب بلکمن رئیس کمیتهٔ بین‌المللی پارلمانترها برای آزادی و دموکراسی در ایران

لرد کرکهوپ عضو مجلس اعیان انگلستان، وزیر سابق در وزارت کشور

سامی ویلسون نماینده پارلمان انگلستان

وایکنت هانورث نماینده پارلمان انگلستان بالاترین مقام لردها

لرد سینگ عضو مجلس اعیان انگلستان و معاون گروه پارلمانی بین‌المذاهب

 

بارونس کاکس: 

رنج مردم ایران و ظلم و شکنجه و کشتارهای هولناک مایهٔ نگرانی شدید است

ما باید در آنچه که برای مردم ایران اتفاق می‌افتد مشارکت داشته باشم

و من این کار را با صمیمیت و اشتیاق و تلاش فراوان انجام می‌دهم

 

بارونس کاکس عضو مجلس اعیان انگلستان

رنج مردم شما، ظلم و ستم، کشتارهای هولناک، شکنجه‌ها که شما بهتر از من می‌دانید، مایهٔ نگرانی شدید است. به‌عنوان کسی که نگران حقوق‌بشر و رنج‌های انسانی است، باید در آنچه که برای مردم شما اتفاق می‌افتد مشارکت داشته باشم و من این کار را با صمیمیت و اشتیاق فراوان و تلاش فراوان انجام می‌دهم. در محلی که من زندگی می‌کنم، نه چندان دور از آکسفورد، تعداد بسیار زیادی پناهجوی ایرانی زندگی می‌کنند. آنها دوستان من شده‌اند من آنها را دوست دارم و آنها را می‌شناسم. من در آخر هفته از آنها پرسیدم که آیا ممکن است پیامی برای این جلسه داشته باشند؟ آنها از من خواستند تا در صورت امکان با این جلسه به اشتراک بگذارم. این صحبتها از جانب یک بانوی ایرانی است، اما از طرف همه گروهش صحبت می‌کرد. بنابراین من با سخنان برخی از افراد شما در بریتانیا صحبت‌هایم را به پایان می‌رسانم: «به نام ایران، ایرانی که شکوه تمدن خود را ندارد و تنها بوی خون جوانانی را می‌دهد که جان خود را فدای آزادی اندیشه و بیان کردند». ما می‌دانیم که بسیاری از ایرانیان اعدام شده‌اند، البته شما خیلی خوب می‌دانید. او ادامه می‌دهد، «امیدوارم به نام ایران، ایرانی که مانند تمدنش است، همهٔ دنیا با مردم ایران متحد شوند تا جلوی اعدامها را بگیرند و مردم ایران را نجات دهند». این پیامی است از سوی مردم شما در بریتانیا که من بسیار آنها را دوست دارم.

متشکرم

 

باب بلکمن

طیف گسترده‌یی از اعضای مجلس اعیان، مجلس عوام، شهرداران و اعضای شوراها

از همه احزاب سیاسی آمده‌اند

تا به سوی یک ایران آزاد و دموکراتیک حرکت کنیم

باب بلکمن رئیس کمیتهٔ بین‌المللی پارلمانترها برای آزادی و دموکراسی در ایران

با تشکر از دیوید و خانم رجوی. خوشحالم که دوباره شما را می‌بینم. من و دیوید این افتخار را داشتیم که در اوایل امسال از اشرف۳ بازدید کنیم تا با شما و انسانهای بزرگ اشرف۳ دیدار کنیم و درود من به آنها و هم‌چنین شما و بدیهی است که به همه نمایندگان مجلس خوش‌آمد می‌گویم.

طیف گسترده‌یی، اعم از اعضای مجلس اعیان، مجلس عوام، شهرداران، اعضای شوراها و از میان همه طیف‌های سیاسی از همه احزاب سیاسی آمده‌اند و من فکر می‌کنم این جنبهٴ بسیار مهمی است که ما به سمت جلو، یعنی به سوی یک ایران آزاد و دموکراتیک حرکت می‌کنیم.

بدیهی است که من یکی از حامیان مفتخر این بیانیه هستم. من به‌خصوص تعجب نمی‌کنم که ما مستقیماً از طرف تمامی احزاب حمایت قوی داشته باشیم، زیرا این ارادهٴ قطعی مجلس عوام است که سپاه پاسداران باید به‌طور کامل لیست‌گذاری شود و این‌که آزادی برای مردم ایران وجود داشته باشد.

اکنون یک سیاست روشن در این‌جا وجود دارد که باید اتحاذ کنیم. رژیم نه تنها مردم را اعدام می‌کند، بلکه آنها را به جرم تظاهرات علیه حکومت مذهبی اعدام و شکنجه می‌کند. این رژیم نه تنها این کار را انجام می‌دهد، بلکه به تحقیقات موشکهای بالستیک نیز مشغول است.

بنابراین ما با فن‌آوری موشکی مواجه هستیم، ما پتانسیل سلاحهای اتمی این رژیم را داریم که نه تنها خاورمیانه، بلکه کل جهان را تهدید می‌کند و من فکر می‌کنم این یکی از نگرانی‌های کلیدی است که همه در آن سهیم هستند.

ما نمی‌توانیم چنین چیزی را تحمل کنیم. همان‌طور که ما از وزیر خارجه نیز خواسته‌ایم که سپاه پاسداران را فقط تحریم نکند، بلکه آن را در تمامیتش لیست‌گذاری کند.

بنابراین از شما برای کار درخشانی که به انجام آن ادامه خواهید داد، سپاسگزاری می‌کنم. کاری که برای تضمین آزادی مردم ایران، امکان انتخاب رهبران خود و بازگرداندن دموکراسی و آزادی و آزادی به ایران است. متشکرم.

 

لرد کرکهوپ: رنجی که مردم ایران متحمل می‌شوند، بسیار وحشتناک است شما از حمایت کامل ما برخوردارید و هر کاری که بتوانیم برای کمک به شما انجام خواهیم داد

لرد کرکهوپ عضو مجلس اعیان انگلستان، وزیر سابق در وزارت کشور

بسیار از شما متشکرم. قبل از هر چیز به شما خوشآمد می‌گویم و از شما برای سخنان امروزتان سپاسگزاری می‌کنم. بدیهی است که نگرانی‌های من همیشه در این زمینه، به‌ویژه عدالت و حقوق‌بشر بوده است. و به نظر من دوران حکومت‌های مستبد به پایان می‌رسد، اما باید کاری کرد تا به پایان برسد و دموکراسی و کاری که شما و بسیاری دیگر انجام داده‌اید، و اکنون با حمایت به‌ویژه این مجلس، به نظر من چیزی است که به نتیجه می‌رسد. زیرا نه تنها رنجی که مردم ایران متحمل می‌شوند، بسیار وحشتناک است، بلکه بی‌ثباتی نه تنها در خاورمیانه، بلکه به‌طور گسترده‌تر، همان چیزی است که هیچ‌یک از ما نباید بیش از حدی که لازم است، تحمل کنیم. شما از حمایت کامل ما برخوردارید و ما هر کاری که بتوانیم در این‌جا برای کمک به شما انجام خواهیم داد. و هنگامی که به اهداف خود دست یافتید، ما بسیار خوشحال خواهیم شد که با شما برای توسعهٴ دموکراسی در ایران به‌صورت دائمی همکاری کنیم. خیلی ممنون. متشکرم.

 

سامی ویلسون

خانم رجوی می خواهم به شما به‌خاطر تلاش‌هایی که به‌عنوان یک رهبر انجام داده‌اید و فداکاریهایی که کرده‌اید تبریک بگویم و به شما این اطمینان را بدهم که ما به‌دنبال تحت فشار قرار دادن رژیم ایران چه تحریم سپاه، چه تحریم افراد، و چه حمایت از مخالفان خواهیم بود

 

سامی ویلسون نماینده پارلمان انگلستان

قبل از هر چیز، خانم رجوی، می‌خواهم به شما خوشآمد بگویم. ما با دقت به سخنان شما گوش دادیم که در مورد مقاومتی که در کشور شما در برابر رژیم فاشیستی در جریان است، گفتید. من و نوالا نماینده شاخهٔ ایرلند شمالی از حامیان آرمان شما هستیم.

وقتی از در وست‌مینستر وارد می‌شویم به‌طور مداوم اطلاعات به‌روز شده به ما داده می‌شود و می‌دانید، شور و علاقه‌یی که نمایندگان شما در این‌جا در بریتانیا به این هدف نشان می‌دهند، به نظر من، نشان‌دهندهٔ این است که آنها چقدر کشورشان را دوست دارند، چقدر می‌خواهند به ایران بازگردند، و چقدر می‌خواهند که ما این موضوع و رنجی که مردم شما در نتیجهٔ حملات به آنها متحمل شده‌اند را درک کنیم. من چیزهای زیادی را شنیده‌ام که قبلاً گفته شده است، اما دو چیز در این مورد برجسته است. با توجه به شجاعتی که بسیاری از جوانان کشور شما نشان می‌دهند، من به جوانان کشورمان نگاه می‌کنم و آزادی‌هایی که آنها از آن برخوردارند، این واقعیت که آنها نگران بیرون رفتن نیستند که به‌دلیل ابراز نظر، به زندان بیفتند، شکنجه شوند، مورد تجاوز قرار بگیرند و شاید هم اعدام شوند.

برخی افراد ممکن است بخواهند سر خود را در برف فرو کنند و بگویند، خوب، ایران کشور دیگری است. من نمی‌توانم کار زیادی در مورد آن انجام دهم و مستقیماً روی من تأثیر نمی‌گذارد. ولی واقعیت این است که ما اکنون با رژیمی مواجهیم که آماده است شاخک‌های وحشت خود را در بسیاری از نقاط جهان گسترش دهد، و در واقع، آن شاخک‌های وحشت حتی به کشور ما نیز رسیده است. من فکر می‌کنم که مهم است که ما و دولت‌مان در برابر آن بایستیم، زیرا در غیراین صورت، ما نیز قربانی آن می‌شویم. کشورهای دیگر نیز متوجه می‌شوند که همان وحشت را تجربه خواهند کرد، حتی اگر صدها هزار مایل دورتر باشند. بنابراین می‌توانم به شما به‌خاطر سرسختی که نشان داده‌اید، تبریک بگویم. این یک نبرد طولانی بوده است. اما می‌توانم به شما به‌خاطر تلاش‌هایی که به‌عنوان یک رهبر انجام داده‌اید و افرادی که از شما پیروی می‌کنند، فداکاریهایی که انجام داده‌اند، تبریک بگویم و به شما این اطمینان را بدهم که ما به‌دنبال تحت فشار قرار دادن رژیم ایران، چه تحریم سپاه، چه تحریم افراد، و چه حمایت از مخالفان خواهیم بود و آنچه که می‌توانیم انجام دهیم. متشکرم

 

وایکنت هانورث

زمان این رژیم سرکوبگر رو به اتمام است

وایکنت هانورث نماینده پارلمان انگلستان بالاترین مقام لردها

من فکر می‌کنم که نارضایتی (در ایران) به اوج جدیدی رسیده است. یک عنصر دیگر که کاملاً جدید است وارد صحنه شده است. و این امید می‌رود که زمان این رژیم سرکوبگر به‌طور مشخص رو به اتمام است. من فکر می‌کنم این پیامی است که من از این جلسه و از دیگران می‌گیرم. و تأثیر فعالیت ایرانی‌ها این بوده که وقتی زمان آن فرا برسد، من فکر می‌کنم بسیاری از سیاستمداران انگلستان و عموم مردم انگلستان در حمایت از حاکمیت جدید حضور خواهند داشت و فکر می‌کنیم این امر خیلی زود پیش خواهد آمد. متشکرم.

 

لرد سینگ

من مفتخرم که در میان بیش از ۵۰۰حامی ابتکار فراحزبی اعلام شده هستم

ابتکار ما از دولت می‌خواهد تا طرح ۱۰ماده‌یی خانم رجوی را به‌رسمیت بشناسد

و از آن حمایت کند

لرد سینگ عضو مجلس اعیان انگلستان و معاون گروه پارلمانی بین‌المذاهب

متشکرم. خانم رجوی، دوستان، از این فرصت سپاسگزارم که در این کنفرانس مهم به شما ملحق می‌شوم. همان‌طور که بسیاری به‌خوبی می‌دانند، جامعه سیک‌ها همیشه به مردم ایران بسیار نزدیک بوده است. مایلم به شما، خانم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده، برای شرکت در این گفتگوها خوشآمد بگویم و از شما و اظهارات شما و مشارکت شما تشکر کنم.

بسیاری از آنچه در بریتانیا اتفاق می‌افتد می‌تواند در جهت حمایت از مردم شجاع و معترضان در ایران که خواهان تغییر در مواجهه با یک رژیم وحشی هستند، باشد. من مفتخرم که در میان ۵۰۰ حامی ابتکار فراحزبی اعلام شده توسط رئیس و همکارم، نماینده محترم دیوید جونز، هستم. این بیانیه به رفتار نگران‌کنندهٴ رژیم ایران می‌پردازد و پیشنهادات و توصیه‌های ملموسی را برای دولت بریتانیا ارائه می‌کند تا شکاف‌های موجود در سیاست ما در قبال ایران را برطرف کند.

ابتکار ما از دولت می‌خواهد تا طرح ۱۰ماده‌یی خانم رجوی را که با موضع رسمی بریتانیا در مورد اهمیت موضوعاتی مانند لغو مجازات اعدام، ممنوعیت شکنجه، و ترویج یک نظام قضایی مستقل همسوست، به‌رسمیت بشناسد و از آن حمایت کند. این بیانیه هم‌چنین بر چیزی بسیار نزدیک به آموزه‌های سیک تأکید می‌کند، یعنی احترام برابر برای همهٔ ادیان.

با حمایت از طرح ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی، دولت ما از یک جایگزین دموکراتیک ایرانی برای رژیم ظالم در ایران حمایت خواهد کرد، رژیمی که تهدیدی برای امنیت بریتانیا و صلح جهانی است. علاوه بر این، بیانیهٔ ما از موضع اعلام‌شدهٔ دولت بریتانیا در مورد پاسخگو کردن رژیم حمایت می‌کند. بریتانیا به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و عضو فعلی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند تبدیل تعهدات شفاهی به اقدامات ملموس را در سطح بین‌المللی رهبری کند. در شرایطی که رژیم در ایران اعدام افراد متعهد به آزادی را تشدید می‌کند، بریتانیا باید با شرکای بین‌المللی خود برای نجات جان افرادی که در معرض خطر اعدام هستند، از طریق اعمال فشار بر رژیم برای اجازه دادن به کارشناسان سازمان ملل و گزارشگر ویژه در امور حقوق‌بشر اقدام کند تا این افراد وارد ایران شده، از زندانها بازدید کرده، و با معترضان بازداشتی ملاقات کنند. این کار غیرممکن نیست و همان‌طور که بسیاری گفته‌اند روشنایی و آزادی به‌زودی فرا می‌رسد. جامعهٔ بین‌المللی قبلاً رژیم را مجبور به پذیرش بازرسان هسته‌یی سازمان ملل کرده است. من از دولت بریتانیا می‌خواهم اراده و شجاعت سیاسی و شجاعت لازم برای اقدام را نشان دهد. سیاست قاطع متمرکز بر عدالت و پاسخگویی برای توقف جنایات و نقض حقوق‌بشر که امروز در ایران رخ می‌دهد، بسیار مهم است. متشکرم.

 

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81c48d90-36ae-4721-891d-699af1497774"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات