728 x 90

کنفرانس مطبوعاتی دبیرکل آژانس بین‌المللی اتمی پس از بازگشت از ایران

کنفرانس مطبوعاتی رافائل گروسی دبیرکل آژانس انرژی اتمی در وین - سوم اسفند۹۹
کنفرانس مطبوعاتی رافائل گروسی دبیرکل آژانس انرژی اتمی در وین - سوم اسفند۹۹

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین به تشریح توافقی که با رژیم ایران در مورد ادامه کار آژانس پس از لغو پروتکل الحاقی کرده بود، پرداخت. وی در پاسخ به خبرنگاران گفت: ما در آژانس بر این اعتقاد بودیم که لازم و بسیار ضروریست این گفتگو را با همتای ایرانی خود داشته باشیم تا از یک وضعیت نابه‌هنگام بی‌خبری از فعالیت‌های مهمی که در ایران می‌گذرد، اجتناب کنیم.

در مرحله اول ما توافق کردیم که رژیم ایران به اجرای توافق مقررات ایمنی (پادمان) بدون هیچ محدودیتی ادامه بدهد کاری که تاکنون انجام داده‌اند.

در مرحله دوم ما به یک توافق دوجانبه و فنی رسیدیم که مطابق آن آژانس پس از لغو پروتکل الحاقی توسط رژیم ایران، بتواند به فعالیت‌های مربوط به راستی‌آزمایی‌های ضروری برای مدت سه ماه ادامه بدهد.

در نهایت ما توافق کردیم که این تفاهم را حفظ کنیم و مستمر آن را مورد باز بینی قرار دهیم. بنابراین هر موردی را که ما بخواهیم معلق کنیم یا تمدید کنیم، بتوانیم انجام دهیم. این اقدام برای تثبیت یک وضعیت بی‌ثبات شده می‌باشد

گروسی افزود: من فکر می‌کنم این درک و فهم فنی اینکار را محقق کند تا سایر مشاوره‌های سیاسی در سطوحی دیگر انجام شوند و مهمتر از همه این‌که ما بتوانیم از وضعیتی که در غیراینصورت عملاً یک بلاتکلیفی بود اجتناب کنیم.

 

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت این توافق برای ادامه فعالیت‌های لازم مانیتورینگ و دسترسی ما به اطلاعات لازم از برنامه هسته‌یی رژیم ایران است.

وی تأیید کرد که با وجود این‌که پروتکل الحاقی لغو می‌شود، ما پیرامون تصمیماتی از طریق هماهنگیهای دوطرفه مشخص شده اجازه داریم این دوره را به بهترین شکل و بدون از دست دادن نظارتها و راستی‌آزماییهای ضروری بگذرانیم.

گروسی در مورد اقدامات جدید رژیم ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گفت: همه این کارها از طریق همان توافق و تفاهم موقتی که گفتم مهار خواهند شد. بهمین دلیل من تأکید می‌کنم که این یک جایگزینی [در روش کار] نیست، این یک راه‌حل موقت است که به ما اجازه می‌دهد در مورد آنچه در آنجا می‌گذرد به جهان اطمینان خاطر بدهیم. با این امید که ما بتوانیم به چیز کاملتری برسیم.

در مورد تعداد بازرسان در ایران گروسی تأکید کرد: آنچه که تغییر می‌کند نوع فعالیت‌های برخی از کارهاست و نه در زمینهٔ تعداد بازرسان و افزود: این را باید تأکید کنم که آنچه بر سرش توافق کردیم، چیزی قابل اتکا و برای پر کردن حفره‌یی است که الآن داریم کارآمد است. وضعیت فعلی را نجات می‌دهد. ولی البته برای یک وضعیت باثبات و بادوام باید مذاکرات سیاسی در کار باشد که به‌عهدهٔ من نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0932f9e5-6f92-4b7f-ab59-6fd78fb71d17"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات