728 x 90

کارشناسان مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی: رژیم ایران طی ۷ماه ۴تست اتمی انجام داده است

موسسه هادسون: رژیم ایران ۴پیش تست اتمی انجام داده است
موسسه هادسون: رژیم ایران ۴پیش تست اتمی انجام داده است

سایت مؤسسه هادسون چهارشنبه ۱۲خرداد، در رابطه با گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا نوشت: کارشناسان مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی اعلام کردند بر اساس اطلاعات به‌دست آمده رژیم ایران در طول فعالیت‌های هسته‌یی خود طی ۷ماه، ۴تست اتمی انجام داده است.

سایت موسسه هادسون پیرامون سالیان فعالیتها و مخفی‌کاریهای هسته‌یی رژیم ایران برای تولید بمب اتم، گفتگوی ۴تن از کارشناسان جامعه اطلاعاتی آمریکا، دیوید آلبرایت بنیانگذار و رئیس انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی، نورمن رول مدیر پیشین اطلاعات ملی در امور ایران در دفتر مدیر جامعه اطلاعاتی، سارا بورکهارد دستیار تحقیقاتی در انیستیتو علوم و امنیت بین‌المللی و جاشوا بلاک کارشناس در مؤسسه هادسون، را منتشر کرد.

در این گزارش به بخشی از گفتگوی دیوید آلبرایت و سارا بورکهارد اشاره شده است که در آن دیوید آلبرایت ضمن اشاره به ماهیت ساختار فعالیت‌های اتمی رژیم آخوندی گفته است: سازمان انرژی اتمی (رژیم) ایران را یک سازمان نظامی که به‌عنوان منبعی برای کمک به بخش نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد توصیف کرده است.

سارا بورکهارد دستیار تحقیقاتی در انستیتو علوم و امنیت بین‌المللی در بخشی از این گزارش در پاسخ به سوالی که به غیر از سایتهای اتمی رژیم ایران که از طریق عکسهای ماهواره‌ای شناسایی شده‌اند آیا سایتهای دیگری هم وجود دارند یا نه، گفت: بله، من این دو سایت را برای نمونه ذکر کردم چرا که من فکر می‌کنم که هر دو پیش از افشای آرشیوها ناشناخته بودند. یکی را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار داشت که وجود داشته باشند، بر اساس فعالیت‌ها و اطلاعاتی که در مکانی به‌نام مریوان پیدا شد ولی موقعیت آن نامشخص بود و سایت دیگر کاملاً ناشناخته بود. بنابراین من این دو نمونه را ذکر کردم چرا که فکر می‌کردم هر دو نشان می‌دهند رژیم ایران از چیزی که پیش‌تر گمان زده می‌شد، به ساخت تسلیحات اتمی نزدیکتر شده بود، چرا که فعالیت‌هایی که در یکی از این محلها یعنی موسوم به محلاتی، انجام شده بود، فکر نمی‌کنم که ما نسبت به چنین کار گسترده‌ای، پیش‌تر اطلاع داشته‌ایم.

نورمن رول در بخشی از این گزارش در پاسخ به سوالی پیرامون مخفی‌کاریهای رژیم ایران در زمنیه تجهیزات اتمی گفت: «به‌نظر من برای ورود به روند فهم برنامه اتمی ایران باید ۳موضوع کلیدی را در نظر بگیریم. دروغ‌پراکنی برای (رژیم) ایران مشروع و موجه و واقعی است و ثابت شده است.
دوم، رژیم ایران دروغ گفته و هنوز به دروغ گفتن درباره برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد».
وی افزود: «(رژیم) ایران با گفتن این‌که اینها سایتهای نظامی هستند و ربطی به موضوعات اتمی ندارند و این تنها تلاش شما برای دسترسی و فهمیدن ابعاد برنامه موشکی ما یا دیگر اسرار نظامی ما است، نتوانسته اذهان را منحرف کند.
بنابراین رژیم ایران ثابت کرده که قابل اعتماد نیست، (تصمیم) ساخت یک سلاح اتمی در اوایل سال۲۰۰۷ یک تصمیم سیاسی بوده نه یک موضوع تکنیکی. و این دروغپراکنی نشان می‌دهد که آنها توانمندی صنعتی گسترده‌یی داشته‌اند که یک زمانی وجود داشته‌اند و اکنون آنها این ایده کلی را دارند که آنرا حتی بدون وجود محسن فخری‌زاده بازسازی کنند و بنابراین جامعه بین‌المللی باید برنامه‌یی داشته باشد که از این موضوع جلوگیری کند زیرا (رژیم) ایران با عملی کردن این موضوع (ساخت بمب) تنها یک تصمیم سیاسی فاصله دارد... جالب توجه‌ترین قسمت این سایت بخش آزمایش آن بود، جایی که ایران آزمایش اجزای شدید الانفجار بمب اتمی را انجام می‌داد».

شایان ذکر است رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۵خرداد در رابطه با مخفی‌کاریهای اتمی رژیم ایران گفت، رژیم ایران در حال حاضر بر اساس دانش و سانتریفوژهایی که به دست آورده است، نمی‌تواند بر اساس همان اصول توافق شده در سال۲۰۱۵ به توافق هسته‌یی موسوم به برجام بازگردد.
وی افزود: ما در مکانهای مختلف آثاری از اورانیوم فرآوری‌شده در ابعاد صنعتی پیدا کردیم؛ ولی این موضوع از سوی رژیم ایران اعلام نشده بود. این مشکلی بزرگی است، ما باید به جزئیات پی ببریم. ما می‌دانیم آنجا چه اتفاقی افتاده است. هیچ راهی برای انکار آن وجود ندارد. ما آن را پیدا کرده‌ایم.
وی با طرح سؤالاتی از قبیل این‌که این کار چه زمانی انجام شده است؟ چه بر سر دستگاهها آمده است؟ مواد مربوط الآن کجا است؟ آنها باید به این‌ها پاسخ دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6e342d86-5823-45b4-a07e-0402d14d2e38"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات