728 x 90

کارشناسان حکومتی: جایی ایستاده‌ایم که نمی‌دانیم در این موقعیت و شرایط چه باید بکنیم

سفر رئیسی به چین
سفر رئیسی به چین

نگاه دوباره به شرق عنوان رسانه حکومتی هم میهن سه‌شنبه ۲۵بهمن است که سفر رئیسی جلاد به چین را ناشی ضعف و درماندگی نظام در شرایط کنونی به‌لحاظ بین‌المللی توصیف می‌کند که به‌دلیل «خشم» اروپا، در ارسال پهپاد به روسیه توسط رژیم ایران و دوم به «دلیل ناآرامی‌های اخیر» نظام را در وضعیت آچمز قرار داده است.

ساداتیان، سفیر سابق و تحلیلگر حکومتی به زبان معکوس با اعتراف به موضع پایین نظام در روابط اقتصادی با چین گفت: ... تفاوت این روابط در اینجاست که ایران توسعه روابط با چین را استراتژیک تعریف می‌کند اما چین این روابط را بلندمدت می‌داند. برای همین ایران گمان می‌کرد که در مواجهه با غرب از حمایت‌های پکن برخوردار است، در حالی که مشخص شد این کشور هرگز خود را وجه‌المصالحه کشور دیگری نمی‌کند و همواره منافع خاص خود را دنبال می‌کند» (!).

وی اعتراف کرد که:... چین اثبات کرد که نه‌تنها از ما در برابر سایر کشورها حمایت نمی‌کند، بلکه به‌دلیل منافع خود حاضر است علیه منافع ملی ایران نیز حرکت کند».
این تحلیل‌گر حکومتی با اعتراف به انزاوای بین‌المللی نظام در شرایط کنونی افزود: «مشکلات ایران علاوه بر تحریم‌ها، این است که در جنگ میان روسیه با اوکراین به روسیه پهپاد داده است و این موضوع موجب خشم اروپا علیه ایران شده است. هم‌چنین به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر، جایگاه ایران از نظر بین‌المللی خود تضعیف شده است».

وی در ادامه گفت: «ایران به‌جز چین با هیچ کشوری این حجم مبادله تجاری را ندارد. از سوی دیگر در سایه اظهارنظرهایی که رئیس‌جمهور چین در عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس داشت و موضوعاتی ایجاد کرد، به نظر می‌آید که سفر رئیس دولت به چین برای رفع کدورت‌هاست. چون در شرایطی که ما قرار داریم، احتمال دارد غرب دوباره پرونده ایران را امنیتی کرده و به شورای امنیت ارجاع دهد و مکانیزم ماشه را فعال کند...
من امیدوار نیستم که چینی‌ها جانب استراتژیک بلندمدت خود را رها کنند و دنبال ما بیایند. آن اقتداری که عربستان نشان داد و شورای همکاری که دعوت و قدرت‌نمایی کرد، کجا! این‌که ایران با این شیوه به چین برود کجا!».
«یک‌جایی ایستاده‌ایم که نمی‌دانیم در این موقعیت و شرایط چه باید بکنیم» (؟!).

شرق در همین رابطه می‌نویسد: «غفلتهایی رخ داده است. سال‌ها منابع و نفت کشورمان دست چینی‌ها بوده و پول آن را نگرفته‌ایم و به جای آن کالا وارد ایران شده است. بالاخره چینی‌ها هم تحلیل و هوشمندی سیاسی دارند و بر اساس منافع ملی خود اقدام می‌کنند... .
در هیچ جای دنیا با قاعده یکطرفه مراوده صورت نمی‌گیرد (؟!)... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/129aa166-5677-458b-a103-fb391eee532a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات