728 x 90

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل خواهان توقف اعدام محمدکلهری نوجوان شدند

اعدام در ایران
اعدام در ایران

در گزارش سازمان ملل که روز سه‌شنبه ۲۹خرداد منتشر شد کارشناسان این سازمان بین‌المللی از رژیم ایران درخواست کردند که از اعدام غیرقانونی مجرمان نوجوان و به‌طور خاص محمد کلهری خودداری کند.

کارشناسان حقوق‌بشر این سازمان در حال ارائه درخواست فوری به مقامهای رژیم ایران جهت متوقف‌ساختن حکم اعدام محمد کلهری هستند که در سن ۱۵سالگی مرتکب جرم شده است.

 

ممنوعیت اعدام مجرمان نوجوان

اگنس کالمارد گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای خودسرانه و رینات وینتر رئیس کمیته حقوق کودکان در یک بیانیه مشترک گفتند« مقامهای رژیم ایران باید در تبعیت از التزامات بین‌المللی، اعدام این نوجوان را متوقف ساخته و حکم اعدام وی را لغو کنند».

گزارشات رسیده به کارشناسان نشان می‌دهد کلهری مدت زمان کوتاهی بعد از ماه رمضان اعدام خواهد شد، در حالیکه معیارهای بین‌المللی اجرای حکم اعدام هر زندانی که جرمی قبل از ۱۸سالگی مرتکب شده باشد را بوضوح ممنوع می‌کند.

 

اعمال نفوذهای سیاسی و امنیتی در اعدام محمد کلهری

محمد کلهری در دادگاه اولیه در ۲۷اسفند ۹۴ به سه سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده بود اما شعبه ۳۱دیوان عالی رژیم با اعتراض خانواده مقتول این حکم را نقض و به شعبه هم عرض فرستاده بود. شعبه هم عرض نیز در بهمن ۹۵ حکم اعدام را برای محمد کلهری صادر کرد. وکلای محمد کلهری پیش از این نسبت به «اعمال نفوذهای سیاسی و امنیتی» در این پرونده هشدار داده و اعلام کرده بودند که وزارت آموزش و پرورش و علاالدین بروجردی، نماینده رژیم در بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع با ارسال نامه‌هایی به قوه قضاییه خواستار «اشد مجازات» برای موکلش شده‌اند.

 

اعدام نوجوانان توسط رژیم ایران

در همین حال دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل روز جمعه، ۲۷بهمن‌ماه، در بیانیه‌یی با اشاره به افزایش اعدام نوجوانان در ایران خواستار «توقف فوری» مجازات مرگ برای افرادی شده بود که در نوجوانی مرتکب جرم می‌شوند. به گفته این دفتر، در حالی که تنها کمتر از هفت هفته از آغاز سال میلادی نو گذشته است، تا کنون سه مجرم نوجوان در ایران اعدام شده‌اند. طبق آماری که در این بیانیه تازه آمده است، در حال حاضر ۸۰نفر در زندانهای رژیم ایران به‌دلیل جرائمی که زیر سن ۱۸سال مرتکب شده‌اند اعدام خود را انتظار می‌کشند.

 

زید رعدالحسین، مدیر حقوق‌بشر در سازمان ملل، با اشاره به آمار اعدام شدگان نوجوان یا نوجوانانی که در انتظار اجرای حکم اعدام در زندانهای رژیم ایران هستند، از مقامات رژیم ایران خواسته است تا «قوانین بین‌المللی را رعایت کرده و فوراً از اعدام» این نوع مجرمان دست بردارند. بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، از سال ۲۰۰۵ تا آغاز سال جاری میلادی، حداقل ۸۷نفر به‌خاطر ارتکاب جرائمی که زیر سن ۱۸سال مرتکب شده‌ بودند، اعدام شده‌اند.

 

بیشتر بدانید:

زید رعد الحسین،کمیسر عالی حقوق‌بشر

سازمان ملل ‌متحد روز جمعه ۲۷بهمن در سایت خود نوشت: مقام ارشد حقوق‌بشر سازمان ملل نسبت به افزایش ناگهانی شمار اعدام نوجوان در ایران ابراز نگرانی کرد. وی از رژیم ایران خواست به التزامات بین‌المللی خود پایبند باشد و فوراً اعدام تمام کسانی‌ که به‌خاطر جرایمی که در سن زیر ۱۸سال مرتکب شده‌اند را متوقف کند. (جزئیات بیشتر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6af9dff1-167d-4666-a68b-9c69b40f6348"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات