728 x 90

کاخ‌سفید با هیچ شرطی درباره فعالیت‌های هسته‌یی مشکوک اعلام نشده ایران موافقت نخواهد کرد

مذاکرات وین
مذاکرات وین

باراک راوید خبرنگار آکسیوس روز ۲شهریور در توئیتی نوشت: برای اجرای مجدد توافق ۲۰۱۵ کاخ‌سفید هیچ شرطی را برای تحقیقات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌یی مشکوک اعلام نشده ایران نمی‌پذیرد.

کاخ‌سفید روز چهارشنبه به صراحت اعلام کرد که با هیچ شرطی بین اجرای مجدد توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌یی مشکوک اعلام نشده ایران موافقت نخواهد کرد.

 

استفانی لیختن اشتاین (خبرنگار دیپلماتیک و سیاست خارجی)، روز ۲شهریور نوشت:

یک فرد آشنا با پاسخ ایالات متحده گفت که این پاسخ بر تضمینهای اقتصادی متمرکز است.

این شخص گفت که پاسخ کمتر از انتظارات ایران بوده است. بنابراین اکنون باید ببینیم که آیا آنها متوجه می‌شوند که این به همان اندازه که خوب است که برای تلاش بیشتر تصمیم بگیرند.

توئیت استفانی لیختن اشتاین مقاله پولیتیکو با عنوان  «آمریکا به اظهارات ایران حول پیش‌نویس اتحادیه اروپا واکنش نشان می‌دهد» ضمیمه کرده است و نوشت: مذاکرات به‌نظر می‌رسد به خط نهایی نزدیک می‌شود.

 

پولیتیکو روز چهارشنبه ۲شهریور نوشت:

انتظار می‌رود پاسخ ایالات متحده بر موانع نهایی مربوط به درخواست‌های ایران برای تضمینهای اقتصادی و رفع تحریم‌ها متمرکز باشد. مقامات ایالات متحده در مورد محتوای این پاسخ لب نگشوده‌اند. هنگامی که از مقامات مطلع از موضوع سؤال شد، وی گفت که پاسخ حاوی "مجموعه‌ای از کلمات، جملات و پاراگراف ها" است.

یک فرد آشنا با پاسخ ایالات متحده گفت که این پاسخ بر موضوع تضمینهای اقتصادی متمرکز شده است. این شخص از ارائه جزئیات خودداری کرد، اما گفت که این پاسخ «کمتر از انتظارات ایران است. بنابراین اکنون باید ببینیم که آیا آنها درک می‌کنند از این بهتر نمی‌شود، یا تصمیم می‌گیرند برای بیشتر از آن تلاش کنند. "

در روزهای اخیر، مقامات اروپایی نسبت به احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ که بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را در ازای محدودیت‌های سخت اما موقتی بر برنامه هسته‌یی این کشور لغو کرد، ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. مقامات غربی می‌گویند که تعدادی از سؤالات فنی مربوط به تضمینهای اقتصادی و تحریم‌ها هم‌چنان مطرح است، اما سایر موانع اصلی حل شده و احتمال توافق را بیشتر می‌کند. اما آنها هم‌چنان هشدار دادند که برای بستن یک توافق، نیاز به تصمیمات سیاسی سخت در واشنگتن و تهران است... .

 

لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتی نوشت: 

ما انتظار نداریم که پیشنهاد جدیدی ارائه شود، هیچ امتیاز قابل توجهی وجود داشته باشد.

 

خبرگزاری رویترز روز ۲شهریور نوشت: ایران پاسخ ایالات متحده به متن هسته‌یی اتحادیه اروپا برای احیای پیمان ۲۰۱۵ را دریافت می‌کند

رویترز نوشت وزارت‌خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که ایران پاسخ واشنگتن را به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ تهران با قدرتهای بزرگ دریافت کرده است، و هیچ علامت قاطعی مبنی بر این‌که چقدر به کاهش شکاف‌های باقی مانده نزدیک است، داده نشد... .

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا تأیید کرد که واشنگتن به اظهارات تهران درباره متن اتحادیه اروپا پاسخ داده است.

پرایس گفت: "بررسی ما از این نظرات اکنون به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم."...

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه به رویترز گفت که ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود در مورد احیای توافق برای مهار برنامه هسته‌یی تهران را کنار گذاشته است، از جمله اصرار این کشور بر بستن برخی تحقیقات از برنامه هسته‌یی ایران توسط بازرسان بین‌المللی، که احتمال توافق را نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، اما به‌نظر می‌رسد محمد اسلامی، رئیس سازمان هسته‌یی رژیم، روز چهارشنبه با این اظهارات مخالفت کرد و گفت اگر توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ احیا شود، تحقیقات باید «قبل از روز اجرا» مختومه اعلام شود.

 

آسوشیتدپرس روز ۲شهریور نوشت: دولت بایدن به پیشنهاد ایران درباره توافق اتمی پاسخ می‌دهد

 دولت بایدن روز چهارشنبه به آخرین پیشنهاد ایران برای ازسرگیری پایبندی ایران به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ پاسخ داد، اما هیچ‌یک از طرفین یک راه نهایی برای احیای این توافق ارائه نمی‌دهند، توافقی که از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از آن در سال۲۰۱۸، در وضعیت اورژانس بوده است... .

کیفرخواست اخیر یک ایرانی به‌دلیل توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و حمله فردی که ظاهراً از طرفداران ایران است به سلمان رشدی، به شک و تردیدهای بیشتر در مورد اعتماد به ایران کمک کرده است... .

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از توصیف واکنش دولت به اتحادیه اروپا خودداری کرد، اما خاطرنشان کرد: «اکنون ما نسبت به همین چند هفته پیش نزدیک‌تر هستیم، زیرا ایران تصمیمی برای دادن برخی امتیازات گرفته است».

 

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم چهارشنبه ۲شهریور اعلام کرد دولت آمریکا به نظرات ایران برای حل موضوعات باقی مانده در مذاکرات احیای برجام پاسخ داده است. ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود را در این رابطه به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد (خبرگزاری حکومتی ایمنا ۲شهریور).

 العربیه ۲شهریور نوشته است: آمریکا با تمام شروط اضافی ایران برای احیای برجام مخالفت کرد و در پاسخ خود خواستار غنی‌سازی اورانیوم تا سقف حداکثر ۴درصد توسط تهران و لغو محدودیتها برای بازرسی از تأسیسات اتمی ایران شده است

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2513eb0e-25f3-40f9-b408-d95c02a68838"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات