728 x 90

ژیائو وانگ: بازجویان ایرانی به من می گفتند؛ فایده‌ای ندارد که مقاومت کنی، ما به معامله‌یی با آمریکا احتیاج داریم

ژیائو وانگ، محقق آمریکایی چینی تبار
ژیائو وانگ، محقق آمریکایی چینی تبار

ژیائو وانگ، محقق آمریکایی چینی تبار دانشگاه پرینستون که سال گذشته پس از ۴۰ماه حبس در زندان اوین آزاد شد گفت که مقامات رژیم ایران او را برای معامله با آمریکا گروگان گرفته بودند.
وی که با رادیو ان پی آر آمریکا مصاحبه کرده و روز پنجشنبه ۲۲ خردادماه پخش شد، گفت که مأموران امنیتی ایران پیش از بازداشت به او گفته بودند که وسایلش را جمع کند و به همراه آنها به فرودگاه برود تا کشور را ترک کند، اما در عوض او را به زندان منتقل و در یک سلول انفرادی حبس کردند.
ژائو وانگ افزود که بازجویان و شکنجه‌گران به‌صراحت به او علت بازداشت وی را که خواستار معامله با آمریکا بودند را گفته بودند: فایده‌ای ندارد که مقاومت کنی. ما به معامله‌یی با آمریکا احتیاج داریم. اگر اعتراف نکنی، ما پرونده قضایی نخواهیم داشت. اگر پرونده‌یی نداشته باشیم معامله‌یی صورت نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: آنها خیلی رک بودند. می‌گفتند که ما می‌خواهیم پولمان را از آمریکا پس بگیریم. می‌خواهیم زندانی‌هایمان را پس بگیریم.
ژیائو وانگ اشاره کرد که آنها از من اعتراف اجباری می‌خواستند و گفت: آنها به‌طور شگفت‌انگیزی از من خواستند که فقط یک جمله به فارسی و انگلیسی بنویسم. یک جمله: من جاسوس آمریکا هستم. همین
گفته می‌شود که ژیائو وانگ دانشجوی دکترای تاریخ است. او در سال۲۰۱۶ برای تحقیق درباره روابط ایران با قدرتهای استعماری در دوره قاجار به ایران سفر کرده بود که دستگیر و به اتهام جاسوسی به ۱۰سال زندان محکوم شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6a16c67-689d-4acc-91a6-6302edf39978"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات