728 x 90

ژوریست: نمایندگان بلژیکی خواستار جلوگیری از اعدام محمدجواد وفایی ثانی شدند

محمدجواد وفایی ثانی
محمدجواد وفایی ثانی

ژوریست یکشنبه اول مرداد چند تن از نمایندگان پارلمان بلژیک روز جمعه با امضای نامه‌یی مشترک از کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل خواستند از اعدام محمدجواد وفایی ثانی جلوگیری کند. وفایی ثانی ابتدا به‌دلیل نقشش در تظاهرات ضددولتی ایران در سال۲۰۱۹ که پس از اعلام دولت ایران مبنی بر افزایش [قیمت] یک‌شبه سوخت، دستگیر شد. اعتراضات گسترده منجر به سرکوبی شد که در آن نیروهای امنیتی ایران ۳۲۱شهروند را کشتند و بسیاری دیگر دستگیر و به اتهامات "فساد فی الارض" محکوم شدند.

وفایی ثانی ابتدا به‌دلیل نقشش در تظاهرات ضددولتی ایران در سال۲۰۱۹ که پس از اعلام دولت ایران مبنی بر افزایش یک‌شبه سوخت، دستگیر شد. اعتراضات گسترده منجر به سرکوبی شد که در آن نیروهای امنیتی ایران ۳۲۱شهروند را کشتند و بسیاری دیگر دستگیر و به اتهامات "فساد فی‌الارض" محکوم شدند.

وفایی ثانی اخیراً به‌دلیل هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام محکوم شد. در این نامه مشترک توضیح داده شده است که چگونه وفایی ثانی در حین بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته و امنیت او تا حدی به خطر افتاده است که ممکن است نقض جبران‌ناپذیر حقوق‌بشر رخ دهد. در این نامه هم‌چنین از سازمان ملل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده است که از مقامات ایرانی بخواهند که اعدام وفایی ثانی را متوقف کنند تا از حقوق‌بشر او اطمینان حاصل شود.

به همین ترتیب، شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر سازمانهای حقوق‌بشری خواست تا از آزادی وفایی ثانی دفاع کنند. وزرای سابق کانادا و سایر کشورها در نامه‌های جداگانه‌ای به کمیساریای عالی سازمان ملل نامه نوشتند تا درباره حکم اعدام وفایی ثانی ابراز نگرانی کنند. بسیاری هم‌چنین خواستار محدودیتهای شدیدتر برای دولت ایران برای جلوگیری از نقض حقوق‌بشر در آینده شدند. گروه‌هایی مانند «ایرانیان آزادیخواه» و حامیان مجاهدین خلق در حمایت از لغو حکم اعدام محمد و حمایت از دیگر زندانیان سیاسی در موقعیت‌های مشابه تجمعاتی برگزار کرده‌اند.

دکتر بابک پاک نیا، وکیل وفایی ثانی در توئیتی نوشت: حکم اعدام به‌محض وصول قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cb1720e0-fed1-4cf0-ada3-5494d547f77a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات