728 x 90

ژنرال مکنزی: رژیم ایران بزرگترین تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه

ژنرال مکنزی
ژنرال مکنزی

فرمانده سنتکام، ژنرال مکنزی روز چهارشنبه ۲۰خرداد۹۹ گفت: «رژیم ایران بزرگترین تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه است. آنها تروریسم و سازمانهای تروریستی را تأمین مالی می‌کنند؛ آنها رژیم آدم‌کش اسد را تجهیز می‌کنند؛ برای حوثی‌ها در یمن سلاحهای پیشرفته فراهم می‌کنند؛ حمله به نفتکش‌های بین‌المللی در تنگه هرمز را مدیریت می‌کنند، و علیه عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی در عراق اقدام می‌کنند.
رژیم ایران فعالانه بی‌ثباتی را در منطقه گسترش می‌دهد و نیت آن تضعیف امنیت در سراسر منطقه است، همه این اقدامات در نهایت، در راستای اهداف سلطه‌جویانه خودش انجام می‌شود. رژیم ایران طی سال‌ها بخش اعظمی از ثروت ملی آن کشور را، که می‌بایست برای رفاه آن کشور هزینه می‌شد برداشته و مکرراً صرف بی‌ثباتی و عوامل نیابتی‌اش کرده و از اعمال خشونت بهره برده است تا ... رژیم‌های دیگر منطقه را نیز با اهداف خود در منطقه همراستا کند».

وی افزود: «به گمان من، کلیت رویکرد دولت ما [در منطقه] ایران است، که توسط وزارت‌خارجه هدایت می‌شود و همان‌طور که می‌دانید از آن با عنوان فشار حداکثری یاد می‌شود. فشار حداکثری شامل تحریم‌های مختلف و روش‌های گوناگون به کار گرفته شده است تا حکومت ایران را برای انجام کارهای گوناگونی - از جمله توقف جاه‌طلبی هسته‌یی، توقف کار بر روی موشکهای بالستیک، توقف صدور تروریسم، و دیگر اقدامات علیه همسایگانش - تحت فشار قرار دهد».

ژنرال مکنزی تصریح کرد: «همه این‌ها موارد مهمی هستند و به همین دلیل ما به‌طور غیرمستقیم از تلاش‌های دیپلماتیک و اقتصادی، که بخشی از رویکرد دولت ما در برابر رژیم ایران است، پشتیبانی می‌کنیم. حائز اهمیت است که بدانیم که در واقع این کارزار فشار حداکثری هیچ بخش نظامی در بر ندارد؛ در عوض، مسئولیتی که بر دوش ما در سنتکام گذاشته شده این است که ایران را از انجام اقدامات مستقیم یا غیرمستقیم علیه آمریکا، یا متحدان و شرکایمان در منطقه، باز داریم. این راه اصولی است که ما به آن کمک می‌کنیم».

تغییر محاسبات رژیم ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی

فرمانده سنتکام درباره شرایط فعلی گفت: «ارزیابی من این است که اکنون ما در دوره‌ای هستیم که من نام آن را بازدارندگی رقابتی رژیم ایران می‌گذارم و این در واقع از ماه ژانویه آغاز شد؛ یعنی از وقتی که ما به قاسم سلیمانی حمله کردیم و آنها به نیروهای ما در اربیل و و هم‌چنین در پایگاه الاسد حمله کردند. از آن پس به گمان من، ایرانی‌ها محاسبات خود را تغییر دادند، چون آنها باور نمی‌کردند که ما واقعاً دست به چنین اقدامی بزنیم. آنها برای سال‌ها سعی کردند یک خط قرمز را پیدا کنند، و در نهایت خطر قرمز را پیدا کردند و به‌نظر من ایالات متحده با قدرت پاسخ داد. به همین دلیل مجبور شدند که در محاسبات خودشان تجدیدنظر کنند، بر اساس آنچه که ما مایلیم انجام دهیم یا مایل نیستیم انجام دهیم. به‌نظر من آن تاثیر بزرگی در ایجاد با دوباره ایجاد کردن یک شکل محکم بازدارندگی در این ماجرا داشت».

ژنرال مکنزی در مورد بازدارندگی توضیح داد: «من بازدارندگی را در دو حوزه در نظر می‌گیرم. بازدارندگی کشور در برابر کشور، یعنی بازداشتن حملات به دیگر کشورها که به‌روشنی می‌توان به ایران منتسب کرد؛ همان‌طور که می‌دانید در سال۲۰۱۹ حملات رژیم ایران علیه کشورهای دیگر را شاهد بودیم که شامل حملات علیه عربستان سعودی و علیه تأسیسات نفتی آرامکو، و بعد حملات اوایل ژانویه در عراق به پایگاه هوایی الاسد بودند. من معتقدم که حالا آنها از انجام چنین فعالیت‌هایی بازداشته شده‌اند. آنها توانایی ما را در منطقه و در جهان برای پاسخگویی دیده‌اند. آنها در واقع هیچوقت در مورد توانایی‌های ما تردید نداشتند، چون می‌دانستند که ما قادریم از نیروی عظیمی برای کنترل اوضاع بهره بگیریم. همان‌طور که من در ماه نوامبر گفته بودم، ممکن است که ایران بتواند گام‌های اولیه برای تشدید تنش را بر دارد، اما در عین‌حال روشن است که ما قادر خواهیم بود که گام‌های نهایی برای کنترل تنش را برداریم. از این رو آنها همواره به این اذعان داشتند.
... آن چه آنها در مورد آن تردید داشتند بخش دیگری از بازدارندگی است که به تمایل و اراده ما مربوط می‌شود، و آنها تردید داشتند که آیا ما حقیقتاً تمایل و اراده برای اقدام را داریم یا نه. الآن آنها می‌بینند که ما همه‌گونه تمایل برای انجام هر اقدامی علیه آنها را داریم و همین موجب شد که آنها در محاسبات خود تجدیدنظر کنند. به همین دلیل است که ما می‌بینیم از آن تنشها، در دریا، در عراق یا در جاهای دیگر، کاسته شده است. من نمی‌خواهم وضعیت خیلی دلپذیری را به تصویر بکشم؛ زیرا اوضاع می‌تواند به‌سرعت تغییر کند، چون با رژیمی در ایران طرف نیستیم که همیشه محاسبات کاملاً معقول و منطقی داشته باشد. در عین‌حال باید کووید۱۹ و تاثیرات آن بر روی آنها را نیز در نظر بگیریم. در هر حال به نظر م ما آنها را به عقب رانده‌ایم».

دخالتهای رژیم ایران در عراق

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا درباره نقش رژیم ایران در عراق گفت: «عراق میدان اصلی نبرد علیه آمریکا و ائتلاف است و یکی از اهداف اصلی رژیم ایران این است که آمریکا را عراق بیرون کند».
وی افزود: «من فکر می‌کنم آن چه ما اکنون شاهد هستیم، احتمالاً نتیجه آن چه که در ژانویه روی داد و هم‌چنین آن چه که قرار است روی دهد، است. از فردا گفتگوهای استراتژیک ما با دولت عراق در سطح وزیران آغاز می‌شود، و این مذاکرات بسیار مهمی برای ایجاد روابط طولانی‌مدت آمریکا با دولت عراق است. به باور من، دولت عراق تمایل دارد که نیروهای آمریکا و ائتلاف را در آن کشور حفظ کند. و از دید من، ما در عراق هستیم که شکست داعش را تکمیل کنیم و از عراق برای تکمیل این شکست پشتیبانی کنیم و به پیروزی نهایی علیه داعش دست‌یابیم. داعش میدان خلافت خود را از دست داده است، اما هنوز این قابلیت را دارد که دست به حملاتی بزند و برای همین ما با عراق به‌طور اصولی همکاری می‌کنیم.»

وی در این زمینه اضافه کرد: «ما هم‌چنان به پیش خواهیم رفت، حضور خود در عراق را بهینه خواهیم کرد، و مؤثرترین حضوری که می‌توانیم داشته باشیم این است که نیروهای عراق به توانایی و قابلیت لازم برای اقدام مستقیم علیه داعش و دیگر نیروها دست پیدا کنند. ما هم‌چنین باید گام‌هایی را در جهت محافظت از خودمان در برابر حضور ایرانی‌ها در عراق، از جمله در برابر برخی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه که قابلیت حمله به ما را دارند، و هم‌چنین حملاتی از جانب خود رژیم ایران، برداریم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/83542dad-c76f-44e9-aeb0-1129d032f4aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات