728 x 90

چپاول دانش بنیان

شرکتهای باصطلاح دانش بنیان مسیر جدید چپاول حکومتی
شرکتهای باصطلاح دانش بنیان مسیر جدید چپاول حکومتی

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. آخوند رئیسی در اولین جلسه هیأت دولتش در روز سوم فروردین کلی از خامنه‌ای تشکر کرد که رهنمود داده دولت پول پاشی نکند و در تولیدهای دانش بنیان هزینه کند. شرکت‌های دانش بنیان چند سالی است ورد زبان مقامات حکومتی شده است. اما معنای حرف خامنه‌ای به رئیسی در پیام سال نو چیست؟ و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بینان در نظام ولایت فقیه چه معنی می‌دهد؟

از توصیه خامنه‌ای به رئیسی جلاد آنچه نصیب مردم شده است قطع ارز ۴۲۰۰تومانی و حذف یارانهٔ افزوده برای بیشتر اقشار زیر خط فقر است. در عین‌حال نه تنها خبری از ریختن این سرمایه‌ها به صنایع اشتغالزا نیست، بلکه قاچاق سازمانیافتهٔ کالا با ظرفیت ۲۰تا ۲۵میلیارد دلار که در انحصار سپاه پاسداران است سایر صنایع را نیز به ورشکستگی و تعطیلی کشانده است.

 

آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی رژیم و رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی رژیم و عراق در روز سوم فروردین به خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نسبت به بلااستفاده بودن ظرفیت معادن کشور در غیاب سرمایه‌گذاری دانش بنیان گفت: «۸۰درصد ذخایر معدنی کشور بلااستفاده است». وی با بیان این‌که «در طول این سال‌ها ما یک استراتژی منسجم در بخش صنعت و تجارت تعریف نکرده‌ایم» اظهار داشت: «امروز تولید کشور بر اساس اصول دانش بنیان نیست».

مهرداد بذرپاش گماشتهٔ خامنه‌ای در سمت «رئیس کل دیوان محاسبات کشور» هم در روز ۴فروردین در مطلبی برای خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نوشت: «بررسی اجمالی آمار شرکت‌های دانش بنیان حاکی از سهم کمتر از ۱.۵ درصدی اقتصاددانش بنیان، برخلاف سیاست‌های بالادستی و قوانین حمایتی مختلف است».

 

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در روز ۴فروردین به‌نقل از یک کارگزار حکومتی به اسم بهرام صلواتی تحت عنوان «مدیر رصدخانه مهاجرت ایران» نوشت: «اگر آمار ایرانیان مهاجر ۴میلیون نفر باشد، نزدیک به یک درصد از مهاجران دنیا را تشکیل دادیم؛ نداشتن برنامه، نداشتن آمار و نداشتن شناخت و فرهنگ از جمله چالشهایی است که در موضوع مهاجرت با آن مواجه هستیم». این کارگزار حکومتی در مورد وضعیت به روزترین تکنولوژیهای دانش بنیان با بیان این‌که «بسیاری از کشورهای دنیا برای استارتاپ‌ها و صاحبان ایده، ۵سال حق اقامت داده و از آنها حمایت می‌کنند» اذعان کرد: «هنوز ظرفیت صنعت و خدمات کشاورزی ما به این اندازه رشد نکرده است که بتواند از تمامی ظرفیت‌های استارتاپی استفاده کند».

واقعیت این است که عمر ادعاهای رئیسی مبنی بر توسعهٔ صنایع اشتغالزا البته در درون رژیم حتی کمتر از یک روز شده است. جلال میرزایی عضو پیشین مجلس آخوندی در دعوای باندی در روز۴فروردین در پاسخ به ادعاهای رئیسی به خبرگزاری حکومتی ایلنا گفت: «بر خلاف آنچه رئیس‌جمهور در هیأت دولت و جلسات مختلف به آن اشاره کرد و درباره توفیقاتی که از آن گفته شد، هنوز چیزی ملموس نیست زیرا سر سفره مردم خودش را نشان نداد».

 

اکبر شوکت کارگزار دیگر نظام در رأس تشکل حکومتی با عنوان «کانون سراسری انجمنهای کارگران ساختمانی» هم در روز ۴فروردین ناگزیر به اذعان شد که «در سال۱۴۰۰شاهد فقیرتر شدن مردم و به‌خصوص کارگران شدیم». وی با بیان این‌که «نه فقط در سال۱۴۰۰ بلکه طی سه سال گذشته همه‌ٔ اقشار ضعیف جامعه به‌خصوص کارگران آسیب بسیاری دیدند»، اعتراف کرد در نظام آخوندی در برای اقشار محروم فقط روی یک پاشنه می‌چرخد.

از آنجا که از ادعای سرمایه‌گذاری «دانش بنیان» جز کوچکتر شدن سفره‌ها چیزی نصیب مردم نشده در پاسخ به این سؤال که پس سرمایه‌گذاریهای ادعایی صرف چه کاری شده است، همهٔ نگاه‌ها به سمت صنایع و فناوریهای تروریسم بنیان و دخالت بینان نظام در بخشهای نظامی و امنیتی می‌چرخد. از تشکیل ارتش سایبری تا صنایع موشکی و اتمی.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da7c7ed3-f3b2-4947-9230-c7c56f96f832"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات