728 x 90

چهل و یکمین روز جنگ در غزه - درگیری مسلحانه میان نیروهای اسراییل و سرنشینان یک خودرو در ایست بازرسی نظامی

حمله اسراییل به غزه
حمله اسراییل به غزه

اخبار و تحولات چهل و یکمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

روز پنجشنبه، در چهل و یکمین روز جنگ در غزه، درگیریهای شدید در محیط اطراف بیمارستان شفا میان شبه‌نظامیان حماس و نیروهای ارتش اسراییل ادامه یافت و ارتباطات اینترنتی در این منطقه قطع شد.

خبرگزاری فلسطینی وفا ضمن انتشار این خبر گزارش داد: بیمارستان شفا هم‌چنان در اشغال سربازان اسراییلی است. به‌گفته شاهدان عینی، نیروهای اسراییلی تعداد زیادی دوربین امنیتی در بخشهای مختلف بیمارستان نصب کرده و به بازرسی بدنی غیرنظامیانی که در آنجا پناه گرفته‌اند پرداختند، در بمباران یک پمپ‌بنزین در مرکز غزه ۹نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه اردوگاه نـُصـِیرات در مرکز غزه و مناطق شمالی شهر غزه هدف سنگین‌ترین بمبارانها و توپ بارانهای اسراییل قرار گرفتند. نیروهای اسراییلی هم‌چنین بیت لاهیا و اماکن اطراف بیمارستان اندونزی و محله رمال Remal را گلوله‌باران کردند. در این حملات دهها تن کشته و مجروح و چندین ساختمان نیز ویران شدند.

در بمباران مناطق دیگر، از جمله منطقه زبتون واقع در غرب و محله صبره در جنوب شهر غزه تعدادی از ساختمانهای مسکونی به‌طور کامل ویران شدند.

 

سی.ان.ان بعدازظهر پنجشنبه گزارش داد: «پس از گذشت بیش از ۳۶ساعت از حمله به بیمارستان شفا در غزه، سخنگوی نیروهای دفاعی اسراییل به سی.ان.ان گفت که نیروها هم «در داخل و هم در مجاورت این مجتمع بیمارستانی» فعال هستند.

این سخنگوی گفت: «نیروهای ویژه در حال (انجام) عملیات بسیار مشخص و محدود» در تعقیب چیزی هستند که به‌گمان آنها یک تأسیسات حماس در محوطهٔ این مجتمع است».

سی.ان.ان، افزود: «اسراییل تحت فشار فزاینده بین‌المللی قرار دارد تا مدارکی را دربارهٔ آنچه به‌عنوان مرکز فرماندهی و کنترل حماس در زیر بیمارستان توصیف کرده، ارائه کند... هنوز هیچ نشانه‌یی وجود ندارد که نیروهای اسراییلی حفره‌های تونل را پیدا کرده باشند که... مقامات (آنها) مکرراً گفته‌اند، انتظار کشف آن‌را دارند... ادعای وجود تونل در زیر مجموعه (بیمارستانی) توسط (حماس) و مسئولان بیمارستان تکذیب شده است».

 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه خبر داد در درگیری مسلحانه میان نیروهای اسراییل و سرنشینان یک خودرو در ایست بازرسی نظامی در شهر بیت جالا در استان بیت لحم، در کرانه غربی، شش سرباز اسراییلی مجروح شدند. در این درگیری سرنشینان خودرو توسط سربازان اسراییلی هدف قرار گرفته و کشته شدند.

خبرگزاری وفا در ارتباط با این واقعه نوشت: نیروهای اسراییل پس از این واقعه استان بیت لحم را به‌طور کامل محاصره و از محیط پیرامون خود ایزوله و جدا کرده و حضور نظامی خود را در ورودیهای اصلی آن تشدید کردند.

 

مهمترین اخبار و تحولات جنگ در غزه در چهل‌ویکمین روز تا این لحظه

خبرگزاری فلسطینی وفا: ادامه اشغال بیمارستان شفا و تفتیش و تجسس ساکنان و بخشهای مختلف بیمارستان

بمباران و گلوله‌باران سنگین اردوگاه نـُصـِیرات Noseyrat و کشته و مجروح شدن دهها تن

وزارت بهداشت فلسطین: تلفات جنگ در غزه و کرانه غربی به ۱۱۶۶۰نفر رسیده که ۴۷۰۷تن کودک هستند و ۳۲هزار نفر در این جنگ زخمی شده‌اند

سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد: پس از اشغال بیمارستان شفا، در بخش ام.آر.آی به تسلیحات و تجهیزات نظامی و ارتباطی متعلق به حماس دست پیدا کرده است

سخنگوی حماس در لبنان، ادعاهای ارتش اسراییل را تکذیب و آنها را ساختگی خواند

ارتش اسراییل اعلام کرد: بندر غزه به‌طور کامل تحت کنترل نیروهای ارتش اسراییل در آمد

آمار تلفات ارتش اسراییل از آغاز جنگ زمینی در غزه تاکنون ۵۳تن اعلام شد

رویترز: زخمی شدن شش سرباز اسراییلی در استان بیت لحم در کرانه غربی و محاصره کامل این استان توسط ارتش اسرائیل

خبرگزاری رویترز: یک ناو جنگی آمریکا روز چهارشنبه ۲۴آبان یک پهپاد حوثیهای وابسته به رژیم ایران را بر فرار دریای سرخ سرنگون کرد

رئیس‌جمهور آمریکا: برای اسرائیلی‌ها و نتانیاهو و کابینه جنگ او روشن کردم که تنها پاسخ نهایی یک راه‌حل دو کشوری است

نیویورک‌تایمز: بایدن می‌گوید دولت فلسطین باید بخشی از راه‌حل باشد

رویترز: بایدن برای اسراییل روشن ساخته است که اشغال غزه یک اشتباه بزرگ خواهد بود

خبرگزاری فرانسه: لاپید، رهبر اپوزیسیون اسراییل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را فراخواند بدون این‌که منتظر پایان جنگ علیه حماس باشد، «فوراً» از قدرت کناره‌گیری کند

 

خبرگزاری فرانسه:

هلال احمر گفت که تانکهای اسرائیلی در یک «حمله خشونت آمیز» روز پنجشنبه بیمارستان الاهلی غزه را محاصره کردند، زیرا اسرائیل حماس را به استفاده از مکانهای درمانی به عنوان پایگاه متهم می‌کند.

این سازمان در شبکه X گفت: «تیم‌ها نمی‌توانند حرکت کنند و به مجروحان دسترسی پیدا کنند».

 

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه نسبت به تلاش عمدی برای فلج کردن عملیات این سازمان هشدار داد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: «من معتقدم تلاشی عمدی برای خفه کردن عملیات ما و فلج کردن عملیات آن‌روا وجود دارد».

وی افزود: غزه دوباره در یک خاموشی کامل ارتباطات قرار گرفته است و... به این دلیل است که سوخت وجود ندارد.

 

جان کربی، سخنگوی کاخ‌سفید روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده مایل است چین از خطوط ارتباطی خود با ایران برای انتقال این پیام استفاده کند که باید از یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه اجتناب شود.
جان کربی سخنگوی کاخ‌سفید روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده در ارزیابی اطلاعاتی خود اطمینان دارد که حماس از بیمارستان الشفا در غزه به‌عنوان مرکز فرماندهی و احتمالاً به‌عنوان یک تأسیسات (تامین) کمبود استفاده می‌کند.
اسامه همدان نماینده حماس در کنفرانس خبری، ادعاهای اسراییل در مورد بیمارستانهای غزه را رد کرد.
هیچ سلاحی در بیمارستان شفا نبود. هیچ مرکز و اتاق کنترلی برای حماس در این بیمارستان وجود ندارد. ما همیشه از همه بیمارستانها دوری می‌کنیم. اسرائیلی‌ها این را در مورد بیمارستان رنتیسی گفته‌اند و آنها دروغ گفته‌اند. در مورد بیمارستان قدس گفتند و همه فهمیدند که دروغ می‌گویند و حالا همه حواسشان به دروغهای آنهاست، حتی با حمایت دولت آمریکا، که حمایت بسیار احمقانه و مزخرفی است، زیرا نمی‌توان نتانیاهو را باور کرد. که دروغگو است - و همه این را می‌دانند. 
رئیس آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل روز پنجشنبه گفت که معتقد است تلاشی عمدی برای خفه کردن فعالیت‌های بشردوستانه خود در غزه وجود دارد و هشدار داد که این آژانس ممکن است مجبور شود به‌دلیل کمبود سوخت به‌طور کامل فعالیت‌های خود را متوقف کند.
قضات دادگاه جهانی روز پنجشنبه به سوریه دستور دادند تا اقداماتی را برای جلوگیری از شکنجه به‌عنوان بخشی از اقدامات اضطراری در پرونده‌یی علیه دمشق انجام دهد که توسط هلند و کانادا به دادگاه عالی سازمان ملل ارائه شده است.
مقام نظامی اسرائیل: کماندوهای اسراییلی در حال عبور کامل از بیمارستان الشفاء غزه  هستند.
رؤسای چندین آژانس بشردوستانه سازمان ملل‌متحد در بیانیه‌یی که روز پنجشنبه منتشر شد، گفتند که در هیچ پیشنهاد یکجانبه‌ای برای ایجاد «مناطق امن» در نوار غزه شرکت نخواهند کرد.
گلوله باران روز پنجشنبه در سراسر مرز لبنان با اسراییل تشدید شد و گروه مسلح حزب‌الله لبنان اعلام کرد که هشت موضع را در سراسر مرز شلیک کرده است و اسراییل نیز اعلام کرد که با توپخانه پاسخ داده است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید روز پنجشنبه گفت: ایالات متحده عمیقاً نگران است که پرسنل پزشکی اردنی در غزه در حمله‌یی در نزدیکی بیمارستان صحرایی آنها زخمی شده‌اند. سولیوان در پستی در X نوشت: نقش اساسی آنها در درگیری باید محافظت شود. بر اساس گزارشها، اردن گفت که ۷کارمند در گلوله‌باران روز چهارشنبه زخمی شدند.

مرد غزه‌ای که می‌توانست به لطف شهروندی لهستانی خود از جنگ فرار کند، در عوض تصمیم گرفت در خانه آسیب دیده خود در خان یونس بماند و تصمیم خود را بخشی از یک مبارزه تاریخی برای حقوق فلسطینیان در سرزمین خود می‌داند. نام عبدالرئوف الفره در فهرست افرادی بود که مجاز به ترک نوار غزه بمباران شده از طریق گذرگاه مرزی رفح به مصر بودند، اما گفت که پیوند عاطفی او با غزه به‌عنوان یک مکان، یک مردم و یک دلیل مانع از خروج او شده است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که آیا اسراییل و ایالات متحده، مصر را تحت فشار قرار می‌دهند تا در ازای لغو بدهی‌ها، آوارگی فلسطینیها را بپذیرد، گفت: این هیچ حقیقتی ندارد. وی گفت نمی‌توان فلسطینیها را به خارج از سرزمینشان جابه‌جا کرد.
وزیر خارجه مصر: امیدواریم تلاشهای ما به آزادی سریع گروگانها منجر شود. مصر در تماس دائمی با حماس و سایر احزاب بین‌المللی است و تمام تلاش خود را برای آزادی گروگانها به کار می‌گیرد.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل روز پنجشنبه گفتند شواهدی دال بر تحریک نسل‌کشی فزاینده علیه مردم فلسطین در آنچه به‌گفته آنها نقض فاحش از سوی اسراییل است، وجود دارد.
این گروه از کارشناسان که شامل چندین گزارشگر ویژه سازمان ملل بود، در بیانیه‌یی گفت: «ما عمیقاً از عدم توجه دولتها به درخواست ما و دستیابی به آتش‌بس فوری ناراحت هستیم».


فرانسه روز پنجشنبه خشونت شهرک نشینان اسراییلی در کرانه باختری را محکوم کرد و آن را سیاست ترور با هدف آواره کردن فلسطینیها خواند و از مقامات اسراییلی خواست تا از فلسطینیان در برابر خشونت محافظت کنند.
آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت‌خارجه نیز در گفتگو با خبرنگاران گفت: حدود نیمی از ۱۰۰تن کمکی که فرانسه به غزه ارسال کرده بود وارد این منطقه شده است. وی افزود: تصمیم در مورد حکومت آینده غزه که به‌گفته او باید بخشی از یک کشور فلسطینی آینده باشد، برعهده اسراییل نیست.

یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه گفت که سازمان ملل به‌دنبال راه‌هایی برای تخلیه بیمارستان الشفا در غزه است، اما گزینه‌ها به‌دلیل محدودیتهای امنیتی و لجستیکی محدود شده است.
ریک برنان، مدیر اورژانس منطقه‌یی سازمان جهانی بهداشت به رویترز گفت، یکی از موانع این است که هلال احمر فلسطینی فاقد سوخت کافی برای آمبولانس‌های خود در غزه برای تخلیه بیماران است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از اسراییل خواست که در واکنش به حمله ماه گذشته حماس دچار خشم نشود و اعلام کرد که یک وحشت، وحشتی دیگر را توجیه نمی‌کند. بورل گفت من خشم شما را درک می‌کنم اما می‌خواهم با این خشم نروید این را از موضع بهترین دوست شما می‌گویم.


سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت روسیه نگران حملات ارتش اسراییل به کرانه باختری اشغالی است که طی آن 'ده‌ها نفر کشته شدند'.


اسرائیل روز پنجشنبه به غیرنظامیان دستور داد ۴شهر در بخش جنوبی نوار غزه را ترک کنند و این نگرانی را ایجاد کرد که جنگ اسراییل علیه حماس به مناطقی که به مردم گفته بود در امان هستند گسترش یابد.

 

جو بایدن: نقطه پایانی درگیری اسراییل و حماس باید یک کشور فلسطینی واقعی باشد

نیویورک تایمز ۲۵آبان: بایدن روز چهارشنبه گفت که نقطه پایانی درگیری اسراییل و حماس باید «یک کشور فلسطینی واقعی» باشد که در کنار کشور اسراییلی وجود داشته باشد.
وی افزود که او و دستیارانش در حال مذاکره با کشورهای عربی در مورد گام های بعدی بوده‌اند، اما جزئیاتی ارائه نکرد.  بایدن در یک کنفرانس خبری در منطقه‌یی در جنوب سانفرانسیسکو پس از نشست سران خود با شی جین پینگ، رهبر چین، گفت: «می‌توانم به شما بگویم، فکر نمی‌کنم تا زمانی که یک راه‌حل دو کشوری وجود داشته باشد، این در نهایت به پایان برسد.

 

نیروهای اسراییلی در بیمارستان شفا

آسوشیتدپرس ۲۵آبان: دو هفته و نیم پس از اعزام تانکها و نیروهای زمینی به شمال غزه، نیروهای اسراییلی روز چهارشنبه بیمارستانی را جستجو کردند که ادعا می‌کنند شبه‌نظامیان حماس در آن فعالیت می‌کنند.

محمد زقوت، مدیر بیمارستانهای غزه، گفت تانکهای اسراییلی در داخل محوطه پزشکی قرار دارند و سربازان وارد ساختمانها از جمله بخش‌های اورژانس و جراحی شده‌اند که بخش‌های مراقبت‌های ویژه را در خود جای داده‌اند.

بیمارستان شفا به نمادی از رنج گسترده غیرنظامیان فلسطینی در جنگ بین اسراییل و حماس تبدیل شده است، جنگی که پس از کشته شدن ۱۲۰۰نفر توسط این گروه و دستگیری حدود ۲۴۰ اسیر در حمله غافلگیرانه ۷اکتبر به جنوب اسراییل آغاز شد.

ارتش اسراییل مدعی است که این گروه شبه‌نظامی از بیمارستانها به‌عنوان پوشش جنگنده‌های خود استفاده می‌کند و مرکز فرماندهی اصلی خود را در بیمارستان شفا و زیر آن، بزرگترین بیمارستان در قلمرو محاصره شده، ایجاد کرده است.

هم حماس و هم کارکنان بیمارستان شفا این اتهامات اسراییل را رد می‌کنند.

 

خبرگزاری فرانسه: رئیس اتحادیه اروپا روز شنبه از مصر و اردن بازدید می‌کند
سخنگوی کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در بحبوحه درگیری بین اسراییل و حماس که بیش از پنج هفته است ادامه دارد، گفت: اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از مصر و اردن بازدید خواهد کرد.
اریک مامر گفت، رئیس اتحادیه اروپا روز شنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، قبل از سفر به سینا، در نزدیکی مرز با اسرائیل، برای ورود کاروان بشردوستانه اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.
او سپس در توئیتر X نوشت، او سپس با ملک عبدالله دوم در اردن ملاقات خواهد کرد...

 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ملاقات با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، گفت که او به‌طور کمی امیدوار است که ممکن است توافقی برای آزادی گروگانهای حماس در غزه حاصل شود.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌یی خواستار توقف فوری جنگ بین اسراییل و حماس در نوار غزه به منطور رساندن کمکهای بشردوستانه شد.

رویترز: این توقف کوتاه‌تر از آتش‌بس است و باید توسط طرف‌های متخاصم مورد موافقت قرار بگیرد. آمریکا از توقف استقبال کرد اما روسیه خواهان آتش‌بس بود.

رویترز: شورای ۱۵ عضوی امنیت بعد از ۴بار تلاش ناموفق در ماه گذشته، بر این بن‌بست فائق آمد و علاوه بر توقف جنگ برای هر چند روز که لازم باشد خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگانها توسط حماس شد

آمریکا، روسیه و انگلستان که دارای حق وتو هستند، به پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که توسط کشور مالت ارائه شده بود رأی ممتنع دادند. ۱۲ عضو باقی مانده رأی موافق دادند. روسیه در آخرین لحظه برای اصلاح قطعنامه تلاش کرد اما شکست خورد.

به گزارش گاردین سفیر اسراییل در سازمان ملل متحد اعلام کرد قطعنامه شورای امنیت به دور از واقعیت است. سفیر اسراییل در سازمان ملل متحد: برگرداندن گروگانها اولویت اصلی اسراییل است. اسراییل به هر کاری که لازم باشد برای رسیدن به این هدف ادامه خواهد داد.

نماینده اردن در سازمان ملل متحد: اسراییل به قطعنامه شورای امنیت پایبند نیست.

 

چند خبر کوتاه از رویترز:
فایننشال تایمز روز پنجشنبه گزارش داد، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسراییل گفت که اسراییل نمی‌تواند خلایی در غزه باقی بگذارد و باید در آینده نزدیک نیروی قوی خود را در آنجا حفظ کند تا از ظهور مجدد حماس در فلسطین اشغالی جلوگیری کند.

توکیو- رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک خودرو روز پنجشنبه به دیواری در نزدیکی ورودی سفارت اسراییل در توکیو برخورد کرد و یک مرد ۵۰ساله در محل بازداشت شد.

اسرائیل گفت که نیروهایش در نزدیکی بزرگ‌ترین بیمارستان غزه و در اطراف آن عملیات می‌کنند و هدف اصلی آن در عملیات نابودی شبه‌نظامیان فلسطینی حماس است که ارتش می‌گوید سلاحهای خود را ذخیره کرده و یک مرکز فرماندهی را در تونل‌های زیرساختمانها اداره می‌کند.

 

دیدار جو بایدن  و شی جین پینگ درباره جنگ در غزه

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت، دو رهبر آمریکا و چین در مورد بحران در حال گسترش در خاورمیانه گفتگو کردند و بایدن از چین خواست تا با ایران برخورد کند و از آن بخواهد از اقداماتی که می‌تواند تحریک‌آمیز تلقی شود، اجتناب کند.

یک مقام آمریکایی گفت: شی جین پینگ به بایدن گفت تایوان بزرگترین و خطرناک‌ترین موضوع در روابط دوجانبه است
درگیری پلیس کنگره آمریکا با معترضانی که خواستار آتش‌بس غزه بودند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که حماس با قرار دادن مقر نظامی خود در زیر بیمارستان مرتکب جنایات جنگی شده است. او گفت که اسراییل با تعداد محدودی از نیروهای مسلح با اسلحه وارد الشفا شده است.

بایدن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «به آنها گفته شد... ما در مورد ضرورت آن‌که آنها فوق‌العاده احتیاط کنند صحبت کردیم.
 

پیام خامنه‌ای در دیدار با رهبر حماس

 به‌گفته سه مقام ارشد، خامنه‌ای در اوایل نوامبر در دیدار با رهبر حماس در تهران پیام روشنی را ارائه کرد: شما هیچ هشداری در مورد حمله ۷ اکتبر خود به اسراییل به ما ندادید و ما از طرف شما وارد جنگ نمی‌شویم.

 

آسوشیتدپرس- پلیس و تظاهر کنندگان در مقابل مقر کمیته ملی حزب دمکرات در واشنگتن دی. سی در جریان تظاهرات بر سر جنگ اسراییل و حماس درگیر شدند.
پلیس و تظاهر کنندگان چهارشنبه شب در خارج از مقر کمیته ملی حزب دموکرات در جریان تظاهرات برای آتش‌بس در جنگ بین اسراییل و حماس درگیر شدند. این رخداد آخرین نشانگر بازتاب تنشهای جوشان بر سر درگیری خونین بین اسراییل و حماس است.
تعداد زیادی از نمایندگان کنگره و نامزدهای حزب دموکرات، از جمله رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، حکیم جفریس، برای شرکت در این مراسم کمپین در داخل ساختمان بودند که با صدای شعارهای تظاهر کنندگان در بیرون ساختمان مراسم قطع شد...
به گفته برد شرمن، نماینده مجلس نمایندگان از کالیفرنیا، پلیس به داخل مراسم در مقر کمیته ملی حزب دموکرات با عجله وارد شد و اعضای کنگره را به زیرزمین هدایت کرد. برخی بعداً با خودروهای پلیس تخلیه شدند...
معترضان گفتند که می‌خواهند ورودی‌ها و خروجی‌ها را مسدود کنند تا سیاستمداران را مجبور کنند که با شمع‌افشانی و فراخوانهای تظاهر کنندگان برای پایان دادن به درگیری مواجه شوند. بسیاری از تظاهر کنندگان پیراهنهای مشکی پوشیده بودند که روی آن نوشته شده بود: «آتش‌بس کن همین الان»...
با این حال، وضعیت به‌سرعت تغییر کرد. پلیس کنگره آمریکا گفت حدود ۱۵۰نفر در محله کاپیتول هیل واشنگتن به‌طور غیرقانونی و خشونت‌آمیز تظاهرات کردند. اما معترضان پلیس را مسئول خشونت دانستند و گفتند که افسران بدون هشدار به آنها هجوم آوردند...
این تظاهرات توسط ائتلافی از گروه‌ها، از جمله اگر نه اکنون و صدای یهودی برای اقدام صلح، سازماندهی شد که تظاهرات دیگری را در واشنگتن و جاهای دیگر رهبری کرده‌اند.
درگیریهای روز چهارشنبه آخرین نمونه از تنشها بر سر جنگ بین اسراییل و حماس بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a5852c5-64fa-4e7d-80bd-120fb1c94cd4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات