728 x 90

چهل و چهارمین روز از جنگ در غزه - اسراییل: حوثی‌های یمن کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن را در جنوب دریای سرخ توقیف کرده‌اند

بمباران یک مدرسه در غزه
بمباران یک مدرسه در غزه

اخبار و تحولات چهل‌و چهارمین روز از جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، طی ۲۴ساعت گذشته به‌دنبال گلوله‌باران و بمباران زمینی، دریایی و هوایی غزه توسط اسراییل دهها تن کشته و مجروح شدند. این در حالی است که در بسیاری مناطق هزاران نفر بدون مراقبتهای پزشکی در خیابان‌ها به‌سر می‌برند. در چند رشته حملات هوایی دیگر در سپیده دم یکشنبه، ارتش اسراییل علاوه بر بمباران اردوگاه نـُصیرات و جبالیا، یک کمربند آتش را در منطقه تل زعتر ایجاد کرد.

بمبارانهای شب گذشته اسرائیل، هم‌چنین چندین ساختمان مسکونی در شهر غزه و تعدادی دیگر را در شمال و منطقه خان یونس در جنوب غزه هدف قرار داد.

 

مارتین کریفیث معاون دبیرکل ملل‌متحد برای امور انسان‌دوستانه در حساب ایکس خود نوشت: «اخبار غم‌انگیزی از کشته‌شدن کودکان، زنان و مردان که در مدرسه فاخوری در شمال غزه پناه گرفته بودند وجود دارد. غیر نظامیان نمی‌توانند و نباید بیش از این این (وضعیت) را تحمل کنند».

 

سازمان بهداشت جهانی بعد از انجام یک مأموریت مشترک با پرسنل چند آژانس ملل‌متحد برای بررسی وضعیت بیمارستان شفا اعلام کرد که این بیمارستان یک «منطقهٴ مرگ» است.

این ارگان ملل‌متحد افزود: «تیم (ما) یک گور دسته‌جمعی را در ورودی بیمارستان دیدند و گفتند که بیش از ۸۰نفر در آنجا دفن شده‌اند.

 

خبرگزاری وفا در گزارشی از درگیریهای کرانه غربی نوشت: ارتش اسراییل از شامگاه شنبه حملات خود علیه شهر و اردوگاه جنین را از سر گرفت و به دستگیریهای گسترده‌یی پرداخت. بولدوزرهای ارتش اسراییل هم‌چنان خیابان‌ها را تخریب کرده و خسارات زیادی به زیرساختهای شهر وارد آوردند.

 

ارتش اسراییل در گزارش روزانه خود پیرامون عملیات زمینی در غزه نوشت: طی عملیات ۲۴ساعت گذشته در منطقه جبالیا و شیخ عجلین و ر َمال، ارتش اسراییل موفق شد ۳۵ تونل زیر زمینی حماس را به‌علاوه تسلیحات و مهمات موجود در داخل آنها منهدم کند.

ارتش اسراییل هم‌چنین تأیید کرد صبح روز یکشنبه منطقه شـِلومی در شمال اسراییل در معرض شلیک ۱۰ خمپاره از جانب حزب‌الله لبنان قرار گرفت. ارتش اسراییل متقابلاً مقرهای شلیک خمپاره و یک سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوا متعلق به حزب‌الله را در خاک لبنان هدف قرار داد.

ارتش اسراییل آمار تلفات خود از آغاز جنگ زمینی در غزه تاکنون را ۶۱تن اعلام و ثبت کرده است

 

سی.ان.ان گزارش داد، رئیس‌جمهور آمریکا فراخوانهای فزاینده برای آتش‌بس در غزه را رد کرد و در مقاله‌یی (در واشنگتن‌پست) نوشت که... این امر به صلح منجر نخواهد شد؛ چون به حماس اجازهٔ تجدید سازماندهی و استمرار حملاتش را می‌دهد.

 

بایدن در مقالهٔ خود در واشنگتن‌پست هم‌چنین نوشت: من و تیمم ساعت به ساعت در حال کار هستیم و هر کاری را که از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا گروگانها آزاد شوند. 

بایدن افزود: راه‌حل دو کشوری تنها راه تضمین امنیت درازمدت برای مردم اسراییل و فلسطین است.

دستیابی به این راه‌حل مستلزم تعهداتی از سوی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و هم‌چنین از سوی ایالات‌متحده و متحدان و شرکای ما خواهد بود. این کار باید از همین الآن شروع بشود.

رئیس‌جمهور آمریکا، اضافه کرد: «... غزه هرگز نباید دوباره به‌عنوان بستری برای تروریسم مورد استفاده قرار گیرد. نباید هیچ‌گونه جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه، هیچ‌گونه اشغال مجدد و محاصره. و کاهش قلمرو وجود داشته باشد.

 

به‌دنبال گزارش رسانه‌های خبری دربارهٔ توافق بر سر توقف ۵روزه درگیری و آزادی ۵۰ گروگان‌، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در حساب ایکس خود، نوشت: «هنوز به توافقی نرسیده‌ایم؛ اما هم‌چنان به‌سختی کار می‌کنیم تا به توافق برسیم».

 

نخست‌وزیر قطر روز یکشنبه اعلام کرد، اطمینان فزاینده‌یی دارد که توافق برای آزادی گروگانها بین اسراییل و حماس صورت خواهد گرفت و چالشهای باقی مانده «بسیار جزیی» است.

از سوی دیگر، بورل در این کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که قطعنامهٔ ملل‌متحد دربارهٔ وقفه‌های انسان‌دوستانه در غزه باید به‌اجرا گذاشته شود.

 

نخست‌وزیر اسراییل در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه، گفت: «در مورد گروگانها، شایعات بی‌اساس بسیار و بسیاری از گزارشهای نادرست وجود دارد. من می‌خواهم به صراحت بگویم که تاکنون هیچ توافقی صورت نگرفته است».

نتانیاهو در سخنانش هم‌چنین گفت: «در داخل ایالات متحده و در سراسر جهان، فشارهای شدید فزاینده‌یی در هفته‌های اخیر علیه ما اعمال شده است. آنها ما را تحت فشار قرار دادند تا با آتش‌بس کامل موافقت کنیم ولی ما نپذیرفتیم؛ ما فقط با آتش‌بس موقت و فقط در ازای بازگشت گروگانهایمان موافقت خواهیم کرد...

وی افزود: حتی اگر فشار افزایش یابد، از پایبندی به سه هدفی که تعیین کرده‌ام هدف اول: دستیابی به پیروزی مطلق و نابودی حماس. هدف دوم: بازگرداندن گروگانها... و هدف سوم: اطمینان از این‌که غزه پس از پیروزی دیگر هرگز شهروندان اسراییل را تهدید نخواهد کرد. »...

 

سی.ان.ان گزارش داد: حملات هوایی و گلوله‌باران اسراییل روز یکشنبه جنوب لبنان را هدف قرار داد. سی.ان.ان افزود: حدود ده موشک از لبنان به سمت یک منطقه آرام نزدیک شلومی در اسراییل سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از ماه گذشته تاکنون حداقل ۹۰نفر در درگیریهای مرزی لبنان کشته شده‌اند که اکثر آنها از شبه‌نظامیان حزب‌الله هستند

 

به گزارش دیدبان حقوق‌بشر سوریه بامداد روز یکشنبه ۲۸آبان در حملات موشکی به محل استقرار نیروهای آمریکا در نیروگاه گاز کونیکو در حومه دیرالزور، انفجارهایی رخ داد.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه هم‌چنین گزارش داد شامگاه شنبه ۲۷آبان همزمان با رهگیری چند پهپاد پرتاب شده به پایگاه التنف توسط نیروهای آمریکایی، صدای انفجار مهیبی در اطراف این پایگاه به‌گوش رسید. نیروهای آمریکایی دست کم یک پهپاد دیگر را در منطقه سریه، واقع در ۳کیلومتری التنف سرنگون کردند.

 

چند خبر کوتاه از رویترز:

به گفته پزشکان، در حالی که امیدها به توافق برای آزادی برخی از گروگانها از غزه افزایش یافته است، حماس روز یکشنبه با نیروهای اسراییلی که تلاش می‌کردند به بزرگترین اردوگاه آوارگان غزه نفوذ کنند، درگیر شدند و به‌گفته پزشکان، حداقل ۱۱فلسطینی در حمله هوایی اسراییل به خانه‌یی کشته شدند.
ملک عبدالله پادشاه اردن روز یکشنبه گفت جامعه بین‌المللی باید برای توقف فوری آتش‌بس در غزه تلاش کند تا فاجعه انسانی ناشی از آنچه او «جنگ زشت اسراییل علیه غیرنظامیان» نامید، متوقف کند.
آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل‌متحد روز یکشنبه گفت از این‌که دو مدرسه سازمان ملل در کمتر از ۲۴ساعت در نوار غزه مورد حمله قرار گرفت و دهها نفر، از زنان و کودکان، کشته و زخمی شدند، «عمیقاً شوکه شده است».
یک مقام کاخ‌سفید روز یکشنبه گفت که توافق برای تضمین آزادی برخی از گروگانهایی که در غزه توسط شبه‌نظامیان حماس نگهداری می‌شوند، در جنگ حماس با اسراییل از همیشه نزدیک‌تر است.
اسرائیل می‌گوید حوثی‌ها کشتی را در دریای سرخ توقیف کردند و هیچ اسراییلی در بین مالکان و خدمه آن وجود ندارد.

اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که حوثی‌های یمن یک کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن را در جنوب دریای سرخ توقیف کرده‌اند و این حادثه را «اقدام تروریستی ایران» و عواقب آن برای امنیت دریایی بین‌المللی توصیف کرد.
یک مقام آمریکایی از اسراییل می خواهد از غیرنظامیان در جنوب غزه محافظت کند.
مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که دستکم ۱۱فلسطینی روز یکشنبه در حمله هوایی اسراییل به خانه‌یی در جبالیا در شمال غزه کشته شدند.

 

رویترز- ۲۸آبان: درگیری شدید در شمال غزه پس از تکذیب گزارش معامله گروگان
 شاهدان می‌گویند که درگیری روز یکشنبه بین شبه‌نظامیان حماس و نیروهای اسراییلی در بخش‌هایی از شمال غزه شدت گرفت و حملات هوایی اسراییل دهها فلسطینی را در مرکز غزه کشت در حالی که گزارشی از توافق آزمایشی آزادی گروگانها تکذیب شد... .

اما به‌گفته حماس و شاهدان محلی، مقاومت حماس به سبک چریکی هم‌چنان در بخش‌هایی از شهر غزه، از جمله بخش‌هایی از شهر غزه و کمپ‌های آوارگان جبالیا و ساحل، شدید است.

شاهدان گزارش دادند که درگیری شدید شبانه بین افراد مسلح حماس و نیروهای زمینی اسراییل در تلاش برای پیشروی به سمت جبالیه، بزرگترین اردوگاه منطقه محصور با نزدیک به ۱۰۰هزار نفر بود که اکثر آنها درخواست اسراییل برای تخلیه به جنوب را رد کردند.

پزشکان فلسطینی می‌گویند که جبلیه بارها مورد بمباران اسراییل قرار گرفته است که منجر به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده است و اسراییل می‌گوید که این حملات باعث کشته شدن بسیاری از شبه‌نظامیان شده است... .
حمله اسراییل به جنوب می‌تواند صدها هزار فلسطینی را که از غزه فرار کرده‌اند، همراه با ساکنان خان یونس، شهری با بیش از ۴۰۰هزار نفر جمعیت، وادار به جاکن کردن مجدد کند، و این امر بحران انسانی را تشدید می‌کند.

اما یک منبع ارشد اسراییلی و دو مقام ارشد سابق گفتند، پیشروی به سمت جنوب غزه ممکن است پیچیده‌تر و مرگبارتر از شمال باشد، زیرا شبه‌نظامیان حماس در عمق منطقه خان یونس، پایگاه قدرت یحیی سنوار، رهبر سیاسی غزه، مستقر شده‌اند.

 

نیویورک تایمز ۲۸آبان: بمباران دو مدرسه در غزه
یک مقام سازمان ملل روز شنبه گفت که دو مدرسه آژانس سازمان ملل ​​در شمال غزه در کمتر از ۲۴ساعت بمباران شده‌اند و ویدئویی از یکی از صحنه‌ها که توسط نیویورک تایمز تأیید شده، اجساد خون آلود و بی‌حرکت بسیاری را نشان می‌دهد.

این مدرسه که به‌عنوان پناهگاه توسط سازمان ملل اداره می‌شد بمباران شده است.

یک ویدیوی گرافیکی که مکان آن توسط تایمز تأیید شده است، اجساد را در میان آوارهای گسترده در مدرسه الفخوره که توسط آن‌روا، آژانس سازمان ملل که به پناهندگان فلسطینی کمک می‌کند، اداره می‌شود را نشان می‌دهد.
آقای لازارینی بعداً اضافه کرد که مدرسه دیگری از آن‌روا چندین بار در شمال غزه بمباران شده که بیش از ۴۰۰۰نفر را پناه داده بود.  وی گفت: این دومین بار است که در کمتر از ۲۴ساعت مدارس در امان نمی‌مانند. دیگر بس است، این وحشت باید متوقف شود».

 

 

آسوشیتدپرس ۲۸آبان: تهاجمی گسترده‌تر؟
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل روز شنبه گفت که نیروهای اسراییل در حال گسترش عملیات در شهر غزه هستند. او گفت: «هر روز که می‌گذرد، مکانهای کمتری وجود دارد که نیروهای حماس می‌توانند در آن فعالیت کنند.
اظهارات او روشن‌ترین نشانه‌ای بود که نشان می‌دهد ارتش اسراییل قصد دارد تهاجم خود را به جنوب غزه گسترش دهد، جایی که اسراییل به غیرنظامیان فلسطینی گفته بود به‌دنبال پناهندگی بروند. منطقه تخلیه از قبل مملو از غیرنظامیان آواره است و مشخص نیست که اگر حمله نزدیکتر شود، آنها به کجا خواهند رفت.
اسرائیل حتی در حالی که نسبت به گسترش حمله هشدار می‌دهد، هم‌چنان با متحد اصلی خود، ایالات متحده، در مورد این‌که در صورت موفقیت در برکناری حماس از قدرت، با غزه چه کند، مخالف است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل روز شنبه گفت که ارتش اسراییل پس از جنگ از آزادی کامل برای عملیات در غزه برخوردار خواهد بود و این نشان می‌دهد که حداقل به‌طور موقت سرزمینی را که در سال۲۰۰۵ سربازان و شهرک نشینان را از آن خارج کرده بود، دوباره اشغال خواهد کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در مقاله‌یی که روز شنبه در واشنگتن پست منتشر شد، گفت غزه و کرانه باختری باید دوباره متحد شوند و تحت یک «تجدید حیات فلسطینی» اداره شوند، در حالی که رهبران جهان برای راه‌حلی تلاش می‌کنند که یک کشور فلسطینی در کنار اسراییل ایجاد کند. دولت نتانیاهو به‌شدت با تشکیل دولت فلسطین مخالف است.

 

خبرگزاری وفا: پانزده فلسطینی در بمباران مرکز و جنوب غزه توسط اسراییل کشته شدند

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که ۱۵فلسطینی بامداد روز یکشنبه در بمباران هوایی اسراییل در مرکز و جنوب نوار غزه کشته شدند.

به‌گفته وفا، سیزده نفر در حمله به خانه‌یی در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه کشته شدند، در حالی که یک زن و فرزندش در جنوب شهر خان یونس کشته شدند... .


وزیر خارجه سعودی: وزیران کشورهای عربی و مسلمان برای پایان دادن به جنگ غزه به چین سفر می‌کنند

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفت وزرای کشورهای عربی و اسلامی روز دوشنبه در اولین ایستگاه از تور با هدف پایان دادن به جنگ غزه، از چین دیدن خواهند کرد.

فیصل در حاشیه کنفرانسی در بحرین در اظهاراتی که روز جمعه توسط وزارت وی در پلتفرم رسانه اجتماعی X منتشر شد، گفت که این سفر اولین گام در اجرای تصمیمات اتخاذ شده در نشست مشترک عربی و اسلامی خواهد بود که در ماه جاری در ریاض برگزار شد. .


سازمان بهداشت جهانی: تیم بشردوستانه بیمارستان شفا غزه را منطقه مرگ توصیف می‌کند
سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز یکشنبه اعلام کرد که یک تیم ارزیابی بشردوستانه از بیمارستان شفا در شمال غزه بازدید کردند و نشانه‌هایی از گلوله‌باران و تیراندازی را در منطقه‌یی که «منطقه مرگ» توصیف می‌شود، مشاهده کردند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌یی اعلام کرد که تیم تحت رهبری WHO که شامل کارشناسان بهداشت عمومی، افسران تدارکات و کارکنان امنیتی از بخش‌های مختلف سازمان ملل‌متحد می‌شد، به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی تنها یک ساعت را در روز شنبه در بیمارستان سپری کرد...

 

خبرهای کوتاه از رویترز:
واشنگتن پست به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که اسرائیل، ایالات متحده و حماس به توافقی آزمایشی برای آزادی دهها زن و کودکی که در غزه گروگان گرفته شده بودند، در ازای توقف پنج روزه درگیریها دست یافتند.
هم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل و هم مقامات آمریکایی گفتند که هنوز توافقی حاصل نشده است. واشنگتن پست روز شنبه گفت که به‌گفته افرادی که با این توافقنامه مفصل شش صفحه‌یی آشنا هستند، آزادی گروگان می‌تواند ظرف چند روز آینده آغاز شود، بدون این‌که در لحظه آخر با مشکلی مواجه شود
وزیر خارجه سعودی: وزیران کشورهای عربی و مسلمان برای پایان دادن به جنگ غزه به چین سفر می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، ۱۵فلسطینی بامداد روز یکشنبه در بمباران هوایی اسراییل در مرکز و جنوب نوار غزه کشته شدند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز یکشنبه اعلام کرد، یک تیم ارزیابی بشردوستانه از بیمارستان شفا در شمال غزه بازدید کرد و نشانه‌هایی از گلوله‌باران و تیراندازی را در منطقه‌یی که به‌عنوان «منطقه مرگ» توصیف شد، مشاهده کرد.
وزارت اورژانس روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۵۵۰شهروند روسیه از جمله ۲۳۰کودک از زمان آغاز این روند از یک هفته پیش از نوار غزه تخلیه شده‌اند.
خبرگزاری فلسطینی وفا اواخر روز شنبه اعلام کرد که یک اسیر فلسطینی جان خود را از دست داده و تعداد زندانیانی که از ۷ اکتبر در زندانهای اسراییل جان‌باخته‌اند به 6نفر رسیده است.
شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، یک جناح مسلح قدرتمند با روابط نزدیک با ایران، تحریم‌های آمریکا علیه این گروه به‌دلیل حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را رد کردند و روز شنبه اعلام کردند که هدف از این حملات «تخلیه دشمن» است.

 

 

احمد المنظری مدیر منطقه‌یی سازمان جهانی بهداشت در خاورمیانه در پی ۴۳روز جنگ و محاصره غزه آمار تکان‌دهنده‌ای از وضعیت بهداشتی ارائه داد. بیش از ۶۰هزار نفر به بیماریهای ریوی، بیش از ۳۵۰۰۰نفر از عفونت‌های گوارشی و اسهال به‌ویژه کودکان و زنان باردار رنج می‌برند.

به گزارش مدیر منطقه‌یی سازمان جهانی بهداشت در غزه حدود ۴۵۰هزار نفر از بیماریهای روانی متوسط و شدید، اعم از افسردگی و استرس مربوط به سانحه رنج می برند.

 

خبرگزاری رویترز:

شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، تحریم‌های ایالات متحده علیه این گروه را به‌دلیل حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه رد کردند و روز شنبه اعلام کرد که هدف از این حملات «خسته کردن دشمن» است.

ایالات متحده روز جمعه تحریم‌هایی را علیه چندین عضو کی اچ (KH-کتائب) و علیه یکی دیگر از شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران و دبیرکل آن صادر کرد و آنها را به دست داشتن در حملات علیه ایالات متحده و شرکای آن در عراق و سوریه متهم کرد.

خبرگزاری فرانسه:

هزاران معترض روز شنبه در سراسر فرانسه و بریتانیا در تظاهرات شرکت کردند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند، در حالی که صدها نفر دیگر دوباره در شهرهای سراسر اروپا شرکت کردند.

چندین هزار نفر در مرکز پاریس زیر بارندگی سیل‌آسا پشت بنری که روی آن نوشته شده بود «قتل‌عام در غزه و کرانه باختری را متوقف کنید، آتش‌بس فوری» راهپیمایی کردند.

سی جی تی (کنفدراسیون سراسری کار) تخمین زد که ۶۰۰۰۰نفر در پایتخت و ۴۰۰۰۰نفر دیگر در دهها شهر دیگر در سراسر کشور تجمع کردند.

در دیگر نقاط اروپا، سازمان‌دهندگان گفتند که حدود ۴۰۰۰نفر در ژنو راهپیمایی کردند و شمع‌هایی را که به‌عنوان نقشه غزه در مقابل مقر اروپایی سازمان ملل به نمایش گذاشته شده روشن کردند.

یک بنر بزرگ روی آن نوشته شده بود «نسل کشی در غزه را متوقف کنید» و بسیاری فریاد می‌زدند «فلسطین آزاد، آزاد!»

در بریتانیا، پس از آن‌که بیش از ۳۰۰۰۰۰نفر شنبه گذشته در لندن راهپیمایی حامی فلسطین را برپا کردند، تعداد معترضان کمتر شد.

پلیس لندن روز شنبه گفت که از زمان حملات ۷ اکتبر تاکنون ۳۸۶نفر را دستگیر کرده است.

حمایت از حماس در بریتانیا جرم است، زیرا این سازمان یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

هزاران ایرانی روز شنبه در سراسر کشور تظاهراتی را علیه بمباران بی‌امان اسراییل به نوار غزه برگزار کردند.

دو تظاهرات در آمستردام برگزار شد، یکی خواستار آتش‌بس برای غزه، و دیگری خواستار آزادی گروگانهای حماس شد، هر چند پلیس گفت که تظاهرات آرام بوده و کسی دستگیر نشده است.

چندین هزار نفر در لیسبون راهپیمایی کردند و بسیاری نیز به زبان انگلیسی فریاد زدند فلسطین آزاد باید گردد.

 

خلاصه‌ای از خبرهای جنگ در غزه و اسراییل در چهل و سومین روز

شهر غزه در چهل و سومین روز جنگ، بار دیگر هدف توپ بارانهای سنگین ارتش اسراییل قرار گرفت. در بمباران مدرسه آن‌روا در تل زعتر و مناطق شمال نوار غزه تعدادی کشته و دهها تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، مناطق جنوب نوار غزه، از جمله دیر البـَلَح و خان یونس در معرض بمبارانهای شدید هواپیماهای اسراییل قرار گرفتند که منجر به کشته شدن بیش از ۲۸تن گردید که بیشتر آنان را کودکان تشکیل می‌دادند.

خبرگزاری فلسطینی وفا افزود بسیاری از ساختمانهای مسکونی در اردوگاه جبالیا، بیت لاهیا و اماکن نزدیک به بیمارستان اندونزی در شمال غزه نیز در بمبارانهای شب گذشته ویران شدند

 

العربیه در گزارشی از تحولات اوضاع در نوار غزه اعلام کرد: اسراییل در هشدار جدیدی از ساکنان شهر خان یونس در جنوب غزه خواسته است از این منطقه که محدوده آتش است به سمت غرب نقل مکان کنند. این منبع افزود این می‌تواند نشانه‌ای از قصد اسراییل برای حمله به جنوب غزه، پس از تسلط بر حماس در شمال باشد. در حال حاضر بیش از دو سوم جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه مناطق شمالی را ترک کرده و به جنوب از جمله منطقه خان یونس پناهنده شده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه آمار تلفات انسانی تا روز جمعه را بیش از ۱۲هزار تن، از جمله ۵هزار کودک اعلام کرد و افزود قادر نیست آمار تلفات را جمع‌آوری اطلاعات به‌طور مرتب به روز کند.

رویترز روز شنبه خبر داد در حمله هوایی اسراییل به شهر نابلس در کرانه غربی ۵فلسطینی کشته و تعداد زخمی شدند. این منبع افزود رسانه‌های فلسطینی می‌گویند حمله در بلاطه در نزدیکی شهر نابلس توسط یک هواپیمای جنگی انجام شده است که حاکی از تشدید تاکتیکهای جنگی اسراییل در کرانه غربی است.

 

خبرگزاری رویترز روز شنبه نوشت به‌دنبال مهلت یکساعته ارتش اسراییل برای تخلیه بیمارستان شفا، مدیر بیمارستان اعلام کرد در توافق با ارتش اسراییل و مقامات سازمان ملل، ۱۲۰مجروح و بیمار که قادر به حرکت نیستند به‌علاوه پنج کادر پزشکی در بیمارستان شفا باقی می‌مانند و بقیه افراد آنجا را ترک خواهند کرد. وی هم‌چنین گفت ۳۰نوزاد تحت مراقبت ویژه نیز در زمانبندی دیگری توسط صلیب‌سرخ از بیمارستان خارج می‌شوند. مدیر بیمارستان شفا افزود ارتش اسراییل تمامی ایستگاههای اکسیژن، لوله های آب و داروخانه بیمارستان را تخریب کرده است.

متقابلاً سخنگوی ارتش اسراییل گفت به درخواست مقامات بیمارستان شفا، یک کریدور و جاده امن برای خروج مردمی که در بیمارستان پناه گرفته‌اند ایجاد کرده است.

 

اسکای‌نیوز ظهر شنبه به‌نقل از مقام‌های بهداشتی در غزه از «تخلیهٔ گستردهٔ بیمارستان شفا» خبر داد و افزود که بسیاری از بیماران، کادر درمانی و آواردگان این بیمارستان را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: «روز شنبه پس از این‌که مدیر بیمارستان اصلی غزه گفت ارتش اسراییل دستور تخلیه این مرکز را داده است که بیش از ۲۰۰۰بیمار، پزشک و آوارگان... در آن گرفتار شده بودند، صدها نفر با پای پیاده از آنجا گریختند.

 

تصاویر ماهواره‌یی که توسط شرکت «ماکسار تکنولوژیز» Maxar Technologies منتشر شده، نمونه‌یی از ابعاد گستردهٔ آوارگان فلسطینی را نشان می‌دهد که به‌سمت جنوب نوار غزه می‌روند.

به‌گفتهٴ این شرکت، این عکس هوایی مربوط به تجمع آوارگان در مسیر صلاح‌الدین در جنوب غزه است. آنها تلاش می‌کنند از یکی از کوریدورها، از این منطقه خارج شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89485ae9-7a69-4b71-935a-bf455d78f3d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات