728 x 90

چهاردهمین روز حمله روسیه به اوکراین - ارسال جنگنده به اوکراین؟

موشک باران شهرهای اوکراین توسط روسیه
موشک باران شهرهای اوکراین توسط روسیه

تازه‌ترین تحولات اوکراین

آ.اف.پ - یک مقام ارشد دولتی گفت، در حالی که بیش از ۲میلیون پناهجو از بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون گریخته‌اند، یک مقام ارشد دولتی گفت برای این‌که روسیه هیچگونه ادعای پیروزی نداشته باشد لازم است اوکراین حمله روسیه را برای ۷ تا ۱۰روز آینده متوقف کند. وادیم دینسنکو مشاور وزیر کشور اوکراین گفت بنابراین ما بایستی ۷ تا ۱۰روز دیگر بایستیم.

آ.اف.پ - تعداد پناهندگان اکنون از ۲میلیون نفر فراتر رفته است

آ.اف.پ - انگلستان می‌گوید که پدافند هوایی اوکراین در برابر جتهای روسی موفقیت قابل توجهی داشته است. به‌نظر می‌رسد پدافند هوایی اوکراین در برابر هواپیماهای رزمی مدرن روسیه از موفقیت قابل توجهی برخوردار بوده و احتمالاً مانع از دستیابی روسها به هر درجه‌ای از کنترل هوایی می‌شود.

آ.اف.پ - انگلستان روز چهارشنبه از تحریم‌های هوانوردی جدید رونمایی کرد که به آن قدرت می‌دهد هر هواپیمای روسی را توقیف و صادرات هواپیما یا کالاهای مرتبط با فضا به روسیه را ممنوع می‌کند. در بیانیه تحریم‌ها آمده است که این هم‌چنین به‌معنای لغو پوشش بیمه‌نامه‌های موجود است و بیمه‌گرها و بیمه‌گران اتکایی مستقر در بریتانیا قادر به پرداخت مطالبات مربوط به بیمه‌نامه‌های موجود در این بخش‌ها نیستند.

آ.اف.پ - اطلاعات دفاعی دولت بریتانیا می‌گوید که نیروهای روسی نتوانسته‌اند پیشرفتهای چشمگیری در نبرد با شمال کی‌یف داشته باشند.

آ.اف.پ - ایالات متحده واردات نفت روسیه را ممنوع کرده و یکی از بزرگترین سلاحهای اقتصادی خود را علیه مسکو بکار گرفته است.

رویترز - لاوروف وزیر خارجه روسیه برای تماس با همتای اوکراینی خود در روز چهارشنبه به ترکیه سفر می‌کند.

رویترز - آمریکا روز سه‌شنبه پیشنهاد غافلگیرکننده لهستان، متحد ناتو، مبنی بر انتقال جنگنده‌های میگ-۲۹ ساخت روسیه خود را به یک پایگاه آمریکایی در آلمان به‌عنوان راهی برای تکمیل نیروی هوایی اوکراین در دفاع از آن در برابر نیروهای متجاوز روسیه، را رد کرد. آمریکا به‌دنبال سرعت بخشیدن به تحویل تسلیحات به اوکراین است. پنتاگون گفت، اما چشم‌انداز پرواز هواپیماهای جنگی از خاک ناتو به منطقه جنگی «نگرانیهای جدی را برای کل ائتلاف ناتو ایجاد می‌کند». ویکتوریا نولند، معاون سیاسی بلینکن، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت: طبق اطلاعات من، این کار لهستان از پیش با ما مشورت نشده بود و بنابراین من فکر می‌کنم که این یک حرکت غافلگیرکننده از سوی لهستانی‌ها بود.

 

انهدام تجهیزات تظامی روسیه در اوکراین

انهدام تجهیزات تظامی روسیه در اوکراین

 

جان کربی پیشنهاد لهستان برای تحویل جنگنده‌هایش را رد کرد

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد غیرمنتظره لهستان برای تحویل ناوگانی از جتهای جنگنده به آمریکا - به جای تحویل آنها به اوکراین را رد کرده است.

جان کربی روز سه‌شنبه در بیانیه‌یی گفت: "همان‌طور که گفته‌ایم تصمیم درباره انتقال هواپیماهای لهستان به اوکراین به عهده دولت لهستان است"و افزود که"پیشنهاد لهستان نشان‌دهنده برخی از پیچیدگیها پیرامون این مسأله است."

او گفت: "چشم‌انداز اعزام جتهای جنگنده قرار گرفته در اختیار دولت ایالات متحده از یک پایگاه آمریکا/ناتو در آلمان به آسمان اوکراین، که روسیه محل مناقشه می‌داند، دارای نگرانیهای جدی برای کل پیمان ناتو خواهد بود."

"برای ما روشن نیست که شالوده منطقی محکمی برای آن وجود داشته باشد. ما به مشورت با لهستان و سایر هم‌پیمانان ناتو درباره این موضوع و چالش سخت لجستیکی مربوط به آن ادامه می‌دهیم، اما فکر نمی‌کنیم که پیشنهاد لهستان عملی باشد."

 

جنگنده‌ها در اوکراین

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - مقام دفاعی ایالات متحده: ایالات متحده نشانه‌هایی مبنی بر خروج روسیه از سایر بخشهای روسیه برای تکمیل نیروهای خود در اوکراین ندیده است.

رویترز - مقام دفاعی ایالات متحده: هم روسیه و هم اوکراین پس از نزدیک به دو هفته نبرد هم‌چنان اکثریت عظیمی از قدرت رزمی خود را در دسترس دارند

رویترز - پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید روز سه‌شنبه از ممنوعیت بایدن در واردات نفت روسیه با «تصویب قانون قوی و دو حزبی در این رابطه» حمایت خواهد کرد.

رویترز - وزارت دفاع روسیه می‌گوید روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی تقریباً ۹۰۰ تانک اوکراینی و سایر خودروهای زرهی و ۸۴ پهپاد را منهدم کرده است.

رویترز - کاخ‌سفید می‌گوید بایدن فرمان اجرایی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه، گاز طبیعی مایع و زغال‌سنگ به ایالات متحده را امضا خواهد کرد.

رویترز - کاخ‌سفید می‌گوید ممنوعیت بایدن در واردات انرژی روسیه شامل نفت خام، «محصولات نفتی خاص»، LNG و زغال‌سنگ است.

رویترز - یک مقام پلیس اوکراین از کشته شدن ۲۷غیرنظامی در شرق خارکیف در ۲۴ساعت گذشته خبر داد.

رویترز - چندین کشور در نامه‌یی که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر شده می‌گویند، روسیه، بلاروس نباید اجازه میزبانی، پیشنهاد یا دریافت جایزه برای هر گونه رویداد ورزشی بین‌المللی را داشته باشند.

رویترز - فرماندار منطقه خارکیف اوکراین گفت: تمام تلاشهای روسیه در روز گذشته برای ورود به شهر خارکیف دفع شد.

رویترز - معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت: ۵۰۰۰غیرنظامی در روز سه‌شنبه از منطقه سومی تخلیه شدند.

رویترز - نخست‌وزیر لهستان می‌گوید پوتین هرگز متوقف نخواهد شد، او همیشه به‌دنبال گسترش امپراتوری خود خواهد بود.

رویترز - وزارت امور خارجه لهستان می‌گوید لهستان آماده است تا تمام جتهای MIG-۲۹ خود را در پایگاه هوایی رامشتاین مستقر کند و آنها را به‌صورت رایگان در اختیار ایالات متحده قرار دهد. همزمان از آمریکا می‌خواهد هواپیماهای مستعمل با قابلیت‌های عملیاتی مربوطه را در اختیار لهستان قرار دهد. و از سایر اعضای ناتو که دارای جتهای MIG-۲۹ هستند می‌خواهد به همین روش عمل کنند.

رویترز - سخنگوی پنتاگون گفت: جتهای جنگنده ارائه شده توسط لهستان «نگرانی‌های جدی را برای کل اتحاد ناتو ایجاد می‌کند».

رویترز - شومر رهبر اکثریت سنا می‌گوید بیش از ۱۲میلیارد دلار کمک اضطراری برای اوکراین، ۱۵میلیارد دلار برای COVID در صورتحساب هزینه‌های همه‌جانبه خواهد بود.

رویترز - انگلیس می‌گوید واردات نفت و محصولات نفتی روسیه را تا پایان سال۲۰۲۲ متوقف می‌کند (جانسون نخست‌وزیر انگلستان در جلسه پارلمان گفت فردا تحریم‌های نفتی را اعلام می‌کند.) بریتانیا می‌گوید در سال جاری با سایر شرکای وارداتی همکاری خواهد کرد تا از منابع بیشتر مطمئن شود.

رویترز - جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز سه‌شنبه گفت که کشورش ۱۵۰ نیروی اضافی را به لتونی می‌فرستد و عملیات نظامی خود را در شرق اروپا موسوم به‌عملیات اطمینان خاطر پس از تهاجم روسیه به اوکراین گسترش می‌دهد.

رویترز - دولت اوکراین روز سه‌شنبه نیروهای روسیه را به گلوله‌باران کریدور بشردوستانه‌ای که مسکو قول داده بود برای فرار ساکنان از بندر محاصره شده ماریوپل باز کند، به‌دلیل افزایش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در درگیری متهم کرد.

رویترز - وضعیت آب و غذا در کیف در ۱۰روز تا دو هفته دیگر «تا حدودی ناامید کننده» خواهد شد.

 

موشک‌باران شهر خارکی‌یف اوکراین

موشک‌باران شهر خارکی‌یف اوکراین

 

ارتش اوکراین: دشمن از سرعت عملیات تهاجمی خود کاست

به گزارش ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در ۲۴ساعت گذشته "دشمن از سرعت عملیات تهاجمی خود کاست، و عمدتاً به پرتاب موشک و بمباران ساختمانهای غیرنظامی توسل جست." بر اساس این گزارش روسیه هم‌چنان بر احاطه کردن و تصرف شهرهای کی‌یف، خارکی‌یف، ماریوپل و چرنیهف تمرکز دارد و هم‌چنین می‌خواهد یک کریدور زمینی میان روسیه و شبه جزیره کریمه ایجاد کند. در این بیانیه آمده است که ارتش روسیه متحمل ضایعات قابل توجهی شده و سعی دارد عرضه سوخت به نیروهایش را تقویت کند.

 

رویترز- تحریم جدید انگلستان علیه روسیه

گرانت شاپس (Grant Shapps) وزیر حمل ونقل انگستان روز چهارشنبه ۱۸اسفند از تحریم‌های جدید انگلستان علیه روسیه خبر داد. بر اساس تحریم‌های جدید، پرواز یا فرود هواپیماهای روسی در حریم هوایی انگلستان ممنوع است و این هواپیماها توقیف می‌شوند.

 

بی.بی.سی جهانی - مک‌دونالد، کوکا کولا و استارباکس فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف می‌کنند

شرکت مک دونالد اعلام کرد به‌دلیل افزایش فشار علیه برندهای جهانی جهت توقف فعالیت‌های خود به‌دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف می‌کند. به‌دنبال توقف فعالیت‌های مک دونالد شرکتهای کوکاکولا و استارباکس صاحب کافی‌شاپ‌های زنجیره‌یی هم فعالیت خود را در روسیه متوقف و محصولات خود را به این کشور ارسال نخواهند کرد.

 

نطق سراسری بایدن

بایدن شب گذشته در یک سخنرانی مهم درباره اوکراین گفت: امروز من اعلام می‌کنم که آمریکا شاهرگ اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد. ما تمامی واردات نفت و گاز و انرژی روسیه را ممنوع می‌کنیم. گرچه که که برخی از متحدان اروپایی ما ممکن است در موضعی نباشند که به ما بپیوندند. دفاع از آزادی قیمت دارد و ما باید در اینجا قیمتش را بدهیم. همزمان فاکس نیوز فاش کرد بایدن تلاش می‌کند نفت روسیه را با نفت رژیم ایران جایگزین کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a47f0186-5838-4626-9fb3-ca72489c899a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات