728 x 90

چهار حرکت مبرم و ضروری در صفحهٔ شطرنج سیاسی

شطرنج سیاسی منطقه...
شطرنج سیاسی منطقه...

شطرنج یک بازی فکری است. استادان شطرنج، فکر باز، گسترده و پیچیده‌ای دارند. برای همین هست که سیاست را به شطرنج تشبیه می‌کنند. سیاست یک بازی با ابعادی فراتر از صفحه کوچک شطرنج و با پیامدهای خیر و شر برای میلیون‌ها انسانی است که متأثر از سیاست هستند.

هدف شطرنج باز مات کردن حریف است. بازیکنان حرفه‌یی معمولاً مهره‌های کمتری از دست می‌دهند چون سعی می‌کنند با تلفات کمتر برنده شوند و میزان اشتباه حریفشان تعیین‌کننده است ولی بازیکن غیرحرفه‌یی و ضعیف با قربانی‌های زیاد و از دور خارج کردن مهره‌های خودش و حریف، به‌دنبال مات کردن نیست بلکه با قبول قدرت طرف مقابل تلاش می‌کند با «ضدبازی» نتیجه را به تأخیر بیندازد

هدف بازیکن ضعیف، حفظ شاه و رهبر در صفحه قدرت سیاست است، این برایش اوجب واجبات است حتی اگر لازم باشد مهره‌های خودش (سربازان و نیابتی‌های جیره خوار) را قربانی این مقصود کند.

 

نگاهی به کنفرانس فراحزبی در پارلمان انگلستان

روز ۷آذر کنفرانسی در پارلمان انگلستان برگزار شد. سایت تلگراف لندن در گزارشی نوشت: «در این جلسه نمایندگان فراحزبی پارلمان انگلستان، کارشناسان ایران و نمایندگان ائتلاف اپوزیسیون دموکراتیک ایران، شورای ملی مقاومت ایران، برای بحث درباره وضعیت منطقه خاورمیانه تشکیل جلسه دادند. یکی از موضوعات مورد بحث این بود که انگلستان سپاه پاسداران را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دهد. آنها از آمریکا و انگلستان خواستند موضع قوی‌تری علیه رژیم ایران اتخاذ کنند».

خانم مریم رجوی در پیامی به این کنفرانس، ضمن ارائهٔ راه‌حل و نحوه از صحنه خارج کردن (مات کردن) بازیگر ضعیف و بی‌رحمی که با افزایش قربانیان بی‌گناه در خیابانهای هر جایی که دستش برسد گفتند رژیم آخوندی جنگ با جامعه جهانی و منطقه را برای حفظ حاکمیت خود می‌خواهد. ایشان به آخرین نمونه از تروریسم این رژیم اشاره کردند که مربوط به سوءقصد به پروفسور آلخو ویدال کوادراس نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا بود.

 

رژیم آخوندی درگیر۳ جنگ است

ارزیابی‌خانم رجوی از صحنه بازی سیاست نشان می‌دهد جنگهای رژیم آخوندی شامل جنگ با جامعه جهانی، منطقه و مردم است. جنگ با جامعهٔ جهانی با فعالیت‌هایی مثل ساختن بمب هسته‌یی یا فرود آوردن پهپادهای مرگبار بر سر مردم اوکراین. جنگ با کشورهایی در منطقه؛ از طریق درگیر کردن گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی‌اش و برافروختن آتش جنگ در سوریه، یمن، عراق و امروز در غزه. و سومین و مهم‌ترین جنگ این رژیم با مردم ایران است. از شروع جنگ اخیر در غزه، آخوندها بیش از ۲۰۰نفر را در ایران اعدام کرده‌اند. آنها با اعدام می‌خواهند از فوران مجدد قیام جلوگیری کنند.

 

راه‌حل برای مقابله با آخوندها

ایشان برای خاتمه دادن به سیاست‌های جنگ‌افروزانه رژیم آخوندی و برای جلوگیری از قربانی شدن هزاران انسان بی‌گناه در منطقه و جهان به چهار حرکت مبرم و ضروری در صفحهٔ شطرنج سیاسی تأکید کردند:

- لیست‌گذاری سپاه پاسداران،

- فعال‌کردن مکانیزم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت،

-گذاشتن رژیم در ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد

- به‌رسمیت شناختن مبارزه مردم ایران برای سرنگونی رژیم و نبرد جوانان شورشگر با سپاه پاسداران تروریست.

خانم رجوی در پایان تأکید کرد «راه‌حل ما یک راه‌حل روشن و عملی است. بهای این راه‌حل را مردم ایران می‌پردازند، اما سرنگونی این رژیم صلح و امنیت را برای همه جهان به‌ارمغان می‌آورد».

در این کنفرانس دیوید جونز، رئیس کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران، لرد سینگ عضو مستقل مجلس اعیان، جیم شانون، نماینده حزب اتحاد دموکرات ایرلند، بارونس اولون، عضو مجلس اعیان و از برجسته‌ترین سیاستمداران زن ایرلند شمالی، سناتور رابرت توریسلی، سفیر لینکلن بلومفیلد، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی، باب بلکمن، بارونس میچر، و تعدادی دیگر اعضای مجلس اعیان شرکت کردند. آنها به اتفاق مقابله با جنگ‌افروزی رژیم آخوندی را یک سیاست درست و ضروری برای پایان دادن به آتش‌افروزی‌ها و کشتار مردم و در نهایت برقراری صلح و امنیت پایدار، معرفی نمودند.

پوریا بهار از تهران

مسئولیت محتوای مطالب وارده برعهده نویسنده است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8dadcccf-a5f2-4dd0-aef9-b0601fac4f93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات