728 x 90

چرخهای تولید چهار مدل خورو سواری در ایران از حرکت باز ایستاد

آرشیو - صنعت خودروسازی در ایران
آرشیو - صنعت خودروسازی در ایران

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، تا خردادماه امسال تولید چهار خودروی سواری جک J۵ با کاهش ۱۰۰درصدی همراه بوده و از ۸۵۵دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.

همچنین تولید ام‌وی‌ام ۱۱۰S نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسید. خرداد ماه امسال تولید لیفان X۵۰ نیز ۱۰۰درصد کاهش یافته و از ۱۵۰دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت.

و تولید آسا B۵۰ نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر رسید.

 

بیشتر بخوانید:

کیفیت پایین خودروهای داخلی و بحران ناشی از آن

چند سالی است صنعت خودروسازی ایران دچار بحران جدی شده. در گزارشی که تلویزیون رژیم در تاریخ ۱۹اسفند ۹۴ پخش کرد آمده است:
هیچ‌یک از خودروهای داخلی نتوانستند به سقف استاندارد تولید برسند و تنها یک مدل، کیفیت ۴ستاره داشت و بقیه حتی به همین میزان کیفیت هم نرسیدند. دیگر خودروهای داخلی هم تنها توانستند یک ستاره بگیرند! “

طبق گزارش روزنامه حکومتی جهان صنعت ۱۵فروردین۹۵، تیراژ تولید دو گروه خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا، نسبت به سال ۹۰ با افت بیش از ۳۰درصدی مواجه شده‌اند. بر اساس آماری که همین روزنامه داده، کل حجم تولید و فروش خودروهای سواری در کشور در سال ۹۰ که سال اوج فروش خودروسازان کشور نیز به‌حساب می‌آید، با کاهشی ۳۲درصدی در سال ۹۳ به یک میلیون و ۷۰هزار دستگاه و میزان واردات خودرو نیز با رشدی ۷۰درصدی به ۱۰۲هزار دستگاه در سال مزبور رسید.

 

سوز و گداز کارگزاران رژیم از تحریم خودروهای ساخته شده در داخل توسط مردم

این بحران در سال ۹۴ آن‌چنان تشدید شد که در شهریور ۹۴ اساساً خودروهای تولید داخل با تحریم تقریباً سراسری مردم روبه‌رو شد و تولید آن دچار یک افت ۵۰درصدی شد. (تلویزیون رژیم ۷مهر۹۴)

به‌دنبال آن تحریم مردمی، نعمت‌زاده وزیر صنایع دولت روحانی به صحنه آمد و اقدام کمپین مردمی تحریم خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی را با دریدگی خاص آخوندها، خیانت نامید!

عصر ایرانیان ۱۰شهریور ۹۴ نعمت‌زاده: کمپین نخریدن خودرو خیانت است!

به این ترتیب دولت، توپ کاهش خرید خودروهای بی‌کیفیت را به زمین مردم انداخت!

 

اذعان رسانه‌های رژیم به واردات بی‌رویه خودرو
 

اما فقط ۱۶روز بعد همان رسانه‌های رژیم خبری منتشر کردند که علت سقوط صنعت خودرو سازی کشور چیزی نبود جز زیان ۶۰۰میلیارد تومانی ناشی از واردات خودرو! آن هم در مملکتی که صنایع خودروسازی‌اش نیاز حیاتی به حمایت دولتی در برابر تولید خارجی و واردات بی‌رویهٔ آن دارند.

روز ۱۳مهر ۹۴روزنامه حکومتی ابرار اقتصادی نوشت صنعت خودرو در آستانهٔ توقف قرار گرفته است.

 

کلاهبرداریهای کلان در واردات ایران

یک روز قبل از آن، رسالت آخوندی نوشته بود: تولید خودرو نصف شد. اما همین روزنامه‌ها تنها ۹روز بعد، دوباره خبر از یک کلاهبرداری ۸۰۰میلیاردی در واردات خودرو داد. داستان از این قرار بود که: نهادهای مربوطه با ارزی که برای وارد کردن دارو گرفته بودند، خودرو وارد کردند! (روزنامه حکومتی آرمان ۲۲مهر ۹۴).

و نهایتاً در ۱۹دی ۹۴کیهان خامنه‌ای خبر از واردات ۲۶۰۰میلیاردی خودرو در ۹ماهه اول سال داد. آن هم در همان مملکتی که صنایع خودروسازی آن در آستانهٔ ورشکستگی و نابودی قرار دارد به‌نحوی که حتی توان پرداخت بدهیهای خود به قطعه سازان را هم ندارد.

در یک گفتگو در تلویزیون رژیم در اول اسفند ۹۴در همین مورد آمده است:
بدهی خودرو سازان به قطعه سازان مبلغی که هر روز داره سنگین تر از دیروز میشه و مهمان برنامه که خود یکی از دست‌اندرکاران ساخت قطعه، شخصی به نام ”رجال “ می‌گوید: ”الان قطعه سازان در شرایطی هستند که حساب مرگ و زندگیست“.

خبر نگار: بدهی خودروسازیها به قطعه سازان بعد از این طرح خروج از رکود هم پولی زیادی به قطعه سازان داده نشده.

نعمت‌زاده وزیر صنعت و معادن:... بین۸۰ تا ۷۰درصدش سهم قطعه سازهاست و پرداخت شده، منتهی طلب قطعه سازها بیش از این حرفها ست

اما یک قطعه‌ساز آن را رد کرده و می‌گوید: ۲هزار میلیارد تومن پول گرفته شده! از این ۲هزار میلیارد تومن، من فکر می‌کنم کمتر از ۳۰، تا ۴۰درصدش اومده به صنعت قطعه سازی“.

در واقع باید گفت مشکل قبل از هر چیز در خیانتی است که خود نظام در حق صنایع داخلی می‌کند و از یک‌سو با وارد کردن خودروی خارجی و گاه حتی با قاچاق کردن ارز دارویی برای وارد کردن خودرو، تیشه به ریشهٔ صنعت خودرو سازی کشور می‌زند. و البته با فرافکنی مردم تحریم کننده را به خیانت متهم می‌کند!

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3cfc1674-d153-4f8d-9ff2-c74683f6c518"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات