728 x 90

پیوند شورشگران با مشی بن‌بست شکن عاشورا

مشی بن‌بست شکن عاشورا
مشی بن‌بست شکن عاشورا

گریز خامنه‌ای به صحرای کربلا، در جلسه‌یی که رسانه‌های حکومتی آن را دیدار با «فرماندهان نیروی دریایی ارتش و نیروهای ناو گروه ۸۶ و خانواده‌هایشان» خواندند، پرده از یک نگرانی عمیق در شاکلهٔ حاکمیت برداشت. خلیفهٔ ارتجاع اگر از افعال ماضی استفاده کرد و گفت: «دهه عاشورا پرشور‌تر، پر رونق‌تر و پرفایده‌تر از سالهای قبل» برگزار شده ولی در همان اول صحبت قافیه را باخت و با اشاره به «بی‌رمق کردن محرم» از سوی «دشمنان!» نشان داد که امسال برگی ورق خورده است.

چهار روز پیش از او پاسدار محمد باقری گفته بود که توطئهٔ دشمنان برای «کم‌رنگ کردن مراسم دهه نخست ماه محرم» شکست‌خورده است. در باقی صحبت‌های او دقت کنید:

«برای محافظت جوانان و نوجوانان در این فضا باید بر اساس تدبیر و اندیشه عمل کنیم».

«اگر محله در اختیار بسیج نباشد، دیگر کارها ابتر باقی می‌ماند... بسیج در مساجد و محلات اهمیت زیاد داشته و باید قدرت داشته باشد و محله محوری به‌شدت توسعه یابد؛ نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و به‌طور کامل بشناسیم» (دنیای اقتصاد. ۱۱مرداد ۱۴۰۲).

پاسدار قالیباف، نیز در نشست علنی مجلس، در نطق پیش از دستور گفت:

«توطئه‌گران دشمنان ملت ایران که برای جدا کردن این مردم از اهل بیت علیهم السلام برنامه‌ریزی کرده بودند، باز هم شکست خوردند و بار دیگر به جهانیان ثابت شد که ما ملت امام حسینیم و شعله عشق دیرینه مردم ایران به اهل بیت علیهم السلام برافروخته‌تر خواهد بود».

او از «به‌طور ویژه از تمامی سربازان و پاسداران گمنام امام زمان و نیروهای جان بر کف میدانی در فراجا!» تشکر کرد که در ایام محرم توانسته‌اند نظام را از خطر شورش حفظ کنند (عصر قانون. ۱۵مرداد ۱۴۰۲).

غور در این فاکتورها نشان می‌دهد که ما با یک پدیدهٔ جدید در جامعهٔ ایران مواجه هستیم. پدیده‌یی که ظهور میدانی آن می‌تواند برای ارتجاع و بنیادگرایی دینی بسیار خطرناک باشد. هنگامی که دست‌آوردهای انقلاب ضدسلطنتی را ربود و آن را به جانب تشکیل یک سلطنت مطلقهٔ آخوندی منحرف ساخت، از سه مشروعیت همزمان برخوردار بود که برای او یک قدرت سه‌جانبه و درهم‌تنیده فراهم کرد:

«مرجعیت دینی ـ نشستن بر مسند رهبری انقلاب ضدسلطنتی ـ مشروعیت سیاسی با اختیارات گسترده»

او با حربهٔ «اسلام» و «شیعه» و «انقلاب» تمام مخالفان خود را درو کرد؛ در یک جا به بن‌بست برخورد: سازمان مجاهدین خلق ایران؛ زیرا این سازمان در هر سه مؤلفه مشروعیت خمینی را زیر علامت سؤال می‌برد. خمینی در صحنهٔ هماوردی با مجاهدین به‌لحاظ ایدئولوژیک ـ سیاسی و استراتژیک شکست خورد و در نقطهٔ استیصال، حکم قتل‌عام آنان را در تابستان۶۷ امضا کرد؛ اما اندیشهٔ مجاهدین به پشتوانه‌ٔ عمل انقلابی و خونهای پاکی که به پای آن ریخت، در جامعه ریشه دواند و اکنون شاهد شکوفه‌ها و میوه‌های خوش‌طعم و عطر آن هستیم. آنها وقتی ۳۰خرداد ۱۳۶۰ یا شهادت اشرف و موسی در ۱۹بهمن همان‌سال را «رویکرد عاشورایی» یا «عاشورا» نامیدند، در کاربرد این کلمات مبالغه نکردند. حقیقتی در آنها نهفته بود.

اجازه دهید از منابع حکومتی نقل کنیم:

«یکی از سازمانهایی که از ابتدای تأسیس تلاش می‌کرد از واقعه عاشورا به نفع خود استفاده کند، سازمان مجاهدین خلق بود. این سازمان از دوره رهبری مسعود رجوی به بعد تلاش کرد با سوءاستفاده از روایات مربوط به قیام امام حسین، خوانشی عدالت‌طلبانه از خود بدهد و توده‌ها را جذب کند» (رویداد۲۴ ـ ۱۳مرداد ۱۴۰۲).

این سایت ناچار شده است، بخشی از نیایش مسعود رجوی به‌هنگام زیارت حرم سرور شهیدان در سال۶۵ را نیز درج کند.

بنا به تجربه وقتی سران و رسانه‌های حکومتی روی واقعه‌یی حساس می‌شوند، باید ریشه‌های سیاسی ـ اجتماعی آن را در جامعه پی گرفت. اقبال جوانان به منش و استراتژی مجاهدین، در عاشورای امسال به بهترین وجه خود را بارز کرد. آنها حربهٔ دجالگرانهٔ عزاداری برای امام حسین را از حاکمیت ستانده و آن را به بستر حقیقی‌اش یعنی آزادیخواهی، عدالت‌جویی، شورشگری و اعتراض علیه ظلم بازگرداندند؛ تا جایی که جیغ بنفش آخوندها درآمد و آخوندی مانند حسینی همدانی گماشتهٔ خامنه‌ای در جمعه‌بازار کرج قیه‌کشان گفت:

«دارند بر سر زبان بچه حزب‌اللهی‌ها جور دیگری دارند می‌اندازند با یک بیان دیگری همان حرف‌ها را و این همان خط نفوذی است که حضرت آقا چند سال است تذکر دادند... همین قرائت‌های مختلف و التقاطی که برای اسلام تبلیغ می‌کنند»... .

آری، زنگ خطر برای بنیادگرایی دینی و دجالیت به نام امام حسین و عاشورا به صدا درآمده است.

جوانان شورشی با الهام از ایدئولوژی و استراتژی بن‌بست شکن، عاشورا را منبع انگیزش و قیام علیه یزید عمامه‌دار و شمر و خولی‌های زمانه کرده‌اند. اگر به یادمان مانده باشد، در ایام مصادف با ماه رمضان سال۱۳۸۶ بود که مسعود رجوی رهبر مقاومت گفته بود (نقل به مضمون) باید این مساجد و تکایا را آزاد کردو از چنگ این رژیم و دجالان دینفروش درآورد. مسجد جای این کارها که اینها می‌کنند نیست.

پس شاید خامنه‌ای هنوز کم نگران است و باید بیشتر از این‌ها باشد. باید به او گفت این هنوز از نتایج سحر است و باش تا صبح دولتش بدمد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/396d8c6e-23a6-47a2-954c-933597794bd6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات