728 x 90

پیامدهای جنایت شیمیایی رژیم اسد در دوما

حمله شیمیایی به دوما
حمله شیمیایی به دوما

روز پنجشنبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی دربارهٴ احتمال حمله نظامی به رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمیایی در دوما، گفت: «هرگز نگفتم  که حمله به سوریه چه زمانی واقع می‌شود.  این می‌تواند خیلی زود باشد و یا زود نباشد».

چند ساعت بعد رئیس‌جمهور آمریکا قبل از تشکیل  جلسه‌یی درباره سوریه گفت: «ما امروز جلسه‌یی دربارهٴ سوریه داریم و..، خواهیم دید که چه خواهد شد. طبعاً که به این وضعیت تماماً از نزدیک نگاه می‌کنیم... خواهیم دید که چه خواهد شد».

وی تأکید کرد: باید تصمیمات بیشتری اتخاذ کنیم که به‌زودی اتخاذ خواهند شد».

                                                                                                     (فاکس نیوز ۲۳فروردین ۹۷)

-سی.ان.ان گزارش کرد: در حال حاضر در دو سوی آتلانتیک رهبران غربی در تلاشند که در سوریه چگونه پاسخ دهند. اگر پرزیدنت ترامپ به وعده خود عمل کند دو ناوشکن آمریکا مسلح به موشک ها تاماهاگ کروز همچنین جتهای جنگی و زیردریایی‌ها در موضع و آماده اقدام هستند.

همزمان جلسه اضطراری کابینه انگلستان برای تصمیم‌گیری درباره حمله نظامی برگزار می‌شود.

ترزا می‌ نخستوزیر انگلستان گفت: ما با متحدان نزدیکمان کار می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم آنانی را که مسئول حمله شیمیایی بودند مورد حسابرسی قرار دهیم.

گزارشها حاکی است  دولت انگلستان آماده است بدون اخذ موافقت پارلمان این کشور دست به اقدام نظامی بزند.

بنا بر گزارشها نخست‌‌وزیر بریتانیا به زیردریایی این کشور دستور داده تا در نزدیکی آب‌های سوریه موضع بگیرد تا از آن موقعیت قادربه حمله به اهداف نظامی باشند.

                                                                                       (تلویزیون سی.ان.ان -23فروردین 97)

در همین حال تلویزیون فاکس‌نیوز گزارش داد: تصاویر ماهواره‌یی نشان می‌دهد... ناوهای جنگی روسیه بندر ترتوس در سوریه را ترک کرده‌اند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه دربارهٴ جنایت شیمیایی در دوما، اعلام کرد: «ما از شواهد آن برخورداریم که هفته گذشته... از تسلیحات شیمیایی و دست‌کم از گاز کلر استفاده شده و این تسلیحات توسط رژیم بشار اسد استفاده شده‌اند».

وی دربارهٴ پاسخ فرانسه به این جنایت، افزود: «در زمان مناسب و وقتی آن‌را کاراتر و مؤثرتر بدانیم، تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد...».

ماکرون یکی از اهداف فرانسه در سوریه را حذف توانمندی‌های شیمیایی رژیم اسد دانست.

                                                                                      (کانال یک تلویزیون فرانسه: 970123)

همچنین ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در سفر به رومانی با تأکید بر خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی، تأکید کرد: «ما بسیار قاطع هستیم و همان‌طور که رئیس‌جمهور گفته است، این وضعیت قابل پذیرش نیست... خط قرمز نقض شده و طی روزهای آتی، تصمیمات مربوطه اتخاذ خواهد شد».

سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل‌متحد اعلام کرد برآورد می‌شود در پی حمله شیمیایی به دوما حدود 500تن با علائم مربوط به مواد سمی شیمیایی، به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی خواهان دسترسی فوری و بدون مانع به منطقة حملة شیمیایی در دوما شد.

اتحادیه اروپا بار دیگر جنایت شیمیایی رژیم اسد در دوما را محکوم کرد.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیة اروپا روز پنجشنبه، گفت: «اتحادیه اروپا با قوی‌ترین عبارات استفاده از تسلیحات شیمیایی را از جمله در تازه‌ترین حملة نیروهای رژیم سوریه و متحدانش در دوما محکوم می‌کند... اتحادیة اروپا بر لزوم حسابرسی از تمامی جنایات جنگی در سوریه و به‌خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی تأکید می‌کند... استفاده از تسلیحات شیمیایی یک جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است».

                                                                                               (سایت اتحادیة اروپا: 970123)

روز پنجشنبه دبیرکل ناتو نیز به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی را قویاً محکوم کرد و به حسابرسی از مسئولان حملة شیمیایی در دوما فراخوان داد.

وی رژیم اسد را فراخواند تا اجازهٴ دسترسی کامل به محل حملة شیمیایی را بدهد.

سناتور جوزف لیبرمن کاندیدای پیشین معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا دربارهٴ پاسخ به جنایت شیمیایی بشار اسد در دوما، خواهان هدف قرار دادن همة ماشین جنگی اسد و پایگاههای عوامل رژیم آخوندی در سوریه شد.

وی طی مقاله‌یی در فاکس نیوز، نوشت: «هرگونة حملة آمریکا در سوریه، باید به‌طور جدی به ماشین جنگی اسد آسیب برساند... همة تأسیسات شناخته‌ شده تسلیحات شیمیایی (رژیم) سوریه و نیز بخش‌های کلیدی زرادخانهٴ (سلاحهای) «متعارف» اسد باید نابود شود... زیرساخت موشکی، پایگاههای شبه‌نظامیان (رژیم) ایران... نیز باید جزو اهداف باشند».

سناتور لیبرمن همچنین خواهان آن شد که نام نیروی قدس سپاه پاسداران در لیست تروریستی وزارت خارجة آمریکا قرار گیرد.

هم‌زمان با موج  محکومیت و انزجار بین‌المللی از جنایت شیمیایی رژیم اسد و کشتار مردم و کودکان معصوم در دوما، ولایتی مشاور ولی‌فقیه ارتجاع در ادامة سفر خود به دمشق، با دیکتاتور خونریز سوریه دیدار بر حمایت حکومت آخوندی از او تأکید کرد.

خبرگزاری رسمی رژیم گزارش داد: علی اکبر ولایتی در این دیدار گفت: «(نظام) ایران مانند گذشته در کنار سوریه در تمامی شرایط خواهد ایستاد».

مشاور خامنه‌ای همچنین در یک اقدام نمایشی، در منطقهٴ غوطهٴ شرقی دمشق که پس از چندین هفته جنایات جنگی و حملة شیمیایی شنبهٴ گذشته تحت اشغال رژیم اسد درآمده است، در میان خرابیهای برجای مانده از بمبارانهای مستمر حضور یافت و با سرکردگان نظامی اسد دیدار کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e92fc2ff-d71f-45fa-9103-75c048efde11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات