728 x 90

‌پیام سازمان چریکهای فدایی خلق ایران به‌ مناسبت سالگرد حماسه و رستأخیر سیاهکل

حماسه سیاهکل - پیام سازمان چریکهای فدایی خلق ایران
حماسه سیاهکل - پیام سازمان چریکهای فدایی خلق ایران

سازمان چریکهای فدایی خلق ایران به‌ مناسبت سالگرد حماسه سیاهکل بیانیه‌یی منتشر کرد.

بخشهایی از این بیانیه به شرح زیر است:

 

در بیانیه سازمان چریکهای فدایی خلق ایران به‌ مناسبت چهل و هشتمین سالگرد حماسه و رستاخیز سیاهکل با تأکید بر نقش بی‌بدیل این حماسه در جنبش رهایی بخش مردم ایران آمده است:‌ حماسه پرشور سیاهکل در روز دوشنبه ۱۹بهمن سال ۱۳۴۹، در کوههای دیلمان و در شهرک سیاهکل اتفاق افتاد. در این روز یک دسته کوچک چریکی به فرماندهی رفیق علی‌اکبر صفایی فراهانی به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل حمله کرده و آن را خلع‌سلاح ‏کردند. در سلسله درگیریهای نابرابر پس از ۱۹بهمن، رفقا مهدی اسحاقی و محمد رحیم سماعی در نبرد با مزدوران ژاندارمری به‌ شهادت رسیدند و ۶رزمنده دیگر به اسارت درآمدند که همراه با ۷تن دیگر که در روزهای پیش از ۱۹بهمن دستگیر شده بودند، پس از شکنجه‌های بسیار در بیدادگاههای فرمایشی محاکمه و در سپیده دَم روز چهارشنبه ۲۶اسفند ۱۳۴۹ به جوخه اعدام سپرده شدند.

در این روز رفقا غفور حسن‌پور اصیل، علی‌اکبر صفایی فراهانی، احمد فرهودی، محمدهادی فاضلی، عباس دانش بهزادی، جلیل انفرادی، محمدعلی محدث قندچی، ناصر سیف دلیل صفایی، هادی بنده خدا لنگرودی، شعاع الدین مشیدی، اسماعیل معینی عراقی، اسکندر رحیمی مسچی و هوشنگ نیری جان خود را برای آزادی و رهایی خلق محروم ایران فدا کردند.

در ادامه این بیانیه با یادآوری کین توزی شیخ و شاه با فرزندان انقلابی و آزادیخواه مردم ایران آمده است:ما هر سال واکنش یکسان شاه و خمینی را یادآوری می‌کنیم که مُهر تأیید بر نقش مهم رستاخیز سیاهکل و جنبش پیشتاز فدایی طی سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ می زند.

اسدالله عَلَم در خاطراتش از قول شاه می‌نویسد: «عزم و اراده آنها اصلاً ً باور کردنی نیست، حتی زنها تا آخرین نفس به جنگ ادامه می‌دهند، مردها قرص سیانور در دهانشان دارند و برای این‌که دستگیر نشوند خودکشی می‌کنند.»

خمینی جلاد از همان ابتدا با فرومایگی علیه جنبش پیشتاز فدایی به موضع‌گیری پرداخت. او در پاسخ به نامه ۶اردیبهشت ۱۳۵۰ مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی در اروپا، در تاریخ ۲۸اردیبهشت ۱۳۵۰ نوشت: «باید حادثه سازیها و شایعه پردازیهایی را که در ممالک اسلامی برای تحکیم اساس حکومت استعماری است بررسی دقیق کنید، نظیر حوادث ترکیه و حادثه سیاهکل..» موضع حقیرانه و ارتجاعی خمینی آن گونه بود که وقتی این پیام در همان زمان در نشریه «اسلام مکتب مبارز»، ارگان اتحادیه انجمنهای اسلامی در اروپا به چاپ رسید، جمله «نظیر حوادث ترکیه و حادثه سیاهکل» حذف شد.

این بیانیه می‌افزاید: سازمان چریکهای فدایی خلق ایران در آغاز چهل ونهمین سال حیات خود یاد و خاطره همه زنان و مردان دلیر جنبش پیشتاز فدایی که در زندانهای شاه و شیخ، در ‏پای چوبه‌های دار، در پیکار با دشمن ‏و در راه هدفهای سِتُرگ جنبش کمونیستی ایران ‏به‌ شهادت رسیدند را گرامی می‌دارد.

ما به زنان و مردان ایران‌زمین که برای آزادی، دموکراسی، صلح و پیشرفت، عدالت و جدایی دین از ‏دولت و نابودی ستم جنسی، مذهبی و ملی مبارزه می‌کنند درود می‌فرستیم و خاطره تمامی دلاورانی که در راه تحقق خواستهای ترقیخواهانه مردم ایران جانفشانی کردند را گرامی می‌داریم.

سازمان چریکهای فدایی خلق ایران از مقاومت و پایداری زندانیان سیاسی و عقیدتی پشتیبانی کرده و همبستگی خود را با آنان اعلام می‌کند. ما از مبارزه و مقاومت خانواده‌های شهدا و زندانیان سیاسی و جنبش دادخواهی آنان حمایت می‌کنیم و احترام و ستایش خود را تقدیم آنان می‌کنیم.

بیانیه سازمان چریکهای فدایی خلق ایران در ادامه به شرایط انقلابی جامعه ایران و خروش قدرتمند تهیدستان در دیماه ۱۳۹۶ در بیش از ۱۵۰شهر، پرداخته و یاد آور می‌شود:‌ همان‌گونه که در بیانیه سال قبل در سالگرد رستاخیز سیاهکل و در بیانیه توضیحی «پیرامون قیام سرنوشت‌ساز کارگران، تهیدستان و مردم آزادیخواه» اعلام کردیم: «ما قیام همگانی و استفاده از تمامی اشکال مبارزه را حق مسلم مردم ایران می‌شماریم. سازمان ما ایجاد هسته‌های مخفی مقاومت، تشکیل هسته‌های کوچک رسانه‌ای و خبر رسانی، ایجاد کمیته‌های مخفی عمل و شوراهای هماهنگی، سازمان‌یابی برای نافرمانی مدنی و [غیره].. را راه‌کارهای ایجاد بی‌شمار کانون‌های شورشی می‌داند. این راه‌کارها اشکال مناسب و عملی برای هماهنگی مبارزه کارگران، معلمان، کارمندان، مزدبگیران، پرستاران، دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان، زنان، روشنفکران، فرهنگیان و هنرمندان است و ما به سهم و توانایی خود در این مسیر تلاش می‌کنیم.»

بیانیه سازمان چریکهای فدایی خلق ایران به‌ مناسبت چهل و هشتمین سالگرد حماسه و رستاخیز سیاهکل در بخش پایانی خود، تأکید می‌کند:خواست اولیه و مقدم مردم ایران، سرنگونی رژیم استبداد مذهبی حاکم با همه دسته‌بندیها و باندهای درونی آن و به سرانجام رساندن انقلاب دموکراتیک و استقرار یک نظام دموکراتیک و عرفی است.

ما از مبارزه به حق کارگران، معلمان، پرستاران، کشاورزان و همه مزدبگیران علیه نظام حاکم و سرمایه‌داری لگام گسیخته که تعرض آن به سطح زندگی و معیشت مردم دامنه بی‌سابقه‌یی یافته، حمایت می‌کنیم. مزد عادلانه و زندگی شایسته، حق اعتصاب، ایجاد تشکلهای مستقل و نظارت سازمان بین‌المللی ‏کار بر تأمین حقوق مزدبگیران، حق مسلم نیروهای کار ایران است و ما به‌طور پیگیر از آن حمایت می‌کنیم.‏

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4fb57512-dc31-43cd-baeb-86fde6b96a28"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات