728 x 90

پولیتیکو: مذاکره کنندگان به وین می‌روند تا ببینند آیا ذره‌ای از امید باقی مانده است یا خیر

هتل کوبورگ وین - محل مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران
هتل کوبورگ وین - محل مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران

پولیتیکو روز چهارشنبه ۱۲مرداد نوشت: مذاکرات اتمی رژیم ایران روز پنجشنبه از سر گرفته می‌شود. در هفته‌های اخیر، نگرانی‌های فزاینده‌یی در میان دیپلمات‌های غربی وجود داشته است. مذاکرات برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ با ایران ماههاست که متوقف شده است

پولیتیکو: انتخابات میان‌دوره‌یی آتی آمریکا قدرت بیشتری را به‌جمهوری‌خواهان ضدتوافق با رژیم ایران خواهد داد، به این معنی که پنجره سیاسی برای حل و فصل موضوع ممکن است بسته شود.

پولیتیکو در گزارشی از وین نوشت: سه منبع آگاه به پولیتیکو گفتند که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته‌یی ایران انجام می‌دهد و همه مذاکره‌کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه دعوت می‌کند.

مذاکره کنندگان اکنون به وین می‌روند تا ببینند آیا ذره‌ای از امید باقی مانده است یا خیر. دیپلماتهایی از ایالات متحده، ایران، چین، روسیه، آلمان، بریتانیا و فرانسه و هم‌چنین اتحادیه اروپا، از آنجایی که ایران از گفتگوی مستقیم با آمریکا خودداری می‌کند، به‌عنوان میانجی حضور خواهند داشت.

انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می‌کند، در توئیتر از سرگیری مذاکرات را تأیید کرد. این اقدام اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه فاش کرد که متن به روز شده‌ای را منتشر کرده است که هم ایالات متحده و هم ایران را به توافق بازمی گرداند.

هنوز مشخص نیست سطح مقامات حاضر چیست و مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. همان‌طور که برای ماهها روال بوده است، جلسات عمدتاً در هتل مجلل Palais Coburg واقع در منطقه اول تاریخی وین برگزار می‌شود. آماده‌سازی برای نصب مجدد چادر رسانه‌ای در خارج از هتل نیز از امروز آغاز می‌شود.

منابع آگاه از مذاکرات انتظارات را کم اهمیت جلوه دادند و هشدار دادند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر. هنوز تعدادی از اختلافات برجسته وجود دارد که باید حل و فصل شوند، و مشخص نیست که آیا رژیم ایران موضع خود را پس از شکست دور قبلی مذاکرات در ماه مارس تغییر داده است یا خیر... .

موضع رژیم ایران در مورد آخرین متن اتحادیه اروپا مشخص نیست. در اظهارات اخیر، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه رژیم ایران گفت که ایران آماده است تا در وین «جزئیات بیشتر را مورد بحث قرار دهد» و بدین ترتیب نشان می‌دهد که تهران هم‌چنان از پیش‌نویس اخیر راضی نیست... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c52c17d-272d-42f8-8364-ecbf8beb37b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات