728 x 90

پولتیکو: مذاکرات هسته‌یی ایران به‌دلیل درخواستهای روسیه نزدیک به شکست است

مذاکرات وین
مذاکرات وین

پولتیکو روز پنجشنبه ۱۹اسفند در گزارشی از مذاکرات وین و درخواستهای روسیه در آخرین روزهای توافق نوشت: مذاکرات هسته‌یی ایران به‌دلیل درخواستهای روسیه نزدیک به شکست است. در حالی‌که اقتصاد روسیه در حال تلوتلو خوردن است مسکو می‌خواهد که در این قرارداد حمایتهای تحریمی [از روسیه] نوشته شود. همزمان با وضعیت بن‌بست در مذاکرات احتمالاً وقفه‌یی در مذاکرات خواهد بود. به‌گفته دو دیپلمات، مذاکرات هسته‌یی ایران بر سر درخواست‌های روسیه در لحظه آخر برای حمایت از تحریم‌ها در سرآشیبی سقوط است.


پولتیکو افزود: دیپلماتها گفتند که مذاکرات بر سر درخواستهای روسیه به بن‌بست رسیده است که احیای توافق تاریخی ۲۰۱۵ را به خطر می‌اندازد... .
دیپلماتها گفتند، اما مذاکره‌کنندگان دیگر قدرتهای جهانی درگیر از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین، و هم‌چنین دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا نمی‌توانند راهی برای انطباق با خواسته‌های روسیه پیدا کنند. بنابراین، پس از ۱۱ماه مذاکرات متناوب در وین، مذاکرات احتمالاً متوقف خواهد شد تا امکان گفتگوهای دوجانبه بین ایران و روسیه در مورد این وضعیت فراهم شود.

رژیم ایران با توجه به درآمد بالقوه‌ای که می‌تواند از صادرات نفت خود به دست‌آورد و با در نظر گرفتن افزایش قیمت نفت در حال حاضر و نیاز به رفع تحریم‌ها توسط تهران به‌نظر می‌رسد مشتاق رسیدن به توافق است.
یکی از مقامات ارشد غربی که با اوضاع آشنا بود به پولیتیکو گفت که برآوردن خواسته‌های روسیه غیرممکن است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز پنجشنبه از روسیه خواست به احیای توافق اتمی ایران کمک کند و گفت که این به نفع مسکو است. وی تأکید کرد که زمان کوتاه است و مسائل کلیدی حل نشده باقی مانده است.
مقامات گفتند که در چند روز گذشته، فضای مذاکرات بسیار متشنج بود و سطح استرس بی‌رحمانه بود. به‌قول مقام دوم با توجه به این‌که به‌نظر می‌رسید سخت‌ترین مشکلات پیش از تهاجم روسیه حل شده بود. اشغال اوکراین شروع به تهدید دستیابی به موفقیتی که در حال ظهور در مذاکرات بود کرد... .
مقامات آشنا با مذاکرات گفتند که بازگرداندن توافق هسته‌یی بدون روسیه از نظر تئوری امکانپذیر است. اساساً نیازمند یافتن کشور دیگری مانند چین یا احتمالاً قزاقستان برای ارسال اورانیوم غنی‌شده مازاد ایران، مبادله آن با اورانیوم طبیعی و همکاری با ایران برای تبدیل تأسیسات هسته‌یی فردو به تأسیسات تحقیقاتی است... .
دیپلماتها گفتند جدای از مانع روسیه، که پیش‌نویس سند ۲۰صفحه‌ای تقریباً تمام شده است و فقط تنها برخی تغییرات کوچک ویرایش باقی مانده است. افراد آشنا با این گفتگوها گفتند که حتی در مورد درخواست جنجالی ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران شاخه نظامی رژیم ایران، از لیست تروریستی ایالات متحده، مصالحه‌ای در دست است. دیپلماتها گفتند که به‌نظر می‌رسد برخی جزئیات کوچک هنوز در مورد این موضوع در حال بررسی است...
هزینه شکست کامل مذاکرات بسیار زیاد خواهد بود و عدم اطمینان جدیدی را به خاورمیانه تزریق خواهد کرد. با طولانی شدن مذاکرات، رژیم ایران به‌طور پیوسته در حال ساخت ظرفیتهای هسته‌یی خود بوده است. اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که تهران ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصدی خود را دو برابر که نزدیک به سطح تسلیحات است کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c794c2a3-a2bf-43f4-b474-7072d5b871e5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات