728 x 90

پرونده اتمی ایران از محورهای نشست فردای شورای حکام آژانس انرژی اتمی است

شورای حکام آژانس انرژی اتمی
شورای حکام آژانس انرژی اتمی

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توئیتری به محورهای نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت. وی در این پیام توئیتری نوشت: «ـنشست ماه سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز خواهد شد».

هم‌چنین نوشت: ایران محور مذاکرات نشست حکام از روز دوشنبه خواهد بود. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از روز دوشنبه ۲۱شهریور، نشست فصلی خود در تابستان را آغاز می‌کند. تصمیم‌گیری در این نشست از اهمیت ویژه‌یی برای پرونده اتمی ایران برخوردار است.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز دوشنبه برگزار می‌شود که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه ۱۹شهریور در بیانیه‌یی هشدارهای خود را درباره مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران گفتند.

در گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری رویترز بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است، به ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده رژیم ایران با خلوص ۶۰درصد که از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌یی فراتر رفته است، اشاره شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است: ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به میزان ۱۹برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

در حالی‌که مذاکرات برای احیاء برجام با بن‌بست مواجه شده است، رژیم ایران خواستار دریافت تضمین برای بسته شدن پرونده پادمانی درباره «منشاء ذرات اورانیوم در سه سایت هسته‌یی اعلام نشده» این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اما این نهاد جهانی در گزارش دیگری بار دیگر تأکید کرده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های هسته‌یی اعلام نشده، به آژانس ارائه نکرده است.

فیلیپ اررا نماینده فرانسه در مذاکرات وین روز شنبه ۱۹شهریور در پاسخ به توئیت میخائیل اولیانوف نوشت: از زمان آخرین پاسخ ایران دیگر مذاکره فعالی وجود ندارد.

وی در توئیت خود نوشت: میخائیل اولیانوف عزیز، در میان همه افراد، شما باید بدانید که این حقیقت ندارد. از زمان آخرین پاسخ ایران - که شما، برخلاف همه فالوورهایتان، به آن دسترسی داشتید، دیگر مذاکره فعالی وجود ندارد».

خبرگزار رویترز روز ۱۹شهریور نوشت: اروپاییها نسبت به نیات ایران در مذاکرات هسته‌یی تردید دارند.

رویترز افزود: دیپلماتها می‌گویند پاسخ رژیم ایران به همآهنگ‌کننده اتحادیه اروپا یک گام به عقب بود.

فرانسه، انگلستان و آلمان روز شنبه گفتند که در مورد نیات ایران برای احیای توافق هسته‌یی "تردید جدی"دارند، اظهاراتی که توسط تهران رد شد و مسکو آن را"بسیار نابهنگام" خواند.

وزارت‌خارجه رژیم بیانیهٔ مشترک فرانسه، آلمان و انگلستان را غیرسازنده و خلاف حسن‌نیت توصیف کرد و از این کشورها خواست وارد فاز تخریب روند دیپلماتیک نشوند.

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت: باعث تأسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی باید مسئولیت نتایج آن را بپذیرند.

مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده رژیم در واکنش به‌بیانیه ۳کشور اروپایی در توئیتر خود نوشت: گستاخانه است. تروئیکای اروپا فرمانبردار سیاستهای هر کسی هستند که به‌کاخ‌سفید می‌رود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4989040f-0093-4e7d-847c-4db779d54199"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات