728 x 90

پرتاب پیشرفته‌ترین ماهواره کشف سیارات

پرتاب پيشرفته ترين ماهواره كشف سيارات
پرتاب پيشرفته ترين ماهواره كشف سيارات

ناسا امروز پنجشنبه 30فروردین 97، ماهواره ”تس“ که پیشرفتهترین ماهواره در کشف سیارات بیرونی است را از مرکز فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب کرد.

دانشمندان با هدف کشف سیارات هنگام عبور آنها از برابر ستاره مرکزی این ماهواره را به فضا پرتاب کردهاند زیرا در این پژوهش وجود سیاره از افت نور ستاره هنگام این عبور از برابر آن استنباط می‌شود.

ماموریت اصلی ماهواره ”تس“ شناسایی ستارگان نورانی و نزدیک و سیارات آنها است تا سپس تلسکوپ ها بتوانند آنها را دنبال کنند.

یکی از مهمترین تلسکوپ‌هایی که کار تس را دنبال خواهد کرد رصدخانه فضایی جیمز وب است که قرار است در سال ٢٠٢٠در مدار قرار بگیرد و جانشین تلسکوپ معروف هابل شود. جیمز وب توانایی تشخیص ترکیب شیمیایی جو سیاراتی را که تس شناسایی خواهد کرد دارد بنابراین به‌دنبال گازهایی مثل متان، دی اکسید کربن، بخار آب و اکسیژن خواهد گشت که می‌توانند نشان از وجود حیات داشته باشند.

بر اساس اطلاعات داده شده درباره این ماهواره پیشرفته، ”تس“ در ٢٤ماه آینده، ٨٥درصد آسمان و پانصد هزار ستاره را مورد  بررسی قرار خواهد داد.

 به گفته جنیفر برت دانشمند مؤسسه فناوری ماساچوست "ما انتظار داریم که دو تا سه هزار سیاره پیدا کنیم که قطعا اندازه‌شان کوچکتر از مشتری است و بیشترشان از نپتون بزرگترند یعنی آنها که احتمال دارند مثل زمین سیارات خاکی (سنگی) باشند."

مهمترین نکته در این پژوهش این است که آیا این سیارات آن قدر از ستاره خود فاصله دارند که آب مایع - اصلی‌ترین پیش‌نیاز حیات- بتواند در آنها وجود داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4e3d85ca-2a4d-46b2-82be-b8c35995222a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات