728 x 90

پایان فصل کوچ‌نشینان حکومتی در تلگرام

تلگرام
تلگرام

دست‌اندرکاران حکومتی در نظام جمهوری اسلامی آخوندی از پس توفان ارتباطات ـ و این روزها معضل تلگرام ـ برنمی‌آیند و لاجرم برای گریز از توفان، در خانه‌شان را مهر و موم می‌کنند! ضعف و ورشکستگی دولت و تشدید تضادهای داخلی همراه با بن‌بست در سرکوب، دستگاه ولایت فقیه را در محاصره گرفته است.

نظام آخوندی که از پس هجوم مردم به اینترنت و ـ به‌طور خاص تلگرام ـ برنمی‌آید، علاوه بر ادامه روند ۳۹سال گذشته که همه‌چیز را با تیغ سرکوب و بگیروببند و قلع‌وقمع تعیین‌تکلیف می‌کرد، این‌بار با «بخشنامه‌ٔ حکومتی» خطاب به دولتیان و حکومتیان، می‌خواهد رفع بلا کند.

این خروج و کوچ سران نظام از تلگرام با تمثیلی از توضیح‌المسائل مراجع «ولایی»، بدل به طنزی شده است که نقل صفحات مجازی گشته است. 

خمینی و وارثانش از وعده‌های عدالت و آزادی و سعادت اجتماعی که در نوفل‌لوشاتو خرج می‌کردند، خارج شدند، اما مردم ایران ـ و خاصه نسل جوان ایران ـ بر سر پیمانشان با این ارزش‌ها ماندند و امروز هم با تکیه به همین ارزش‌ها دارند پدر نظام را در کف خیابان و عرصه‌ٔ ارتباطات درمی‌آورند.

این مردم دیگر به هیچ آخوند با دستار و بی‌دستاری اقتدا نمی‌کنند و فتواپذیر نیستند. الحق که نسبت به تمام توضیح‌المسائل‌های حکومت آخوندی، پشت کرده و به «تغییر باور» رسیده‌اند. 

به‌راستی که دستاوردهای تکنولوژی ارتباطات، یکی از پاشنه‌آشیل‌های نظام انحصارطلب آخوندی شده است. تاکتیک‌ها و دورزدن‌های موانع سایبری و فیلترینگ رژیم توسط مردم، عرصه‌یی دیگر از بن‌بست سرکوب اینترنتی از جانب حاکمیت است. این بن‌بست در سرکوب ارتباطات مردم، امان دستگاه ولایت فقیه را بریده است.

کوچ‌نشینان اینترنتی، تا وقتی از نظام ولایت فقیه پیروی می‌کنند، هرگز نمی‌توانند عطش مردم ایران را برای آزادی ارتباطات، بیان، اعتقاد و انتخاب درک کنند. اینان فاقد شعور تاریخی و توان درک مفهوم تغییر نسل‌ها و نو شدن ارزش‌ها هستند.

معضل تلگرام برای نظام، یکی دوتا نیست. این یکی هم مثل ده‌ها موضوع سیاسی و اجتماعی، بلافاصله بدل به تشدید فشار اجتماعی علیه تمامیت نظام می‌شود. به‌طوری‌که حتی برخی از خودی‌های رژیم، بخشنامه «دولت برای خروج مسؤلان جمهوری اسلامی از شبکه تلگرام» را «جنجال‌آفرین» توصیف می‌کنند.

یک روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی خطاب به جهانگیری، معاون‌اول روحانی، نوشته است: «آقای جهانگیری! لطفا در چارچوب قوانین و مقررات کشور از فیلترشکن غیرقانونی استفاده نکنید و از توئیتر و اینستاگرام هم تشریف ببرید بیرون»!

این هم جنبه‌ی دیگر از تشدید تضادهای درونی: «عباس عبدی: دولتی‌ها و سایر مسئولین چرا از اول به تلگرام آمدند؟ دلیل حضور مردم در تلگرام معلومه و این علت هنوز باقی است؛ ولی دلیل حضور اصولگرایان و جریان حاکم ابهام داشت، که رفع ابهام شد».

سایت «کلمه» روز پنجشنبه ۳۰فروردین درباره فیلترینگ تلگرام نوشت: «در صورتی که فیلترینگ تلگرام محقق شود؛ این امر، نشانه شکست دولت دوازدهم در دفاع از یکی از مهمترین شعارها و وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور نیز خواهد بود و این شائبه را به ذهن می‌آورد که طرح شعارهای مبتنی بر دفاع از آزادی‌ها و حقوق شهروندان از سوی آقای روحانی صرفا کارکرد انتخاباتی داشته و همان‌طور که وعده‌های ایشان در زمینه حل مسایل خارجی، ترکیب کابینه و استفاده از زنان، جوانان و اقلیت‌ها، رفع حصر و حتی ورود زنان به ورزشگاه‌ها محقق نشده؛ درباره فضای مجازی هم، بالاخره دست دولت روی دکمه رفته است»!

بی‌شک این عرصه و پهنه هم بین مردم ایران و تمامیت دستگاه ولایت فقیه یک آوردگاه است. بخشنامه‌ی خروج حکومتیان از تلگرام را پافشاری و پایداری و استقامت مردم بر حاکمیت تحمیل کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bf02e640-4dad-459e-b16f-41aa1677c289"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات