728 x 90

پایان اجلاس ورشو، مایک پمپئو:‌ حتی یک کشور حاضر به دفاع از رژیم ایران نشد

کنفرانس ورشو
کنفرانس ورشو

در پایان اجلاس دو روزه ورشو یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان مایک پمپئو وزیر خارجه و وزیر خارجه لهستان برگزار شد.

مایک پمپئو در این کنفرانس مطبوعاتی از جمله گفت:

در کنفرانس مطبوعاتی در پایان اجلاس ورشو، مایک پومپئو در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی ار لهستان و تلاشهای وزیر خارجه این کشور، گفت: تهدیدات فقط به خاورمیانه محدود نمی‌شوند و در ادامه به اروپا و آمریکا منتقل می‌شوند. به همین دلیل کشورهای جهان به‌طور گسترده در این اجلاس شرکت کردند.

در جریان کنفرانس ما در مورد یمن، سوریه، ایران و خاورمیانه صحبت کردیم تا راهی برای آن پیدا کنیم برای مقابله با تروریسم. دلیلی که ما این جا هستیم این است که ما باید با اقدامی واقعی با بزرگترین تهدید جهان روبه‌رو بشویم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم که تحریم‌های بیشتر و فشار بیشتر روی رژیم ایران ضروری است و این به مردم ایران فرصت خواهد داد تا آن‌چه را که سزاوار آن هستند به‌دست بیاورند. ما فکر می‌کنیم که اینکار حکومت فاسد آخوندها در ایران، را از ثروت و منابعی که برای ایجاد این‌ همه ویرانی که در این دو روز از کشورهای سراسر جهان در مورد آن شنیدیم، محروم خواهد ساخت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: آمریکا مصمم است همه کشورهای دنیا را متقاعد کند که این به نفع جمعی همه ماست که (خامنه‌ای)، روحانی و قاسم سلیمانی را از پولی که نیاز دارند تا به اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم سوخت رسانی کنند، محروم کنیم. در این مسأله هیچ ابهامی وجود ندارد.

مایک پومپئو در پاسخ به سؤالی راجع به تمرکز کنفرانس ورشو روی حکومت آخوندی گفت: توافقی جهانی هست که رژیم ایران یک تهدید است. کشورها در این اجلاس یکدست بودند. کسی حتی نگفت در مورد ایران مبالغه شده است. واقعیت این است که نمی‌شود از یمن صحبت کرد ولی از حوثیها نگفت یا از سوریه صحبت کرد و لی از نیروی قدس نگفت همه اینها پشتش رژیم ایران است.

هم‌چنین وقتی در مورد لبنان و عراق صحبت می‌کنیم باید نقش حزب‌الله و شبه‌نظامیان و وابستگان به رژیم ایران را خاطرنشان کنیم.

 

سخنرانی افتتاحیه وزیر خارجه آمریکا و لهستان در اجلاس ورشو

وزیر خارجه لهستان در جلسه افتتاحیه کنفرانس ورشو در لهستان گفت: با ثبات کردن خاورمیانه، خاتمه بخشیدن به جنگهای ادامه‌دار، ترویج همزیستی فرهنگی، ساختن جوامع فراگیر، اینها چهار چالش بزرگ هستند. این باعث می‌شود که جامعه جهانی به‌صورت مؤثری از این تلاشها حمایت کند به‌منظور این‌که ثبات و صلح پایدار را حفظ کند. چندین منبع درگیری در خاورمیانه وجود دارد. منشأ این درگیریها برخی رهبرانی هستند که می‌خواهند به هر قیمتی قدرت خود را حفظ کنند، یا بنیادگرایی مذهبی و عدم بردباری مذهبی، یا از عوامل سیستماتیک مانند عدم تعادل در قدرت در رقابت سیاسی با نقش آفرینان خارجی. منشأ این درگیریها دخالت قدرتهای منطقه‌ای نیز هست.

وی افزود: اتحادیه اروپا و آمریکا در رابطه با نقشی که رژیم ایران باید در خاورمیانه و جهان گستردهتر بازی کند، هم عقیده هستند. ولی ما نسبت به نتایج احتمالی برنامه هسته‌یی رژیم ایران و همچنین گسترش تسلیحات آنها در کشورهای منطقه نگران هستیم. ما صریحاً و یکپارچه اقدامات غیرقابل تحمل رژیم ایران ورای سرزمین خودش از جمله در اروپا را محکوم می‌کنیم که با تحریم‌های اضافه شده اتحادیه اروپا مواجه شد.

 

ما بر این عقیده هستیم که خاورمیانه مستحق توجه ویژه‌یی است

وزیر خارجه لهستان گفت: دیروز ما این فرصت را داشتیم که حرفهای نمایندگان از منطقه را گوش کنیم که به ما خاطرنشان کردند که خاورمیانه در حال حاضر با چه چالشهایی روبه‌رو است. امروز ما این بحثها را ادامه خواهیم داد با هدف در آوردن راه‌حل برای این درگیریها. و به‌ویژه جنگها در سوریه و یمن که نشان‌دهنده این است که به‌رغم ماهیت پیچیده درگیرها چطور جوامع به‌سادگی می‌توانند طعمه‌ ایدئولوژیهای ستیزه‌جویانه شوند. کار زیادی انجام شده است ولی ما بر این عقیده هستیم که خاورمیانه مستحق توجه ویژه‌یی است. بعد از این کنفرانس گروه‌های کاری اختصاصی باید راه‌اندازی شود. تا پروسه را شروع کنند شاید پروسه ورشو تا یک پلتفرم ویژه دیالوگ چند جانبه ایجاد کنند متشکل از نخبگان کشورها برای نهادینه کردن همکاری قویتر در خاورمیانه.

 

این کنفرانس پایان کار نیست و نمی‌تواند باشد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در افتتاحیه اجلاس ورشو گفت: ایالات متحده به‌دنبال یک دوران جدید همکاری بین همه کشورهایمان به‌منظور این‌که چطور با این مسائل برخورد کنیم. ما به همین دلیل این اجلاس را ترتیب دادیم. ترکیب حاضر در اینجا تعهد دیپلماتیک رئیس‌جمهور ترامپ برای گردهم آوردن کشورها برای راههای جدید به‌منظور حل و فصل همه مشکلات را منعکس می‌کند. مأموریت امروز ما همین است. امیدوارم که همه ما این مأموریت را جدی بگیریم.

در ادامه جلسه بحثی در مورد یمن به ریاست وزیر خارجه یمانی خواهیم داشت. سپس من استراتژی دولتمان در رابطه با گامهای بعدی در رابطه با سوریه برای دستیابی به اهداف استراتژیک مان را توضیح خواهم داد. اهداف استراتژیکی که تغییر نکرده است. و بعد از این مشاور ارشد رئیس‌جمهور آقای کوشنر تلاشهای دولت برای پیشبرد صلح جامع و پایدار بین اسراییل و فلسطینیان را بحث خواهد کرد. فرصتهای زیادی برای سؤالات و اظهارنظر در مورد همه این موضوعات وجود دارد..... ما یک برنامه اقدام جدی در رابطه با گسترش موشک، مقابله با تهدیدات در حال ظهور سایبری و تأمین مالی تروریسم و غیرقانونی خواهیم داشت. نمایندگانی از بسیاری کشورها نظرات خود در رابطه با هر کدام از این موضوعات را بیان خواهند کرد. گفتگوهای ما امروز مهم است ولی این کنفرانس پایان کار نیست و نمی‌تواند باشد. ما نیاز به اقداماتی داریم در سوریه، یمن، گسترش تسلیحات، روند صلح خاورمیانه، تروریسم، رژیم ایران، امنیت سایبری، بحرانهای انساندوستانه، اینها چالشهای اصلی هستند که ما باید حل کنیم. ما برای امنیت باید با هم کار کنیم. هیچ کشوری نمی‌تواند در حاشیه وقایع باقی بماند. پس اجازه بدهید که امروز شروع گفتگوهایمان باشد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b7dd62fd-366c-4665-8450-c43a7605949d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات