728 x 90

پانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین - بمباران شهرها

بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه
بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه

آخرین تحولات اوکراین:

 

رویترز - وزارت دفاع انگلیس می‌گوید به‌عنوان تلفات انبوه، پوتین مجبور خواهد شد از نیروهای مسلح روسیه و سایر منابع برای جایگزینی زیان استفاده کند.  والاس وزیر دفاع انگلستان گفت در حالیکه تلفات پوتین رو به افزایش است وی مجبور می‌شود از سراسر ارتش روسیه و سایر منابع نیرو بیاورد تا این خسارت را جبران کند.  وزارت دفاع انگلیس می‌گوید کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های هوایی روسیه در روزهای اخیر مشاهده می‌شود.

رویترز - وزارت دفاع انگلیس می‌گوید ستون بزرگ روسیه در شمال غربی کی یف در طول یک هفته پیشرفت اندکی داشته است

رویترز - جنگ روسیه در اوکراین در روز پنجشنبه وارد هفته سوم شد و هیچ‌کدام از اهداف کلیدی آن با وجود کشته شدن هزاران نفر از مردم، محقق نشد، بیش از ۲میلیون نفر از آنها پناهنده شده و هزاران نفر مجبور شدند تحت بمباران بی‌رحمانه قرار بگیرند.

رویترز - نیروهای اوکراینی از جمله سربازان شهروند که تا ماه گذشته خواب شلیک سلاح را ندیده بودند حالا سلاح به‌دست گرفته و گاردشان در خط مقدم را برای کنترل کی‌یف بسته‌اند. این در حالیست که نیروهای روسی، تانکها و توپخانه‌های روسیه از شمال، جنوب و شرق پیش می‌روند.

رویترز - پس از این‌که مقامات اوکراین گفتند هواپیماهای روسیه روز چهارشنبه بیمارستان کودکان را بمباران کردند و بیماران را در معرض انفجار قرار دادند زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، پوتین را متهم به انجام نسل‌کشی کرد و این در حالیست که روسیه وعده داده بود در ماریوپل آتش‌بس کرده است.

رویترز -روسیه می‌گوید اتهامات اوکراین که بیمارستان کودکان در ماریوپل در روز چهارشنبه را بمباران کرده "اخبار جعلی" است.

رویترز -مجلس نمایندگان آمریکا به‌طور یکپارچه لایحه اعمال تحریم نفتی علیه روسیه و سایر محصولات انرژی آن را تصویب کرد.

آ.اف.پ - زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز چهارشنبه یک حمله هوایی روسیه بر روی یک بیمارستان کودکان در جنوب شرقی شهر ماریوپل را جنایت جنگی خواند.

آ.اف.پ - مقامات محلی روز چهارشنبه گفتند که در مجموع ۱۲۰۷غیرنظامی در طی یک محاصره ۹روزه توسط نیروهای روسیه بندر شهر ماریوپل اوکراین کشته شده‌اند.

رویترز - کاخ‌سفید می‌گوید: آمریکا باید مواظب باشد که روسیه احتمالاً از سلاحهای شیمیایی یا میکروبی در اوکراین با توجه به ادعاهای دروغین که علیه آمریکا داشته، استفاده کند.

رویترز - پنتاگون می‌گوید انتقال هواپیمای میگ۲۹ به اوکراین به‌عنوان اقدام با "خطر بالا" ارزیابی شده است.

رویترز - پنتاگون: آمریکا برای کمک به اوکراین جهت دفاع از خود به سلاحهای دیگری نیاز دارد.

رویترز - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید وضعیت عملیاتی سیستم‌های مانیتورینگ سایت اتمی اوکراین که متوقف شده‌اند، نامشخص هستند. به‌گفته این آژانس انتقال داده‌ها از راه دور از سیستم‌های پادمان خود را در نیروگاه هسته‌یی زاپروژیا از دست داده است.

رویترز - سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ما به‌شدت تجاوز نظامی روسیه را علیه اوکراین که موجب تهدیدات هسته‌یی به ایمنی تجهیزات اوکراین می‌شود را محکوم می‌کنیم.

رویترز - نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو روز چهارشنبه گفت که او به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کانادا تجهیزات نظامی بسیار تخصصی به اوکراین می‌دهد.

رویترز - رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید در طول دو هفته گذشته ما نشان داده‌ایم که تسلیم نخواهیم شد.

 

بمباران بیمارستان ماریوپول

بمباران بیمارستان ماریوپول

 

روسیه بیمارستان کودکان در ماریوپل محاصره شده را بمباران کرد

لویو، اوکراین، ۹مارس (رویترز) - اوکراین گفت، روز چهارشنبه حمله هوایی روسیه به بیمارستان کودکان در شهر بندری ماریوپل اوکراین که تحت محاصره قرار دارد، آسیب جدی وارد کرد و بیماران را زیر آوار مدفون کرد و زنان در حال زایمان را مجروح کرد.

این بمباران که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آن را «وحشیانه» خواند، به‌رغم آتش‌بس مورد توافق برای امکان خروج هزاران غیرنظامی که در شهر به دام افتاده بودند، روی داد. شورای شهر گفت که این بیمارستان چندین بار مورد حمله هوایی قرار گرفته است و این حملات باعث تخریب "بسیار عظیمی" شده است.

زلنسکی در توئیتر خود نوشت: "حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم، کودکان زیر خرابه‌ها هستند."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، که از سوی رویترز مورد سؤال قرار گرفت، گفت: «نیروهای روسیه به اهداف غیرنظامی شلیک نمی‌کنند».

وزارت‌خارجه اوکراین فیلمی از بیمارستان منتشر کرد که پنجره‌های منفجر شده و انبوهی از آوار در حال سوختن را نشان می‌دهد.

فرماندار منطقه دونتسک گفت ۱۷نفر از جمله زنان در حال زایمان، مجروح شدند. یک سخنگوی سازمان ملل در ژنو گفت که مأموریت نظارت بر حقوق‌بشر سازمان ملل در اوکراین در حال بررسی تعداد تلفات است.

 

بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه

بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه

 

نیروهای روسیه بامداد پنجشنبه شهرهای مختلف اوکراین را بمباران کرده‌اند

دیمیترو ژیویتسکی، مقام ارشد منطقه «سومی»، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت که هواپیماهای روسی نواحی مختلف شهر «سومی» واقع در شمال شرق اوکراین را بمباران کردند. به‌گفته او، مناطق مسکونی در شهرک اوختیرکا، واقع در جنوب سومی نیز بمباران شدند. این مقام اوکراینی افزود، گزارشهایی مبنی بر تخریب یک خط لوله گاز در منطقه دریافت کرده است.

هم‌چنین شهردار میکولائیف، واقع در جنوب اوکراین، گزارش داد که چندین فروند موشک از شمال به این شهر شلیک شده است.

الکساندر سینکویچ در فیس‌بوک نوشت: «آنها یا در حال آزمایش استحکامات دفاعی ما هستند یا خود را برای حمله آماده می‌کنند».

 

گفتگوی تلفنی صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور روسیه

کاخ کرملین چهارشنبه نهم مارس (۱۸ اسفند) اعلام کرد اولاف شولتس و ولادیمیر پوتین درباره تلاش برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین رایزنی کرده‌اند. بنابراین گزارش پوتین در این مکالمه تلفنی درباره مذاکرات مقام‌های روسیه و اوکراین نیز با صدراعظم آلمان صحبت کرده است.

در بیانیه کاخ کرملین گفته می‌شود در گفتگوی شولتس و پوتین توافق شده که ارتباط‌ها در سطوح مختلف ادامه داشته باشد.

نمایندگان روسیه و اوکراین روز دوشنبه در بلاروس ملاقات کردند بدون این‌که درباره نتیجه احتمالی آن خبری منتشر شده باشد.

قرار است دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز پنجشنبه ۱۹اسفند با همتای روسی خود سرگیی لاوروف دیدار و گفتگو کند. از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین دیداری در این سطح بین مقام‌های دو کشور انجام نشده بود. کولبا می‌گوید ملاقات او و لاوروف در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در شهر آنتالیا انجام می‌شود.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین

 

زلنسکی پوتین را به مذاکره مستقیم فراخواند

در آستانه دیدار وزیران خارجه اوکراین و روسیه در ترکیه، ولودیمیر زلنسکی می‌گوید می‌توان مذاکره و حتی سازش کرد اما این کار نمی‌تواند "خیانت به وطن"باشد. رئیس‌جمهوری اوکراین در یک مصاحبه اختصاصی با نشریه آلمانی"بیلد" از آمادگی خود برای گفتگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین خبر داد و گفت هدف او از هر مذاکره‌ای خاتمه دادن به جنگ در اوکراین است.

زلنسکی می‌گوید کشورش آماده مصالحه است اما اگر طرف مقابل برای مصالحه و سازش آمادگی نداشته باشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد. او با اشاره به این‌که تاکنون ارتباط مستقیمی میان رؤسای جمهوری دو کشور وجود نداشته افزود فقط با گفتگوی مستقیم دو رئیس‌جمهوری می‌توان به جنگ خاتمه داد.

 

مخالفت احتمالی اتحادیه اروپا با پذیرش سریع اوکراین

سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا احتمالاً به درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به این اتحادیه پاسخ مثبت نخواهند داد. در روزهای ابتدایی حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور در نامه‌یی به کمیسیون اروپا خواستار بررسی خارج از نوبت و موافقت فوری با درخواست عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا شد.

به گزارش "تاگس‌شاو" در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست آینده سران و رهبران اتحادیه اروپا تنها از کمیسیون این اتحادیه خواسته می‌شود درخواست عضویت اوکراین را ارزیابی کند. در این بیانیه توصیه‌ای در مورد تسریع پروسه بررسی درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یا موافقت اصولی با عضویت این کشور در اتحادیه نخواهد شد.

 

انتقاد چندباره زلنسکی از تعلل غرب در اعلام منطقه پرواز ممنوع

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر با انتقاد از غربی‌ها گفت که در صورت ادامه تعلل، ممکن است «میلیون‌ها نفر جان خود را از دست بدهند». او در مصاحبه‌یی با اسکای نیوز با انتقاد از کج‌دار و مریز غرب گفت که «آنها سرانجام به منطقه پروازممنوع تن می‌دهند اما زمانی که خیلی دیر شده است».

کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا اعلام منطقه پروازممنوع در اوکراین را رد کرده‌اند چون می‌تواند به جنگ مستقیم آنها با روسیه منجر شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7bb493f3-d6e0-46cc-85a0-b781ceb49452"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات