728 x 90

پاریس - کنفرانس پارلمانی قیام و مقاومت علیه رژیم اعدام و قتل‌عام به‌مناسبت روز جهانی لغو حکم اعدام

پاریس - کنفرانس پارلمانی قیام و مقاومت علیه رژیم اعدام و قتل‌عام به‌مناسبت روز جهانی لغو حکم اعدام
پاریس - کنفرانس پارلمانی قیام و مقاومت علیه رژیم اعدام و قتل‌عام به‌مناسبت روز جهانی لغو حکم اعدام

پاریس

کنفرانس پارلمانی قیام و مقاومت علیه رژیم اعدام و قتل‌عام

به‌مناسبت روز جهانی لغو حکم اعدام

 

در کنفرانس پارلمانی قیام و مقاومت علیه رژیم اعدام و قتل‌عام در پاریس به‌مناسبت روز جهانی لغو حکم اعدام که روز ۱۹مهر۱۴۰۲ (۱۱اکتبر۲۰۲۳) برگزار شد خانم مریم رجوی و شماری از نمایندگان مجلس ملی فرانسه سخنرانی کردند.

سخنرانان با اشاره به کارنامه سیاه نقض حقوق‌بشر در ۴۴سال گذشته در نظام آخوندی از مجامع بین الملی و سازمانهای حقوق‌بشری خواهان پیگرد و محاکمه فوری مسئولان رژیم ملاها که در جنایات و سرکوب مردم شرکت داشته‌اند شدند.

در ابتدای جلسه آقای آندره شاسین رئیس گروه کمونیست در مجلس فرانسه تأکید کرد در ایران اعدام فقط یک سلاح قضایی یا یک تنبیه بیرحمانه و ضدانسانی نیست بلکه اهرمی سیاسی برای سرکوب گسترده مردم است. او در ادامه به نقش منحصر بفرد مجاهدین در مقاومت علیه رژیم پرداخت و گفت: به‌رغم سرکوب در سالگرد قیام در تهران و در ۴۰ شهر ایران هسته‌های مقاومت سازمان مجاهدین خلق ایران، تنها نیرویی که واحدهایش در صحنه حضور دارند و از چنین توانی برخوردار است، بیش از ۴۱۴عملیات ضداختناق انجام داده‌اند.

 

سپس خانم رجوی در سخنان خود گفت: جهان باید در برابر جنگ‌افروزی آخوندها بایستد. خمینی جنگ را برای اعدام و سرکوب و برای حفظ رژیمش و سرپوش گذاشتن بر اختناق «نعمت الهی» می‌دانست. استفاده از موضوع فلسطین به‌عنوان یک وسیله و «ابزار» رسم دیرین رژیم فریب‌کار آخوندها در ایران بوده است. جنگ ۸ ساله با عراق با شعار «فتح قدس از طریق کربلا» صورت گرفت و در طرف ایران یک میلیون کشته و ۲ میلیون معلول و مجروح و ۴ میلیون آواره و هزار میلیارد دلار خسارت مادی بر جا گذاشت. این علاوه بر اعدام‌های روزانه به‌ویژه از مجاهدین بود... .

سخنرانان کنفرانس پاریس عبارت بودند:

  • آندره شاسین رئیس گروه کمونیست مجلس فرانسه و معاون کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک،
  • خانم ماریتا کارامانلی، نماینده مجلس ملی از حزب سوسیالیست و گزارشگر سابق شورای اروپا در زمینه احکام اعدام،
  • امیل بلسیگ رئیس گروه نمایندگان سابق مجلس ملی و از بنیانگذاران کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک،
  • فیلیپ گوسلن معاون کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک،
  • خانم سسیل ریاک نماینده فراکسیون اکثریت (رنسانس) و رئیس کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک،
  • خانم دومینیک آتیاس رئیس شورای اداری بنیاد وکلای اروپا، رئیس پیشین کانون وکلای پاریس و فدراسیون کانون وکلای اروپا با بیش از یک میلیون عضو،
  • خانم اود دوتوئن رئیس پیشین فروم بین‌المللی زنان
  • ژان فرانسوا لوگاره شهردار سابق منطقه یک پاریس و رئیس بنیاد مطالعات برای خاورمیانه (فمو)،
  • ژاک بوتو معاون شهرداری مرکز پاریس،
  • ژرار لوتون سندیکالیست در حوزه آموزشی و دانشگاهی،
  • و طاهر بومدرا مدیر کمیته عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ و نماینده پیشین دبیرکل ملل متحد در عراق برای اشرف،

 

آندره شاسین رئیس گروه کمونیست مجلس فرانسه

و معاون کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک

در ماه ژوئن گذشته ما برای اولین بار توانستیم امضای اکثریت همکارانمان

از جمله پنج رئیس گروه‌های سیاسی و سه رهبر حزب را به‌دست بیاوریم

یعنی اکثریت نمایندگان مجلس ملی فرانسه

 

آندره شاسین

در ایران اعدام فقط یک سلاح قضایی یا یک تنبیه بی‌رحمانه و ضدانسانی نیست

بلکه اهرمی سیاسی برای سرکوب گسترده مردم است

آندره شاسین- رئیس گروه کمونیست مجلس فرانسه و معاون کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک

آندره شاسین- رئیس گروه کمونیست مجلس فرانسه و معاون کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک

خانمها، آقایان، همکاران عزیز، عجب استقبالی و شما عجب تاثیری روی کسانی می‌گذارید که قرار است سخنرانی کنند! در هر صورت مستقیم بر دل می‌نشیند و مشوق ماست در مبارزه‌مان. مایه افتخارم است که این کنفرانس را به‌نمایندگی از کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک که نایب‌رئیس و قدیمی‌ترین عضو آن هستم، افتتاح کنم.

در طول سه دوره مجلس فرانسه، کمیته ما نمایندگانی از تمام گرایش‌های سیاسی را گردهم آورده است. خود من هم مصداق آن هستم. در ماه ژوئن گذشته، و من بر این نکته تأکید دارم، ما برای اولین بار توانستیم امضای اکثریت همکارانمان از جمله پنج رئیس گروه‌های سیاسی و سه رهبر حزب را به‌دست بیاوریم، یعنی اکثریت نمایندگان مجلس ملی فرانسه.

در بازگشایی مجلس، دفتر کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک برای برگزاری اولین جلسه بزرگمان، تاریخ نمادین ۱۰اکتبر، روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام را انتخاب کرد. ما می‌خواهیم توجه شما را به این ویژگی رژیم ایران جلب کنیم که به‌عنوان رتبه اول جهان در اجرای حکم اعدام به‌نسبت جمعیت به‌رسمیت شناخته می‌شود. اولین حکومت جهان از نظر مجازات اعدام.

در ایران، مجازات اعدام نه تنها یک سلاح قضایی یا یک مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، بلکه یک اهرم سیاسی برای سرکوب وسیع مردم است. در ایران، مجازات اعدام قبل از هر چیز وسیله‌یی است برای ایجاد رعب و وحشت در جامعهٔی که در غلیان است. گزارشی که در این رابطه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران، جاوید رحمان، در تاریخ ۲۴اوت۲۰۲۳ به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد، بسیار واضح است. گزارشگر ویژه از این شوکه شده که به‌رغم فراخوانهای جامعه بین‌المللی، از جمله خودش به‌عنوان گزارشگر ویژه، مقامات (رژیم) ایران دست‌کم هفت معترض را تا ۳۱ژوئیه۲۰۲۳ به‌دنبال محاکمه‌های خودسرانه و مرگبار، با نقض اصل محاکمه عادلانه و احترام به قانون اعدام کرده‌اند.

از ابتدای سال جاری تاکنون دست‌کم ۵۸۲نفر در ایران اعدام شده‌اند. از زمان آغاز اعتراضات در سراسر کشور در ۱۶سپتامبر۲۰۲۲، مقامات رژیم ایران دست‌کم هفت نفر را فقط به‌دلیل شرکت در تظاهرات اعدام کرده‌اند.

از طرف دیگر دیدیم که رژیم از تمام قوای خود برای جلوگیری از یک قیام جدید و بزرگداشت قیام سال گذشته استفاده کرد. از تاریخ ۱۱سپتامبر، نیروهای امنیتی در حالت آماده‌باش قرار دارند. فقط در تهران، علاوه بر سرویس‌های اطلاعاتی، ۲۳هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران و نیروی شبه‌نظامی بسیج و ۲۱هزار نیروی پلیس مستقر بودند. در شهرستانها و در بسیاری از نواحی دیگر تهران وضعیت به‌همین منوال است. تجمعات بیش از سه نفر ممنوع است و این شکنندگی فوق‌العاده رژیم و ترس و وحشت آن از قیام مردمی را برملا می‌کند.

با وجود این دستگاه ریزبافت امنیتی، کانون‌های شورشی سازمان مجاهدین، نیروی اصلی اپوزیسیون و تنها نیروی دارای ظرفیت سازماندهی واحدها در صحنه، ۴۱۴عملیات علیه دیوار سرکوب انجام دادند تا سالگرد قیام در تهران و در چهل شهر را به‌ثبت برسانند. علاوه بر این، جوانان در دهها شهر با غلبه بر این فضای وحشت، اعتراضاتی را به‌راه انداختند و به‌این ترتیب وضعیت انفجاری جامعه را نشان دادند که کوچک‌ترین جرقه‌یی می‌تواند به‌عنوان یک انفجار عمل کند. صرف همین واقعیتها، و اجرای احکام اعدام، برای تعهد ما به‌عنوان نمایندگان مجلس فرانسه کافیست. ولی فراتر از این، آنچه ما می‌خواهیم تغییر حکومت بر مبنای پیشنهادهای دموکراتیکی است که امروز ارائه می‌شوند و این دلیل بسیج ما در کنار شماست.

 

ماریتا کارامانلی، نماینده مجلس ملی از حزب سوسیالیست

و گزارشگر پیشین شورای اروپا در زمینه احکام اعدام:

ما بایستی روزمره در مجلس و در سنا متعهد شویم

که مسأله اعدام را در کادر مسائل روز قرار بدهیم

چرا که مبارزه شما مبارزه روز است و ما باید نشان بدهیم

که مخالف این جنایات که در جهان می‌گذرد هستیم

ماریتا کارامانلی، نماینده مجلس ملی از حزب سوسیالیست

ماریتا کارامانلی، نماینده مجلس ملی از حزب سوسیالیست

از شما خانم رئیس‌جمهور و همهٔ نمایندگان و کسانی که امروز اینجا حضور دارند تشکر می‌کنم. به‌عنوان گزارشگر پیشین شورای اروپا علیه مجازات اعدام می‌خواهم به‌طور خاص بر این امر تأکید کنم که نباید فقط روی نهادهای بزرگ تکیه کنیم؛ نهادهایی مثل سازمان ملل و شورای اروپا که برای حقوق‌بشر و علیه مجازات اعدام فعالیت می‌کنند. بلکه باید به‌طور روزانه در فعالیت‌های پارلمانی‌مان در مجلس ملی و در سنا و هم‌چنین در مجموعهٔ پارلمانها چه در سطح اروپایی و چه در سطح ملی متعهد بشویم که این موضوعات را به‌عنوان موضوعات روز پیگیری کنیم. زیرا مبارزه شما، مبارزه‌یی است که مربوط به‌امروز هم است و ما باید در یک مقطع نشان بدهیم که مخالف این فجایع هستیم که در سراسر جهان رخ می‌دهد.

 

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9449f215-6887-46ef-9643-64410d00d453"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات