728 x 90

پارلمان انگلستان - کنفرانس به‌مناسبت روز جهانی زن

كنفرانس به مناسبت روز جهاني زن
كنفرانس به مناسبت روز جهاني زن

پارلمان انگلستان

قیام ایران ـ  زنان نیروی تغییر

کنفرانس به‌مناسبت روز جهانی زن

با حضور اعضای هر دو مجلس از احزاب مختلف

حقوقدانان و مدافعان حقوق زنان

 

بارونس لیستر - نمایندهٴ ارشد مجلس اعیان از حزب کارگر

در کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان، با حضور نمایندگان ارشد از هر دو مجلس و از همه احزاب، حقوقدانان برجسته و دانشگاهیان و نمایندگان جوامع ایرانی برای همبستگی و حمایت از زنان ایران، بارونس لیستر نمایندهٴ ارشد مجلس اعیان از حزب کارگر در سخنرانی خود با اشاره زن‌ستیزی رژیم آخوندی، بر لزوم احقاق حقوق زنان ایرانی تأکید کرد و با حمایت از «آرمانهای دموکراتیک و مبارزه زنان و مردان ایران»، گفت:

برنامه ۱۰ماده‌یی مریم رجوی بر اصول حقوق بشر استوار است و امیدوارم که زمان اجرای آن هر چه زودتر فرا برسد.

 

بارونس هریس-سخنگوی پیشین و عضو ارشد مجلس اعیان انگلستان

بارونس هریس در سخنان در این کنفرانس به حمایت گسترده مقاومت ایران در پارلمان انگلستان اشاره کرد و تأکید که هم‌چنان از مبارزه مردم ایران برای آزادی حمایت می‌کند. وی گفت:

در طول 39سال گذشته، 120000نفر از مخالفان توسط رژیم ایران اعدام شدند. 30٪ از آنها زن بودند. بسیاری از آنها طی قتل‌عام 30000زندانی سیاسی در سال ۶۷اعدام شدند.

دست کم 82زن تحت حکومت حسن روحانی رئیس‌جمهور به‌اصطلاح مدره آخوندها اعدام شده‌اند، بارونس هریس افزود

تقریبا نیمی از جمعیت ایران را امروزه زنان  تشکیل می‌دهند و آنها یک نیروی واقعی برای تغییر در کشور هستند. ما باید به هر صورتی که می‌توانیم آنها را به‌خصوص برای روز جهانی زن تشویق کنیم، و این تشویق ما فقط می‌تواند کمک کند.

در سخنان خود، در کنفرانسی با عنوان " زنان نیروی تغییر؛ قیام ایران و نقش زنان" که در ماه فوریه در پاریس برگزار شد، خانم مریم رجوی، که من بسیار خوشوقتم در دو سه مناسبت با او ملاقات کرده‌ام، گفت: "زنان به خیابانها نیامده‌اند تا چیزی را از رژیم بخواهند، آنها می‌خواهند رژیم آخوندی را از بین ببرند. زنان نه تنها برای آزادی خود برخاسته‌اند، آنها برای آزادسازی تمام ملت برخاسته‌اند." ما پشت آنها ایستاده‌ایم.

 

دکتر جاسلین اسکات، قاضی پیشین و استاد دانشگاه کمبریج

دکتر جاسلین اسکات، قاضی پیشین و استاد دانشگاه کمبریج انگلستان سخنران دیگر کنفرانس در پارلمان انگلستان به‌مناسبت روز جهانی زن بود. وی ضمن آرزوی این‌که جلسات بعدی برای همبستگی با مبارزه زنان ایران در تهران برگزار شود فشرده‌ای از تاریخچه مبارزات زنان در کشورهای مختلف را بازگو کرد و از برخی زنان پیشتاز در مبارزه زنان برای کسب حقوق برابر در کشورهای مختلف جهان تجلیل کرد.

دکتر جاسلین اسکات در ادامه گفت: وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل انکار زنان در ایران به خوبی توسط مقاومت ایران، سازمانهای غیردولتی بین‌المللی و گزارشگر ویژه سازمان ملل  در رابطه با ایران مستند شده است.از لحاظ تاریخی زنان ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه برای حقوق زنان و مردم ایران داشته‌اند

وی آنگاه فرازهایی از تاریخچه حضور زنان در مبارزات یکصدساله اخیر مردم ایران برای به‌دست آوردن آزادی از مشروطه تا کنون را برشمرد و افزود:

متأسفانه از آنزمان تا کنون بیش از ۱۲۰۰۰۰نفر توسط این رژیم خودکامه اعدام شده‌اند که حداقل ۳۶۰۰۰نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دادند. بعضی از این زنان ، ۱۱، ۱۲و ۱۳ساله بودند.

دکتر جاسلین اسکات افزود

مریم رجوی چند وقت قبل در سال جاری اعلام کرد: زنان به خیابانها نیامده‌اند که چیزی از رژیم بخواهند؛ بلکه آمده‌اند تا این رژیم مذهبی را از میان بردارند. زنان به‌ قیام برنخاسته‌اند که فقط آزادی خودشان را مطالبه کنند. قیام کرده‌اند که تمام کشور را آزاد کنند. به‌ گواهی تجربه ۳۹سال گذشته یعنی از انقلاب سال ۱۹۷۹(بهمن 57)، تحقق ابتدایی‌ترین خواسته‌های زنان تحت حکومت این رژیم غیرممکن است، از لغو حجاب اجباری گرفته تا حذف انواع تبعیض‌ها و نابرابریها.

زنان از بازی بین به‌اصطلاح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا چیزی عایدشان نشد. حقوق زنان محقق نمی‌شود الا از طریق سرنگونی این رژیم مذهبی. تغییر رژیم حق زنان ایران و تنها راه برای تحقق آزادی و برابری است.

 

 

آنا مک‌مورین – نمایندهٴ پارلمان انگلستان

آنا مک‌مورین نمایندهٴ پارلمان انگلستان طی سخنان کوتاهی در این جلسه بر حمایت خود از زنان ایران و مبارزه آنها برای احقاق حقوقشان تأکید کرد.

 

 

 دکتر آیلا گل - رئیس بخش روابط بین‌المللی دانشگاه ابریستویت ولز

دکتر آیلا گل، رئیس بخش روابط بین‌المللی دانشگاه ابریستویت ولز سخنرانی خود را در جلسه در پارلمان انگلستان به‌مناسبت روز جهانی زن با تقدیر از ایستادگی زنان ایرانی در برابر رژیم زن‌ستیز آخوندی شروع کرد، و گفت:

خواهران شجاع من در ایران از تسلیم در برابر این سرکوب و ستم بسیار شجاعانه و به‌طرز بسیار الهام بخشی امتناع کرده‌اند. همان‌طور که دیده‌ایم، آنها در پیشاپیش اعتراضات در حال وقوع در سراسر کشور حضور دارند و در اقدامات برای به چالش‌کشیدن رژیم با رد سیاستهای سرکوبگرانه و زن‌ستیزانه‌اش شرکت می‌کنند.

پاسخ وحشیانه مقامات (رژیم) و شیوه‌یی که آنها فعالان حقوق زنان را به‌عنوان دشمن حکومت در نظر می‌گیرند، هیچ چیز جدیدی نیست و ضعف واقعی حکومت مذهبی را فاش می‌کند؛ و قدرت در دست زنان ایران می‌ماند.

این موضوع دهها سال پیش توسط شورای ملی مقاومت ایران و رئیس‌جمهور منتخب آن، خانم مریم رجوی به‌رسمیت شناخته شده بود. آنها دریافته‌اند که زنان نیروی واقعی تغییر در ایران هستند، چرا که تحت حاکمیت این رژیم متحمل درد و رنج می‌شوند و هدف اصلی سرکوب هستند.

امروز، جنبش خانم رجوی نه تنها رهبری زنان را در کلام بلکه در عمل با ارائهٴ فرصتها و پلاتفرم به زنان، به‌رسمیت می‌شناسد.

با توجه به تلاش‌های رژیم برای دستگیری و کشتن اعضا و حامیان اپوزیسیون ایران در داخل و خارج از کشور، مشخص می‌شود که شورای ملی مقاومت یک جایگزین دموکراتیک معتبر برای حکومت مذهبی کنونی است.

این جایگزین دموکراتیک، همانطور که شنیدیم، در برنامه دموکراتیک 10ماده‌یی خانم رجوی خلاصه شده است. به‌عنوان یک زن کرد، من به‌شدت از این طرح 10ماده‌یی برای آینده ایران و حقوق زنان در خاورمیانهٴ فردا و به‌ویژه‌ایران حمایت می‌کنم.

من همچنین می‌خواهم از یک زن الهام‌بخش نقل‌قول کنم و از کلمات خانم رجوی استفاده کنم. او گفت: «روزی که زنان ایرانی ریشه‌های بنیادگرایی در ایران را نابود کنند، آزادی و برابری در سراسر جهان جهش خواهد کرد، بنابراین حمایت از قیام مردم ایران در برابر بنیادگرایی، بزرگترین پروژه زمان ما، برای مدافعان حقوق زنان است».

من نمی‌توانم چیزی بیش از این بگویم که به‌عنوان یک زن مسلمان کرد که در خاورمیانه بزرگ شده است، از این کلمات به‌طور کامل حمایت می‌کنم و شادی او را به اشتراک می‌گذارم.

من به شما اطمینان می‌دهم که تا زمانی که بتوانیم یک ایران آزاد را جشن بگیریم، (به کارمان) ادامه خواهیم داد. متشکرم.

 

مارگارت اوئن - مدیر انجمن زنان برای صلح و دموکراسی

مارگارت اوئن، مدیر انجمن زنان برای صلح و دموکراسی طی سخنانش، ضمن محکوم‌کردن پذیرش علیرضا آوایی وزیر دادگستری رژیم در شورای حقوق بشر، به نقش او در قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 67اشاره کرد، و گفت:

ما نام همه آمران آن جنایت را که بسیاری از زنان در آن اعدام شدند، می‌دانیم. آنها جنایتکار جنگی هستند

وی در ادامه، ایستادگی زنان پیشتاز اشرفی در اشرف و لیبرتی را مورد اشاره قرار داد و سپس، گفت:

وجود مریم رجوی، رئیس‌جمهور (برگزیدة) شورای ملی مقاومت بسیار درخشان است. او از حقوق همه زنان صحبت می‌کند. اگر شما حقوق زنان را نادیده بگیرید، نمی‌توانید یک جامعه آزاد داشته باشید.

در طول دهه‌ها زنان ایرانی نشان داده‌اند که درخشان هستند. آنها به مهندسان، پزشکان، معلمان، فیلسوف‌ها، نویسنده‌ها و مدافعان حقوق بشر تبدیل شده‌اند. ما زنان ایران را فراموش نخواهیم کرد.

زنان حتی زمانی که در زندان بودند در خط مقدم حضور داشتند. آنها الگویی برای همه ما هستند

ما امروز بر شانه‌های زنان ایران ایستاده‌ایم و همه ما امیدواریم که روزی در تهران با رئیس‌جمهور برگزیده خانم مریم رجوی ملاقات کنیم.

 

احلام اکرم - بنیانگذار و مدیر سازمان عربی بریتانیایی حامی حقوق جهان زنان

احلام اکرم بنیانگذار و مدیر سازمان عربی بریتانیایی حامی حقوق جهان زنان در سخنرانی خود بر لزوم تحقق برابری بین و زن و مرد تأکید کرد، و گفت:

من 100٪ معتقد هستم که زنان نیروی همان تغییری هستند که برای پیشرفت از یک فرهنگ خشونت به فرهنگ صلح مورد نیاز است. همان چیزی که همه ما در این زمان بسیار سخت نیاز داریم.

 

 

مالکوم فاولر عضو پیشین کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز

مالکوم فاولر عضو پیشین کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز در سخنانش بر لزوم تمرکز بر جنایات حکومت آخوندی علیه مردم ایران و مشروط‌کردن روابط با رژیم به بهبود وضعیت حقوق بشر تأکید کرد و خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی در ایران شد و از جمله گفت:

من از طرف بیش از 160000وکیل صحبت می‌کنم که از طریق کمیته کانون حرفه‌یی مان، کانون وکلا، از این اختیار برخوردار هستم، یعنی وقتی صحبت می‌کنم، مثل این است که سارا چندلر و دیگر همکاران وکیلم هستم.

من همه اینها را می‌گویم چون مایلم از همه الهامی که از این هدف گرفته‌ام، کمی از ان را منعکس کنم و امیدوارم این چیزی باشد که واقعاً به حساب می‌آید. به‌عنوان وکیل و حقوقدان  باید بگویم که

هر تجارتی بایستی منطبق با حقوق بشر باشد، نه این‌که گفتگوها صرفاً بر تهدید هسته‌یی رژیم ایران متمرکز باشد، هر تجارتی با این رژیم می‌بایست به حقوق بشر و آزادی فوری زندانیان سیاسی مشروط شود.

 

 

در کنفرانس در پارلمان انگلستان، شماری از نمایندگان و اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های ایرانیان مقیم انگلستان نیز سخنرانی کردند.

رعنا رحمانی‌فرد

رعنا رحمانی‌فرد از طرف انجمن جوانان و دانشجویان ایرانی صحبت کرد و ضمن اشاره به پیشتازی زنان مجاهد خلق در مبارزه علیه رژیم آخوندی دربارهٴ قیام ایران، گفت:

آنچه که ما از دی‌ماه گذشته تا کنون دیده‌ایم یک نمایش غیرقابل باور از رفاقت و همراهی بین زنان و مردانی است که به خیابانها آمده‌اند و خواهان آزادی‌های اساسی شده‌اند؛ آنها می‌دانند که این فقط از طریق سرنگونی رژیم مذهبی حاکم به‌دست خواهد آمد.

در مجموع، حضور گسترده زنان در این اعتراضات، یک پیام و یک هشدار به رژیم است که زنان نیروی تغییر هستند و تلاش و فعالیت‌های خود را متوقف نخواهند کرد.

جامعهٴ بین‌المللی باید درک کند که یک جایگزین روشن برای آینده ایران و زنان ایرانی وجود دارد که می‌توان آن‌را در برنامه ۱۰ماده‌یی برای یک ایران آزاد و برای حقوق زنان که توسط خانم مریم رجوی معرفی شده است مشاهده کرد.

من اطمینان دارم که ما زنان به‌همراه هم، هم‌چنان یک نیروی عظیم برای تغییر خواهیم بود؛ نیرویی که در برابر هیچ‌چیزی متوقف نخواهد شد تا به روز اجتناب‌ناپذیر سرنگونی این رژیم دست‌یابیم.

 

نغمه رجبی

نغمه رجبی که از طرف کمیته متخصصان ایرانی در انگلستان سخنرانی می‌کرد، به‌شهادت دو تن از عمه‌های مجاهد خود توسط رژیم آخوندی، از جمله خواهر مجاهد زهرا رجبی مدافع بزرگ حقوق پناهندگان که 22سال پیش به‌دست تروریست‌های رژیم در ترکیه به‌شهادت رسید اشاره کرد و سپس دربارهٴ قیام بزرگ مردم ایران، گفت:

تصاویری که از ایران می‌رسد نشان می‌دهد که زنان شجاع ایرانی و جوانان به‌رغم تمام خطرات پیش روی آنها از هر فرصتی برای اعتراض و بلند کردن صدای نارضایتی خود استفاده می‌کنند آنها فریاد می‌زنند «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «حتی اگه بمیریم ایرانو پس می‌گیریم».

در این نبرد اعضای مقاومت ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران و رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران خانم مریم رجوی ارائه‌دهندهٴ امید و یک مسیر رو به پیش برای ادامه مبارزه با رژیم ایران هستند. آنها خستگی‌ناپذیر در تمام ساعتهای روز و شب کار می‌کنند تا صدای مردم سرکوب‌ شده ایران باشند تا بقیه جهان فریادهای آنها را برای آزادی بشنوند و به‌رسمیت بشناسند. آنها قهرمانان ملتی هستند که برای به دست‌آوردن آزادی و جایگاه برحق خود در میان ملل جهان مبارزه می‌کنند.

اعتراضات در ایران نشان می‌دهد که رژیم ایران محکوم (به سرنگونی) است و آینده متعلق به زنانی است که مصمم به ایجاد تغییر در کشور خود هستند.

 

لیلا جزایری

همچنین لیلا جزایری از طرف انجمن زنان ایرانی سخنرانی کرد و با بر شمردن وجوه مختلف 39سال سرکوب و تبعیض و جنایات اعمال‌شده علیه زنان توسط رژیم بنیادگرا و زن‌ستیز آخوندی، گفت:

تمامی این شقاوتها یک روی سکه است. طرف دیگر آن یک مقاومت قوی و قدرتمند توسط زنان ایرانی و به رهبری زنان در ایران است. رئیس‌جمهور برگزیدهٴ این مقاومت یک زن است خانم مریم رجوی. تمامی رهبری (مجاهدین) بر عهدهٴ زنان است.

زنان در ایران همواره در خط مقدم اعتراضات و قیام‌ها قرار دارند. از شروع قرن بیستم زنان ایران در انقلاب‌های مختلف شرکت کرده‌اند؛ از انقلاب مشروطه تا ملی‌کردن صنعت نفت توسط دکتر محمد مصدق تا انقلاب ضدسلطنتی و تا قیام ۱۳۸۸و در آخر قیام‌هایی که ما از شروع ژانویه شاهد آن بودیم. این قیام تا پایان این رژیم ادامه خواهد یافت.

زنان ایرانی از جامعهٴ بین‌المللی انتظار دارند که صدای آنها را بشنوند. این صدا برای تغییر دموکراتیک در ایران است. ما از کشورهای اروپایی انتظار داریم که از آرمانهای مردم ایران و زنان ایرانی برای تغییر دموکراتیک حمایت کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/363bc9e9-341e-439d-b950-b3d55ba5bec9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات