728 x 90

ونزوئلا: فراخوان گوآیدو به اعتصاب فلج کننده

خوان گوایدو در جمع هواداران خود در خیابانهای کاراکاس
خوان گوایدو در جمع هواداران خود در خیابانهای کاراکاس

خوان گوایدو رهبر مخالفان در ونزوئلا امروز پنجشنبه ۱۲اردیبهشت خواستار اعتصاب فزاینده برای واداشتن نیکلاس مادورو به کناره‌گیری از قدرت شد.

وی کارمندان دولت را ترغیب کرد روز پنجشنبه سر کار نروند. وی گفت این اقدام به اعتصاب عمومی منجر خواهد.

خوان گوایدو افزود:‌ مرحله نهایی "عملیات آزادسازی" کشور شروع شده است و نوبت کارمندان بخش عمومی است به آن ملحق شوند. وی تظاهر کنندگان را ترغیب کرد تا زمان کناره‌گیری دولت مادورو از قدرت در خیابان‌ها بمانند.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۱اردیبهشت ۹۸در ارتباط با تحولات ونزوئلا اعلام کرد: اقدام نظامی محتمل است و اگر ضروری باشد، ایالات متحده این کار را خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه با سی.ان.ان گفت:‌ مادرو فقط باید برود زمان او فرا رسیده است.

او یک هواپیما در باند فرودگاه آماده کرده بود و آماده بود که امروز صبح کشور را ترک کند و ما دریافتیم که روس‌ها گفته‌اند که او بماند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: آمریکا مصمم است تا به مردم ونزوئلا کمک کند و دموکراسی را احیا کند تا که اقتصادشان را مجدداً بسازند.

مقامات ارشدی در دولت مادورو هستند که آماده ترک کشور هستند آنها طی چند هفته گذشته به ما گفته‌اند و ما قانع شده‌ایم که مردم ونزوئلا قرار است دموکراسی خود را باز پس بگیرند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: رئیس‌جمهور گفته است تمامی گزینه‌ها روی میز است این قطعاً شامل گزینه نظامی می‌شود. ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیفتد....ولی ارتش آمریکا دارای این ظرفیت است که این گزینه را به‌نحوی که رئیس‌جمهور می‌خواهد انجام دهد.

 

روز ۱۰اردیبهشت خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از ارتش این کشور خواست به صفوف تظاهر کنندگان بپیوندند و نیکلاس مادورو را سرنگون کنند.

گوایدو در حالی که صفوفی از ارتشیان در پشت سر او قرار گرفته بودند و یکی از رهبران اپوزیسیون که پیش از این در زندان بود در کنار او به چشم می‌خورد گفت « لحظه موعود فرا رسیده است». او از هواداران خود خواست به خیابان‌ها آمده و به این فراخوان پاسخ دهند. او همچنین از ارتش خواست در کنار صفوف تظاهر کنندگان نیکلاس مادورو را سرنگون کنند.

 

تصاویر منتشر شده جمعیت در اطراف یک پایگاه هوایی در کاراکاس پایتخت را نشان می‌داد که جمعیت همراه با گوایدو در آن گرد آمده‌ بودند. نیروهای نظامی مادورو به سمت جمعیت معترض گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند. شماری از نیروی نظامی در کنار اپوزیسیون دیده می‌شدند.

 

آسوشیتدپرس گزارش داد خوان گوایدو، به همراه لئوپولدو لوپز، فعال سیاسی ونزوئلایی، و گروهی کوچک از نیروهای نظامی این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

خبرگزاری رویترز نوشت:گروهی از نیروهای ارتش ونزوئلا به خوان گوایدو و مخالفان مادورو پیوسته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff24a7ff-3984-4a37-a7f9-25b20b9db838"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات