728 x 90

وقتی رئیسی از تورم هم مالیات می‌گیرد

مالیات بر تورم!
مالیات بر تورم!

می‌گویند از شاهکارهای فتحعلی‌شاه قاجار یکی هم گرفتن پنج کرور تومان مالیات از مردم فقیر و رعایای ستم دیده ایران بود. کارگزارانش کاری نداشتند که ساکنان این مملکت می‌توانند این بار سهمگین باج و خراج را تحمل کنند یا نه؟ در آن زمان انواع مالیات به اسم باج و سیورسات گرفته می‌شد و هرکس امتناع می‌کرد سر و کارش با گزمه و کلانتر و اوباشان حکومتی بود.

حالا از آن روزگاران جای فتحلیشاه را خامنه‌ای و جای سرکرده داروغه‌ها و اوباشان و بسیج و پاسداران جلاد را آخوندرئیسی پر کرده است. اما مالیات گیری و باج و سیورسات و عوارضی و دهها دوز و کلک آخوند‌ساخته به‌مراتب بیشتر و شدیدتر شده است.

 

مالیات‌ستانی دولت رئیسی به سبک دوران قاجار

سال گذشته که دولت منصوب خامنه‌ای موتور مالیات گیری بیشتر را روشن کرده بود کارشناسان سیستم مالیاتی یاد دوران فتحلیشاه افتادند که چطور برگرده مردم سوار می‌شد، اما عطش حکومت آخوندهای دین‌فروش سیراب شدنی نیست:

«در حال حاضر نیز عطش قابل توجهی در نظام مالی کشور برای بسط و گسترش تعرفه‌های درآمدزا برای دولت، بی‌اعتناء به وضعیت عمومی نه چندان خوشایند اقتصاد، به چشم می‌خورد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، در بودجه ۱۴۰۱، مقرر شده است که از مجموع ۶۶۴هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت سیزدهم، مبلغ ۵۲۶هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود. این میزان حداقل دو برابر رکورد مالیات اخذ شده در تمام ۴۲سال اخیر است» (آفتاب نیوز۲۲شهریور۱۴۰۱)

«سازمان اوقاف با ۱.۳۰۰ میلیون رقبه شامل باغ، زمین، ساختمان، بزرگ‌ترین ملاک و زمین‌دار کشور است. در حالی که طبق آمارهای رسمی کمتر از ۵درصد از درآمدهای این ثروت قابل توجه، صرف امور خیرات می‌شود، این نهاد از پرداخت مالیات معاف است. آستان قدس، آستان معصومه، آستان شاهچراغ، بنیاد پانزده خرداد، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان اقتصادی کوثر، بنیاد علوی و دهها سازمان و نهاد دیگر که در مجموع بیش از ۳۰درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند» (آفتاب نیوز۲۲شهریور۱۴۰۱).

 

دولت دو دستی دستش را در جیب مردم کرده است

امروز باجگیری آخوند رئیسی رکوردهایی را شکسته است که شاهان پیشین باید درس جور کردن سیورساتشان را از او بیاموزند.

جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران می‌گوید دولت دو دستی دست‌اش را در جیب مردم کرده است. ما نمی‌دانیم مالیاتها کجا خرج می‌شود. این پول‌ها کجا رفته است. در دوره رکود که مالیات را افزایش نمی‌دهند.

وی درباره تأثیر تورم بر مالیات می‌گوید: «ساعتی ۴۲۰میلیارد تومان اسکناس چاپ می‌شود و تورم ایجاد می‌کنند و از تورم مالیات می‌گیرند و عملاً ۷۰درصد تورم ایجاد کرده‌اند. متأسفانه در ۴۰سال اخیر این روند ادامه داشته است» (انتخاب۱۸تیر۱۴۰۲)

اگر محاسبه بالا را ادامه دهیم چاپ اسکناس در شبانه روز بالغ بر۱۰۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود و سالی۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان!

 

افزایش بی‌سابقه مالیاتها برای مردم در دولت رئیسی

روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی (۱۵تیر۱۴۰۲) در انتقاد از افزایش بی‌سابقه مالیاتها روی مردم در دولت رئیسی، ترس و وحشت خود از پیامدهای این بحران را چنین نشان داده است: «این روزها در حالی که مدیران اقتصادی مشغول وعظ اخلاقی و دعوت از مردم برای صرفه‌جویی جهت عبور از وضعیت دشوار و کمرشکن فعلی هستند، روزبه‌روز بر دامنه گرانی‌ها و تورم افزوده می‌شود بدون آن که دولت توانسته باشد برنامه مدون و زمانبندی شده‌ای برای تحقق وعده‌هایش ارائه کند»

مندرجات این روزنامه فقط بیان‌کنندهٔ گوشه‌یی از واقعیت است. ظرف دو سال گذشته دولت و مجلس بیش از ۲۰ نوع مالیات جدید بر گرده مردم ستم‌زده ایران سوار کرده‌اند.

کارگزار دولت انگلیس، کاپیتان کریستین در ۱۹۱۸ گفته بود: «مالیاتی که کلانتران از ایل (قشقایی) جمع می‌کنند به ۸۰۰هزار تومان در سال می‌رسد». افزایش مالیات و نارضایتی تولید شده به تبع آن، به‌عنوان یکی از موتورهای محرکه اصلی مشروطیت در ایران قلمداد شده است.

امروز جوانان آگاه و شورشگر میهن با همه تجاربی که پس از مشروطه و قیامها و انقلاب‌های بزرگ کسب کرده‌اند با عزمی پولادین و سازماندهی متناسب این دوران و در پیوند با مقاومت سراسری، بساط باج بگیران و غارتگران سرکوبگر را از بنیان منهدم کرده و ایرانی آزاد و آباد خواهند ساخت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c15dd238-94a7-468f-a601-6204996ae323"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات