728 x 90

وزیر دفاع آمریکا: احتمال استفاده دمشق از سلاح‌ شیمیایی را پیگیری می‌کنیم

جیم متیس
جیم متیس

 
وزیر دفاع آمریکا گفت گزارشهای اخیر درباره استفاده احتمالی دمشق از سلاحهای شیمیایی را با نگرانی مدنظر قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری  رویتر، جیم متیس در واکنش به گزارشها  مبنی بر  استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان  با اشاره به این‌که دمشق بارها از گاز کلر به‌عنوان سلاح استفاده کرده، گفت «ما از احتمال بکارگیری گاز سارین حتی بیشتر نگرانیم.... »
وزیر دفاع آمریکا گفت واشینگتن پیگیر موضوع است و «شما قبلاً دیده‌اید که چگونه به آن واکنش نشان داده‌ایم؛ از این رو بکارگیری این تسحلیحات و نقض مجدد کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی تصمیم عاقلانه‌ای نیست.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته از قول مقامهای آمریکایی نوشت، دولت اسد احتمالاً پس از اجرای توافق چهار سال پیش با مسکو برای انهدام یا انتقال سلاحهای شیمیایی خود، برخی ذخایر مخفی خود را نگه داشته است، که زنگ خطر را در مورد تهدید شیمیایی در سوریه بار دیگر به صدا در می‌آورد.
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اوایل بهمن ماه در نشست افتتاحیه سازمان جدیدی در پایتخت فرانسه، که هدف آن پایان دادن به عدم پیگیری حقوقی و مجازات عاملان استفاده از سلاحهای شیمیایی است، گفت مسکو از زمان مداخله در جنگ سوریه مسئول نهایی حملات شیمیایی در آن کشور است.
هدر نائورت،سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا  نیز پیش از این نسبت به استفاده مجدد رژیم اسد  از سلاح شیمیایی در منطقه‌یی در نزدیکی دمشق ابراز نگرانی کرد. وی گفت:‌ ما با همکاری شرکایمان در (این) محل در حال تحقیق در این خصوص هستیم. اگر این گزارشها تأیید شوند، این سومین باری است که در ۳۰روز اخیر گزارشهایی درباره حمله شیمیایی به غوطه شرقی منتشر می‌شود.مقام‌های آمریکا می‌گویند، دونالد ترامپ در صورت لزوم آماده است تا موضوع استفاده ازگزینه نظامی در این باره را مورد بررسی قرار دهد.
خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد:  هفته گذشته رژیم  سوریه علیه مخالفان در یک منطقه در نزدیکی دمشق از گاز کلرین استفاده کرد که دست‌کم ۱۳نفر دچار مشکلات تنفسی شدند. در همین حال یک مقام آمریکایی گفته است، از زمان حمله نظامی آمریکا به یک پایگاه سوریه در واکنش به حمله شیمیایی به «خان شیخون»،حکومت سوریه در ابعاد خیلی کمی به‌طور متناوب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.به گفته مقامهای آمریکا، بررسیها ویژگیهای حملات اخیر نشان می‌دهد که رژیم سوریه احتمالاً از سلاحها و روش‌های جدیدی برای حملات شیمیایی استفاده می‌کند تا شناسایی منشأ این سلاحهای شیمیایی دشوار باشد.

دولت آمریکا نسبت به افزایش حملات شیمیایی علیه غیرنظامیان توسط رژیم اسد هشدار داد
دولت آمریکا به رژیم اسد  نسبت به افزایش حملات با گاز سمی علیه غیرنظامیان هشدار داد. روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه 13 بهمن نوشت:‌ «مقامهای آمريكايي گفتند كه ارتش سوريه در حال تغيير تاكتيكهايش است تا نقش خود را در بكارگيري چنين تسليحاتي بپوشاند. آنها گفتند كه دولت ترامپ يك حمله نظامي ديگر عليه ارتش رژیم بشار اسد را در صورت متوقف نشدن اين حملات، رد نمي كند. يك مقام عاليرتبه دولت آمریکا گفت: “سياست ما در قبال تسليحات شيميايي اين است كه اصلاً آنرا تحمل نمي‌كنيم؛ لذا ما حق بكارگيري زور براي ممانعت يا بازداشتن از بكارگيري تسليحات كشتار جمعي را حفظ ميكنيم”...
به نوشته  وال استریت ژورنال جامعه پزشكي سوري آمريكايي گفت كه از زمان حمله با گاز سارين، رژيم اسد دست به لااقل 10 حمله با گاز كلر زده، از جمله 4 حمله طي هفته گذشته كه منجر به نگرانيهاي جديد در واشنگتن شد كه اسد بكارگيري اين تسليحات را افزايش داده است.
وال استریت ژورنال  افزود:‌ برخي تحليلگران سلاح ميگويند كه در حال حاضر علائمي وجود دارد كه سوريه مشغول ساخت تسليحات شيميايي ابتدائي با قرار دادن كلرين درون راكت‌هاي ساخت رژیم ايران است. اليوت هيگينز، بنيانگزار سايت بلينگ‌كت گفت   علائمي وجود دارد كه سوريه براي اولين بار در ژانويه 2017 از اين راكت‌هاي تغيير داده شده ايراني استفاده كرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f1c135c2-939e-44b1-90f1-b75d63720c5b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات